Om jag formulerar om då
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Dec 2005
    #1

    Om jag formulerar om då

    . Tycker ni att man har mer rätt till behandling om man levt kortare tid? För jag tror att många saker bottnar i just det vad gäller barns vård; att de har mer rätt till vård för att de levt kortare tid och har hela sitt liv framför sig. Sedan såklart även att de är sårbara och inte kan föra sin egen talan.

    Eller om man på något sätt diskvalificerar sig från vård om man lever oaktsamt med rökning, droger och alkohol. Ska man t ex få vänta längre på vård då, bli nedprioriterad något snäpp?
  2. 1
    Om jag formulerar om då . Tycker ni att man har mer rätt till behandling om man levt kortare tid? För jag tror att många saker bottnar i just det vad gäller barns vård; att de har mer rätt till vård för att de levt kortare tid och har hela sitt liv framför sig. Sedan såklart även att de är sårbara och inte kan föra sin egen talan.

    Eller om man på något sätt diskvalificerar sig från vård om man lever oaktsamt med rökning, droger och alkohol. Ska man t ex få vänta längre på vård då, bli nedprioriterad något snäpp?
  3. Medlem sedan
    Jan 2004
    #2
    Diskussionen om rökare var ju uppe för inte så länge sen och röker man får man ingen operation.
  4. 2
    Diskussionen om rökare var ju uppe för inte så länge sen och röker man får man ingen operation.
  5. Medlem sedan
    Dec 2005
    #3
    Visa operationer kräver rökstopp ja, för att man annars inte har lika stora möjligheter att återhämta sig. Fast jag vet inte riktigt om det är etiskt rätt.
  6. 3
    Visa operationer kräver rökstopp ja, för att man annars inte har lika stora möjligheter att återhämta sig. Fast jag vet inte riktigt om det är etiskt rätt.
  7. Medlem sedan
    Jan 2004
    #4
    Jag tycker ju att de ska bli erbjudna hjälp att sluta i samband med det självklart.
  8. 4
    Jag tycker ju att de ska bli erbjudna hjälp att sluta i samband med det självklart.
  9. Medlem sedan
    Dec 2005
    #5
    Jamen det blir de också. Men vissa vill helt enkelt inte.
  10. 5
    Jamen det blir de också. Men vissa vill helt enkelt inte.
  11. Medlem sedan
    Jan 2004
    #6
    Då har de ju gjort ett eget val, precis som jag tycker andra kan få avsäga sig livsuppehållande åtgärder.
  12. 6
    Då har de ju gjort ett eget val, precis som jag tycker andra kan få avsäga sig livsuppehållande åtgärder.
  13. Medlem sedan
    Aug 2011
    #7
    Vill och vill - ja, då har man ju valt bort operationen då?... Solklart att man inte får en operation i det fallet, anser jag.
  14. 7
    Vill och vill - ja, då har man ju valt bort operationen då?... Solklart att man inte får en operation i det fallet, anser jag.
  15. Medlem sedan
    Dec 2005
    #8
    Ja det tycker jag också. Men det är ju inte en ren prioritering per se; det handlar egentligen om medicinska anledningar.
  16. 8
    Ja det tycker jag också. Men det är ju inte en ren prioritering per se; det handlar egentligen om medicinska anledningar.
  17. Medlem sedan
    Aug 2011
    #9
    Hur menar du då?
  18. 9
    Hur menar du då?
  19. Medlem sedan
    Dec 2005
    #10
    Om man inte kan tillfriskna efter en operation om man inte slutar röka så är det en medicinsk anledning till varför man inte kan opereras. Om frågan står emellan hur mycket pengar som ska fördelas mellan olika grupper av patienter kanske diskussionen istället handlar om vilka som har störst behvo; det är en mer rak form av prioritering.
  20. 10
    Om man inte kan tillfriskna efter en operation om man inte slutar röka så är det en medicinsk anledning till varför man inte kan opereras. Om frågan står emellan hur mycket pengar som ska fördelas mellan olika grupper av patienter kanske diskussionen istället handlar om vilka som har störst behvo; det är en mer rak form av prioritering.
  21. Medlem sedan
    Aug 2011
    #11
    Ok...
  22. 11
    Ok...
  23. Liz*
    #12
    Nej, vården ska prioritera behoven och räcka till för alla, man ska inte lägga värderingar om varför någon är sjuk eller hur gammal man är.
  24. 12
    Nej, vården ska prioritera behoven och räcka till för alla, man ska inte lägga värderingar om varför någon är sjuk eller hur gammal man är.
  25. Liz*
    #13
    Jag blir sjuk av att höra att sjukvård ska "prioriteras" bland de behövande.
  26. 13
    Jag blir sjuk av att höra att sjukvård ska "prioriteras" bland de behövande.
  27. Medlem sedan
    Dec 2005
    #14
    Hur menar du nu?
  28. 14
    Hur menar du nu?
  29. Liz*
    #15
    Sjukvård är till för alla, man kan inte sortera bland sjuka och tycka än det ena eller det andra om vem som behöver vård mest. Rena rama hitlerstilen.
  30. 15
    Sjukvård är till för alla, man kan inte sortera bland sjuka och tycka än det ena eller det andra om vem som behöver vård mest. Rena rama hitlerstilen.
  31. Medlem sedan
    Dec 2005
    #16
    Men vården räcker inte till alla, hur gärna du än vill det Även om vi lade hela vår BNP på vården så skulle den inte räcka. Alla som verkligen behöver vård får det ju till slut men de kanske får vänta, det är också en prioritering.
  32. 16
    Men vården räcker inte till alla, hur gärna du än vill det Även om vi lade hela vår BNP på vården så skulle den inte räcka. Alla som verkligen behöver vård får det ju till slut men de kanske får vänta, det är också en prioritering.
  33. Medlem sedan
    Dec 2005
    #17
    Så alla ska få hjälp exakt samtidigt? Har du varit på en akutmottagning någon gång? Hur ska pateinter sorteras där tycker du? Alla 100 springer in genom en dörr och då står där 100 läkare redo?
  34. 17
    Så alla ska få hjälp exakt samtidigt? Har du varit på en akutmottagning någon gång? Hur ska pateinter sorteras där tycker du? Alla 100 springer in genom en dörr och då står där 100 läkare redo?
  35. Liz*
    #18
    Alla får hjälp efter grad av hur akut något är på en akutmottagning, men alla får hjälp. Det handlar inte om att ge vård "exakt samtidigt", det handlar om att ge alla vård. Man skickar inte hem sjuka människor utan att kolla dem först.
  36. 18
    Alla får hjälp efter grad av hur akut något är på en akutmottagning, men alla får hjälp. Det handlar inte om att ge vård "exakt samtidigt", det handlar om att ge alla vård. Man skickar inte hem sjuka människor utan att kolla dem först.
  37. Liz*
    #19
    Så alla får inte nödvändig sjukvård i Sverige?
  38. 19
    Så alla får inte nödvändig sjukvård i Sverige?
  39. Medlem sedan
    Dec 2005
    #20
    Det är det som ÄR prioritering. Sortering efter akuthetsgrad. Du kanske menar att ransonering inte ska få förekomma, att man inte alls får vård?
  40. 20
    Det är det som ÄR prioritering. Sortering efter akuthetsgrad. Du kanske menar att ransonering inte ska få förekomma, att man inte alls får vård?
Sidan 1 av 3 123 SistaSista

Liknande trådar

  1. formulerar om frågan!
    By alinea in forum _0810 Oktoberbarn
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2010-01-18, 22:33
  2. Hur formulerar jag korrekt?...
    By SAGA! in forum Ordet är fritt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-03-07, 15:04
  3. Hur formulerar man en kursutvärdering
    By LaMa in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-12-19, 23:20
  4. Hur i helskotta formulerar
    By anonymt namn in forum Hem & fritid
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-05-08, 21:49
  5. Hur formulerar
    By Klickann in forum Namn, dop & namngivning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-04-27, 13:33
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar