Bidrag till specialkost?
Astma & allergi - barn
  1. Anonym
    #1

    Bidrag till specialkost?

    Finns det möjlighet att få ekonomiska bidrag till specialkost för barn som är allergiska mot mjölk eller gluten?
  2. 1
    Bidrag till specialkost? Finns det möjlighet att få ekonomiska bidrag till specialkost för barn som är allergiska mot mjölk eller gluten?
  3. Medlem sedan
    Jan 2001
    #2

    livsmedelsanvisning har vi

    Min dotter är glutenintolerant. Hon får en livsmedelsanvisning. Då får man glutenfria produkter på recept; det kostar 120:-/gång (ca var 3:e månad) och innehåller är värt bra mycket mer. Hon får glutenfritt mjöl, fiberprodukter till bakning, makaroner och knäckebröd.

    Receptet skrivs ut av dietisten på barnavdelningen -samma avdelning som hon går på läkarkontroller för glutenintoleransen. Detta sköts säkert på olika sätt på olika ställen; men läkarkontakten -som jag hoppas att ni har- ska kunna antingen skriva ut eller hänvisa er rätt.

    Jag är inte helt säker på om det går till så här i alla landsting. Men enligt celiaki-förbundet verkar det vara så: http://celiaki.se/celiaki-intolerans...delsanvisning/

    Mjölkallergi har jag inte erfarenhet av; men i celiakiförbundets länk så nämns ju även mjölkfritt. (Åtminstone så fixar de ju att det glutenfria man får på recept också är mjölkfritt om man behöver det.)
  4. 2
    livsmedelsanvisning har vi Min dotter är glutenintolerant. Hon får en livsmedelsanvisning. Då får man glutenfria produkter på recept; det kostar 120:-/gång (ca var 3:e månad) och innehåller är värt bra mycket mer. Hon får glutenfritt mjöl, fiberprodukter till bakning, makaroner och knäckebröd.

    Receptet skrivs ut av dietisten på barnavdelningen -samma avdelning som hon går på läkarkontroller för glutenintoleransen. Detta sköts säkert på olika sätt på olika ställen; men läkarkontakten -som jag hoppas att ni har- ska kunna antingen skriva ut eller hänvisa er rätt.

    Jag är inte helt säker på om det går till så här i alla landsting. Men enligt celiaki-förbundet verkar det vara så: http://celiaki.se/celiaki-intolerans...delsanvisning/

    Mjölkallergi har jag inte erfarenhet av; men i celiakiförbundets länk så nämns ju även mjölkfritt. (Åtminstone så fixar de ju att det glutenfria man får på recept också är mjölkfritt om man behöver det.)
  5. Medlem sedan
    Jul 2002
    #3
    Min dotter är mjölkallergsik och det vi får på livsmedelsanvisning är hennes Neocate, 8 burkar för 120:-. Annat livsmedel som mjölkfritt margarin, havremjölk m.m köper vi i vanliga butiker.
  6. 3
    Min dotter är mjölkallergsik och det vi får på livsmedelsanvisning är hennes Neocate, 8 burkar för 120:-. Annat livsmedel som mjölkfritt margarin, havremjölk m.m köper vi i vanliga butiker.
  7. Medlem sedan
    May 2005
    #4
    i vårt landsting får man på livsmedelsanvisning till barnet blir 16 år, sen ingetnting. Helt sjukt, borde åtminstonne vara tills de går ut gymnasiet som med studiebidraget.

    Mjölkallergi så kan man få typ mjölkersättning/välling
  8. 4
    i vårt landsting får man på livsmedelsanvisning till barnet blir 16 år, sen ingetnting. Helt sjukt, borde åtminstonne vara tills de går ut gymnasiet som med studiebidraget.

    Mjölkallergi så kan man få typ mjölkersättning/välling

Liknande trådar

  1. Kan man få bidrag till att
    By Anonym in forum Bokstavsbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-03-12, 18:54
  2. Det där med specialkost
    By -Maria N- in forum Ordet är fritt
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2010-01-29, 23:18
  3. Bidrag till Tsunamin?
    By Jess74 in forum Ordet är fritt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-12-05, 01:32
  4. Schweiz bidrag till
    By skanetjej in forum Ordet är fritt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-03-06, 15:19
  5. Specialkost
    By mariamed4 in forum Småbarn
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-01-18, 13:34
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar