Söndagens episteltext
Föräldraskap - kristen
  1. Medlem sedan
    Nov 2006
    #1

    Söndagens episteltext

    brottas jag lite med - när Paulus säger "Jag skäms inte för evangeliet..." så känner jag mig mest alienerad. Varför skulle man göra det, liksom? Är det någon som fattar texten lite mer än vad jag gör? Finns det fler sätt att läsa det ord som motsvarar skäms i grundtexten?
    Because I love you I will commit myself to you.
    http://mammanpavag.blogspot.com/
    -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
  2. 1
    Söndagens episteltext brottas jag lite med - när Paulus säger "Jag skäms inte för evangeliet..." så känner jag mig mest alienerad. Varför skulle man göra det, liksom? Är det någon som fattar texten lite mer än vad jag gör? Finns det fler sätt att läsa det ord som motsvarar skäms i grundtexten?
  3. Medlem sedan
    May 2005
    #2
    Det beror nog på att det är en "dårskap för grekerna och en stötesten för judarna" - det där med en korsfäst frälsare. Och jag tror att det fins många som tänker litet likadant numera också - fast kanske av andra skäl. (Vill jag verkligen förknippas med de där människorna, som.... eller att synd känns så omodernt o.s.v.)
  4. 2
    Det beror nog på att det är en "dårskap för grekerna och en stötesten för judarna" - det där med en korsfäst frälsare. Och jag tror att det fins många som tänker litet likadant numera också - fast kanske av andra skäl. (Vill jag verkligen förknippas med de där människorna, som.... eller att synd känns så omodernt o.s.v.)
  5. Medlem sedan
    Nov 2006
    #3
    Jaaa! Tack! Precis det behövde jag höra. Parallellställena hjälpte också till.
  6. 3
    Jaaa! Tack! Precis det behövde jag höra. Parallellställena hjälpte också till.
  7. Medlem sedan
    May 2005
    #4
    jag tycker att det var väldigt gosigt att du kände dig allienerad - så BORDE det ju vara!
  8. 4
    jag tycker att det var väldigt gosigt att du kände dig allienerad - så BORDE det ju vara!
  9. Medlem sedan
    Nov 2006
    #5
    Ja, både jag och hon den fina som jag hängde med i kyrkbänken reagerade precis så, och det var faktiskt lite skönt att inte vara helt kyrkisk sedan barnsben (apropå kultur i annat forum...) och ändå tycka att evangeliet är nåt man inte alls behöver skämmas för.
  10. 5
    Ja, både jag och hon den fina som jag hängde med i kyrkbänken reagerade precis så, och det var faktiskt lite skönt att inte vara helt kyrkisk sedan barnsben (apropå kultur i annat forum...) och ändå tycka att evangeliet är nåt man inte alls behöver skämmas för.

Liknande trådar

  1. Söndagens mat
    By MrsHyde in forum Vikt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-02-27, 23:05
  2. Söndagens
    By mollie in forum Vikt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-01-16, 22:35
  3. Kör väl på med söndagens
    By selmar in forum Hem & fritid
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-05-31, 03:37
  4. Söndagens då?
    By selmar in forum Hem & fritid
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2010-05-27, 20:04
  5. Söndagens 3 +
    By Älvan in forum _0806 Junibarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-12-16, 22:11
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar