Några tips till nybörjarmamman?
_1206 Junibarn
  1. Medlem sedan
    Dec 2011
    #1

    Några tips till nybörjarmamman?

    Jag får knyttet i början av juni om det avlöper enligt plan (vilket det sällan gör tidsmässigt för förstagångsföderskor har jag förstått). Ingen erfarenhet av småbarn sedan tidigare och har väl helt ärligt talat inte lagt så mycket energi på att sätta mig in i saker och ting tidigare...men nu är det ju dags Någon av er som redan har barn som kan ge lite bra tips på vad man bör köpa/skaffa för prylar inför förlossningen och första tiden med bebis? Sunda förnuftet säger ju en del, men ni kanske har tips på något speciellt som underlättar livet lite, eller har gått på nån "nit" och köpt saker som varit onödiga. Vi har inte införskaffat något än, men tänkte börja titta runt lite för att bilda en uppfattning om vad som finns och det verkar ju vara en del...som blivande föräldrar är man ju rätt lättpåverad av både reklam och försäljares "måste ha"? Bara att köpa barnvagn verkar ju vara en hel vetenskap
  2. 1
    Några tips till nybörjarmamman? Jag får knyttet i början av juni om det avlöper enligt plan (vilket det sällan gör tidsmässigt för förstagångsföderskor har jag förstått). Ingen erfarenhet av småbarn sedan tidigare och har väl helt ärligt talat inte lagt så mycket energi på att sätta mig in i saker och ting tidigare...men nu är det ju dags Någon av er som redan har barn som kan ge lite bra tips på vad man bör köpa/skaffa för prylar inför förlossningen och första tiden med bebis? Sunda förnuftet säger ju en del, men ni kanske har tips på något speciellt som underlättar livet lite, eller har gått på nån "nit" och köpt saker som varit onödiga. Vi har inte införskaffat något än, men tänkte börja titta runt lite för att bilda en uppfattning om vad som finns och det verkar ju vara en del...som blivande föräldrar är man ju rätt lättpåverad av både reklam och försäljares "måste ha"? Bara att köpa barnvagn verkar ju vara en hel vetenskap
  3. Medlem sedan
    Oct 2011
    #2
    Tror jag har kvar min "lista" sedan första graviditeten.. gjorde en lång lista på saker jag fått tips om att köpa.. och efteråt la jag till kommentarer vad som hade varit onödigt osv.. eller helt superviktigt. Den har skickats runt till släktingar som fått efter mig, haha.. kan se om jag har den kvar så skickar jag den i ett mail
  4. 2
    Tror jag har kvar min "lista" sedan första graviditeten.. gjorde en lång lista på saker jag fått tips om att köpa.. och efteråt la jag till kommentarer vad som hade varit onödigt osv.. eller helt superviktigt. Den har skickats runt till släktingar som fått efter mig, haha.. kan se om jag har den kvar så skickar jag den i ett mail
  5. Medlem sedan
    Sep 2011
    #3
    Den där listan lät inte helt fel, om du hittar den skulle jag bli så glad om du ville dela den med mig med
  6. 3
    Den där listan lät inte helt fel, om du hittar den skulle jag bli så glad om du ville dela den med mig med
  7. Medlem sedan
    Oct 2011
    #4
    Skickad till er båda Den kanske ger er några bra tips iallafall!
  8. 4
    Skickad till er båda Den kanske ger er några bra tips iallafall!
  9. Medlem sedan
    May 2008
    #5
    Min största nit var att köpa en massa kläder i stl 50-56 och sedan få en bebis på 4,8 kg. Han började direkt på stl 62-68 så de söta små kläderna förblev oanvända. Och även om han hade varit mindre så växer de så fort i början att man gott och väl kan köpa större ändå.

    Ja, vagn är en hel vetenskap. Vi gick in i affären och sedan ut igen, mer förvirrade än innan och utan att ha köpt något. Fick sedan en vagn gratis av svägerskan som var hemsk men som vi hade tills vi kommit på vilka funktioner vi saknade. Nu till andra barnet har jag beställt en vagn som jag vet att jag kommer gilla. Några saker som är bra att fundera på: Hur bor du och var kommer du mest att köra? Har du bil, isf hur stor? Och vilken prisklass på vagnen?

    Annars är det väl bra att ha skötbord/skötplats, bilbarnstol, säng, kläder, blöjor och lite annat krafs. Det finns massor med listor på nätet. Men ni kan ju alltid komplettera första tiden hemma. Kan vara skönt att komma ut lite. Och orkar man inte så skickar man mannen.
  10. 5
    Min största nit var att köpa en massa kläder i stl 50-56 och sedan få en bebis på 4,8 kg. Han började direkt på stl 62-68 så de söta små kläderna förblev oanvända. Och även om han hade varit mindre så växer de så fort i början att man gott och väl kan köpa större ändå.

    Ja, vagn är en hel vetenskap. Vi gick in i affären och sedan ut igen, mer förvirrade än innan och utan att ha köpt något. Fick sedan en vagn gratis av svägerskan som var hemsk men som vi hade tills vi kommit på vilka funktioner vi saknade. Nu till andra barnet har jag beställt en vagn som jag vet att jag kommer gilla. Några saker som är bra att fundera på: Hur bor du och var kommer du mest att köra? Har du bil, isf hur stor? Och vilken prisklass på vagnen?

    Annars är det väl bra att ha skötbord/skötplats, bilbarnstol, säng, kläder, blöjor och lite annat krafs. Det finns massor med listor på nätet. Men ni kan ju alltid komplettera första tiden hemma. Kan vara skönt att komma ut lite. Och orkar man inte så skickar man mannen.
  11. Medlem sedan
    Mar 1999
    #6
    Åh jag vill också se den där listan
  12. 6
    Åh jag vill också se den där listan
  13. Medlem sedan
    Oct 2011
    #7
    Nu är den skickad till dig med.. haha.. Egentligen är det bara en lista jag kopierade från nätet nånstans och sedan kommenterade lite efteråt
  14. 7
    Nu är den skickad till dig med.. haha.. Egentligen är det bara en lista jag kopierade från nätet nånstans och sedan kommenterade lite efteråt
  15. Medlem sedan
    Mar 1999
    #8
    Tack! Gud vad bra
  16. 8
    Tack! Gud vad bra
  17. Medlem sedan
    Oct 2011
    #9
    haha det märks att jag och de jag skickat till bor ganska nära Ullared, för jag tipsar om det i var och varannan mening såg jag.. hoppas ni har nära med Annars finns det ju att köpa på fler ställen, haha.
  18. 9
    haha det märks att jag och de jag skickat till bor ganska nära Ullared, för jag tipsar om det i var och varannan mening såg jag.. hoppas ni har nära med Annars finns det ju att köpa på fler ställen, haha.
  19. Medlem sedan
    Dec 2011
    #10
    Tackar för svaren Lilla Flisa; bra lista att utgå ifrån - tack! Toppen att få tips på "braiga saker" (och på sånt som faktiskt inte är så nödvändigt)Jag har känt att jag har drunknat lite i "måste-köp" när jag har tittat runt på nätet. För mig är det viktigast att köpa funktionellt och praktiskt, som faktiskt underlättar saker och ting. Det viktiga för mig är inte att det är så superflashigt eller lyxigt, även om det säkert blir ett och annat onödigt köp vad det lider
  20. 10
    Tackar för svaren Lilla Flisa; bra lista att utgå ifrån - tack! Toppen att få tips på "braiga saker" (och på sånt som faktiskt inte är så nödvändigt)Jag har känt att jag har drunknat lite i "måste-köp" när jag har tittat runt på nätet. För mig är det viktigast att köpa funktionellt och praktiskt, som faktiskt underlättar saker och ting. Det viktiga för mig är inte att det är så superflashigt eller lyxigt, även om det säkert blir ett och annat onödigt köp vad det lider
  21. Medlem sedan
    Mar 1999
    #11
    Tyvärr bor jag långt ifrån men kanske värt en tripp dit?
  22. 11
    Tyvärr bor jag långt ifrån men kanske värt en tripp dit?
  23. Medlem sedan
    Oct 2011
    #12
    Helt klart är det värt det just inför bebisankomst. Det är så mycket man behöver och det är sjukt mycket billigare där. Allt skulle jag inte köpa där, alltså babyskydd och barnvagn, sånt som jag gärna vill VETA är säkra saker. Men vi köpte nästan allt där till första barnet, nappflaskor, nappar, sängkläder, spjälsängsskydd, skötväska, kläder framförallt (älskar deras babykläder, helpyjamaserna med dragkedja är super.. det ska vara en giraff på märkeslappen så är det bra kvalitet), babyvakt, matstol med dyna... ja listan är lång på allt man fyndar där
  24. 12
    Helt klart är det värt det just inför bebisankomst. Det är så mycket man behöver och det är sjukt mycket billigare där. Allt skulle jag inte köpa där, alltså babyskydd och barnvagn, sånt som jag gärna vill VETA är säkra saker. Men vi köpte nästan allt där till första barnet, nappflaskor, nappar, sängkläder, spjälsängsskydd, skötväska, kläder framförallt (älskar deras babykläder, helpyjamaserna med dragkedja är super.. det ska vara en giraff på märkeslappen så är det bra kvalitet), babyvakt, matstol med dyna... ja listan är lång på allt man fyndar där
  25. Medlem sedan
    Oct 2011
    #13
    Den får du gärna skicka till mig med
  26. 13
    Den får du gärna skicka till mig med
  27. Medlem sedan
    Dec 2008
    #14
    För mig har bröstpump ammningsilägg, uppsamlingsskål, bindor till mig, blöjor, fet kräm, lite kläder till bäbisen varit det absolut det viktigaste. Sedan kommer saker på vägen. Jag tycker att det finns bar listor att dra ut från internet över saker som är viktiga och mindre viktiga att ha. Väntar mitt tredje barn.
  28. 14
    För mig har bröstpump ammningsilägg, uppsamlingsskål, bindor till mig, blöjor, fet kräm, lite kläder till bäbisen varit det absolut det viktigaste. Sedan kommer saker på vägen. Jag tycker att det finns bar listor att dra ut från internet över saker som är viktiga och mindre viktiga att ha. Väntar mitt tredje barn.
  29. Medlem sedan
    Jul 2010
    #15
    Instämmer med knodden77! Vill bara lägga till alvedon och bröstmjölksersättning OM amning krånglar i början, för det fick jag skicka iväg min mamma att köpa när det inte fungerade som vi ville och hade lite lätt panik här hemma förra gången.
  30. 15
    Instämmer med knodden77! Vill bara lägga till alvedon och bröstmjölksersättning OM amning krånglar i början, för det fick jag skicka iväg min mamma att köpa när det inte fungerade som vi ville och hade lite lätt panik här hemma förra gången.
  31. Medlem sedan
    Jan 2012
    #16
    Man får lita på sina instinkter de kommer man längre med än vad man tror=)
    Ett lite tips om nattning som jag även gett vänner som fått barn. Om babyn har en tendens att vakna till när man matat den och lägger den i sängen, försök ha en filt om/under babyn när den äter och sedan mest troligt somnar som man låter ligga kvar under den så blir det ingen stor temperaturskillnad när den sedan läggs i sängen=)
    Min son var väldigt känslig om man lade honom på en kallt lakan, det var så jag kom på den lilla iden=) Det ger dem illusionen av att de fortfarande ligger i famnen.
    Något som jag även lärde mig att bäbisar fryser inte så mycket som man tror, kolla alltid med handen i nacken hur babyn känns. Det gör det lättare att avgöra hur mycket man bör ta av och på dem=)
    Och som tidigare någon skrev, mjölkersättning! Det blir inte alltid som man tänkt sig och det kan kännas lite lugnare att ha det hemma=)
  32. 16
    Man får lita på sina instinkter de kommer man längre med än vad man tror=)
    Ett lite tips om nattning som jag även gett vänner som fått barn. Om babyn har en tendens att vakna till när man matat den och lägger den i sängen, försök ha en filt om/under babyn när den äter och sedan mest troligt somnar som man låter ligga kvar under den så blir det ingen stor temperaturskillnad när den sedan läggs i sängen=)
    Min son var väldigt känslig om man lade honom på en kallt lakan, det var så jag kom på den lilla iden=) Det ger dem illusionen av att de fortfarande ligger i famnen.
    Något som jag även lärde mig att bäbisar fryser inte så mycket som man tror, kolla alltid med handen i nacken hur babyn känns. Det gör det lättare att avgöra hur mycket man bör ta av och på dem=)
    Och som tidigare någon skrev, mjölkersättning! Det blir inte alltid som man tänkt sig och det kan kännas lite lugnare att ha det hemma=)
  33. Medlem sedan
    Jul 2011
    #17
    Viktigt att ha hemma när det beger sig:

    Blöjor
    Tvättlappar
    Våtservetter
    Bepanthen kräm eller liknande
    Några få ombyten barnkläder i strl 50-56, glöm inte mössa
    Nässug
    Badbalja + badolja
    Vagga/säng m. sängkläder
    Filt

    Vagn och bilbarnstol är också skönt att ha hemma från början
  34. 17
    Viktigt att ha hemma när det beger sig:

    Blöjor
    Tvättlappar
    Våtservetter
    Bepanthen kräm eller liknande
    Några få ombyten barnkläder i strl 50-56, glöm inte mössa
    Nässug
    Badbalja + badolja
    Vagga/säng m. sängkläder
    Filt

    Vagn och bilbarnstol är också skönt att ha hemma från början
  35. Medlem sedan
    Jan 2012
    #18
    Åh jag skulle också vilja ta del av den listan om det går
    ~{ A loving heart is the beginning of all knowledge }~
  36. 18
    Åh jag skulle också vilja ta del av den listan om det går
  37. Medlem sedan
    Dec 2008
    #19
    Ja helt klart. Hade tänkt skriva det. För mig ahr ju ammningen fungerat bra. Men gör den inte det så är helt klar ersättning SUPER viktigt. Tror att jag hade det hemma med nr 2 och använde oss av det i början då min amning inte ännu hade kommit igång.
    Alvedon och ett måste.

    Nått jag också har använt mig mycket av. Har vairt en sådan där som man suger ut slem och snor med? Vet ej vad det heter med. Den var så bra att ha hemma när dottern hade mycket slem. Och temometer är och bra att ha plus OLJA ja det finns som sagt var listor på nätet. Jag gick på dem när jag väntade nr 1.

    Det onödigaste jag har haft är alla leksaker!!!!!! Som mina barn Aldrig har lekt speciellt mycket med. Vet att vi fick mycket bebis leksaker. Helt värdelöst.
  38. 19
    Ja helt klart. Hade tänkt skriva det. För mig ahr ju ammningen fungerat bra. Men gör den inte det så är helt klar ersättning SUPER viktigt. Tror att jag hade det hemma med nr 2 och använde oss av det i början då min amning inte ännu hade kommit igång.
    Alvedon och ett måste.

    Nått jag också har använt mig mycket av. Har vairt en sådan där som man suger ut slem och snor med? Vet ej vad det heter med. Den var så bra att ha hemma när dottern hade mycket slem. Och temometer är och bra att ha plus OLJA ja det finns som sagt var listor på nätet. Jag gick på dem när jag väntade nr 1.

    Det onödigaste jag har haft är alla leksaker!!!!!! Som mina barn Aldrig har lekt speciellt mycket med. Vet att vi fick mycket bebis leksaker. Helt värdelöst.
  39. Medlem sedan
    Dec 2008
    #20
    Håller med instinkter kommar man längst på!!! Det brukar bara ge med sig. Sedan efter bara ett tag så har man inte varit annat än mamma hela livet
  40. 20
    Håller med instinkter kommar man längst på!!! Det brukar bara ge med sig. Sedan efter bara ett tag så har man inte varit annat än mamma hela livet
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. Några tips?
    By Villervalla in forum _0804 Aprilbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-11-20, 18:29
  2. några bra tips?
    By gullunge in forum Ordet är fritt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-10-23, 11:56
  3. Har ni några tips?
    By Desdemona in forum _0705 Majbarn
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-04-18, 10:23
  4. På väg till samos - några tips?
    By jennifer in forum Resesnack
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-05-20, 07:27
  5. Några som har bra tips till akvarie
    By EMMAoFILIP in forum Hem & fritid
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-12-27, 12:30
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar