Vill ha tips på grovt bröd
Mat & dryck
  1. Medlem sedan
    May 2002
    #1

    Vill ha tips på grovt bröd

    man kan baka allt på en gång typ, rakt ner i brödformar, inte massa mellanmoment med bakbord och grejer. Gärna m hela korn, frön, nötter, frukt etc i.
    ~ sprengja of fucking everything ~
  2. 1
    Vill ha tips på grovt bröd man kan baka allt på en gång typ, rakt ner i brödformar, inte massa mellanmoment med bakbord och grejer. Gärna m hela korn, frön, nötter, frukt etc i.
  3. Medlem sedan
    Feb 2000
    #2
    Detta brödet är smidigt att göra. När jag började baka det så hade vi inte varmluftsugn. Då gäller ugnstiden. Nu går det fortare, kanske 45 min med varmluftsugn.

    Fullkornslimpor
    50 g jäst
    salt och socker (ca 1 tsk vardera)
    1 l mjölk
    1 dl vatten
    3 msk mörk sirap
    7,5 dl vete- eller rågkross (500 g)
    4 dl grahamsmjöl
    0,5 dl krossat linfrö
    15 dl vetemjöl

    Smörj 3 avlånga brödformar.
    Smula jästen i bunken och lös i salt och socker.
    Värm mjölken och vattnet till 37 grader och häll över.
    Tillsätt sirap.
    Tillsätt det torra och rör om. Det blir en ”gröt”
    Sleva upp den lösa degen i formarna.
    Låt jäsa ca 45 min – 1 timme.
    Grädda i ca 1 timme i 225 grader på nedersta falsen.
    Lägg ev. papper/folie över efter 30 min så att det inte blir så mörkt.
  4. 2
    Detta brödet är smidigt att göra. När jag började baka det så hade vi inte varmluftsugn. Då gäller ugnstiden. Nu går det fortare, kanske 45 min med varmluftsugn.

    Fullkornslimpor
    50 g jäst
    salt och socker (ca 1 tsk vardera)
    1 l mjölk
    1 dl vatten
    3 msk mörk sirap
    7,5 dl vete- eller rågkross (500 g)
    4 dl grahamsmjöl
    0,5 dl krossat linfrö
    15 dl vetemjöl

    Smörj 3 avlånga brödformar.
    Smula jästen i bunken och lös i salt och socker.
    Värm mjölken och vattnet till 37 grader och häll över.
    Tillsätt sirap.
    Tillsätt det torra och rör om. Det blir en ”gröt”
    Sleva upp den lösa degen i formarna.
    Låt jäsa ca 45 min – 1 timme.
    Grädda i ca 1 timme i 225 grader på nedersta falsen.
    Lägg ev. papper/folie över efter 30 min så att det inte blir så mörkt.
  5. Medlem sedan
    Jul 2001
    #3
    Karamellas hurtbulle kanske? Ett bikarbonatsbröd där man kan anpassa lite efter vad som finns i skåpen!

    Karamellas hurtbulle, 1 limpa

    2 dl fiberhavregryn (jag blandar fiberhavre,rågflingor o dinkelflingor)
    5 dl mjöl (blanda o välj sorter själv - jag brukar blanda dinkelmjöl och grovt rågmjöl)
    1 dl rågkross som fått svälla i lite hett vatten
    1 dl linfrön (hela el krossade)
    ca ½ dl russin och/eller 4 strimlade torkade aprikoser
    ca ½ grovhackade hasselnötter + lite pumpafrön
    2 tsk bikarbonat
    1 tsk salt
    4-5 dl yoghurt eller fil (lättvarianten går bra om man vill)
    ca 2 msk mörk sirap
    1/2 dl frysta lingon
    lite malda brödkryddor om man önskar, kanske ett uns kanel också

    Gör så här
    Sätt ugnen på 200°. Blanda alla torra ingredienser i en bunke. Rör i yoghurt, sirap, nötter, frukt och lingon. Klicka ner smeten i en smord, avlång bakform, rymd ca 1 1/2 liter (jag brukar smörja med lite flytande smör och sedan strö den med kruskakli - överblivet kruskakli tar jag i degen!). Grädda i nedre delen av ugnen ca 1 tim. Stjälp upp limpan och låt den svalna under bakduk.
  6. 3
    Karamellas hurtbulle kanske? Ett bikarbonatsbröd där man kan anpassa lite efter vad som finns i skåpen!

    Karamellas hurtbulle, 1 limpa

    2 dl fiberhavregryn (jag blandar fiberhavre,rågflingor o dinkelflingor)
    5 dl mjöl (blanda o välj sorter själv - jag brukar blanda dinkelmjöl och grovt rågmjöl)
    1 dl rågkross som fått svälla i lite hett vatten
    1 dl linfrön (hela el krossade)
    ca ½ dl russin och/eller 4 strimlade torkade aprikoser
    ca ½ grovhackade hasselnötter + lite pumpafrön
    2 tsk bikarbonat
    1 tsk salt
    4-5 dl yoghurt eller fil (lättvarianten går bra om man vill)
    ca 2 msk mörk sirap
    1/2 dl frysta lingon
    lite malda brödkryddor om man önskar, kanske ett uns kanel också

    Gör så här
    Sätt ugnen på 200°. Blanda alla torra ingredienser i en bunke. Rör i yoghurt, sirap, nötter, frukt och lingon. Klicka ner smeten i en smord, avlång bakform, rymd ca 1 1/2 liter (jag brukar smörja med lite flytande smör och sedan strö den med kruskakli - överblivet kruskakli tar jag i degen!). Grädda i nedre delen av ugnen ca 1 tim. Stjälp upp limpan och låt den svalna under bakduk.
  7. Medlem sedan
    Jul 2003
    #4
    Jag har ju sällan recept när jag bakar, men mitt "fröbröd" är väldigt gott. Jag brukar ta (typ) 1/2 dl rågkross, 1/2 dl vetekross, 1/4 dl vetekli, 1/4 dl linfrö, 1/2 dl vetegroddar och 1 dl fiberhavregryn och så kokar jag en gröt på det med 6 dl vatten. Medan gröten svalnar blandar jag ihop 2,5 dl vatten med 1/2 paket jäst (eller surdeg om jag har) och 2,5 dl grovt rågmjöl och låter det stå och bubbla ett tag. I med salt och den kalla gröten, någon dl solrosfrön och sedan på med dinkelmjöl tills konsistensen känns bra. Jobba ihop degen och låt jäsa någon timme. Sedan drar jag ner degen i en jäskorg och jäser ytterligare 30 min och så upp på en varm plåt (med bakplåtspapper) och grädda i 35-40 minuter. Kan vara lite svårt att skära innan det svalnat, men blir väääldigt gott. Och nyttigt. Har aldrig testat att baka det i form men det funkar säkert, jag jäser det ju i en avlång jäskorg.
  8. 4
    Jag har ju sällan recept när jag bakar, men mitt "fröbröd" är väldigt gott. Jag brukar ta (typ) 1/2 dl rågkross, 1/2 dl vetekross, 1/4 dl vetekli, 1/4 dl linfrö, 1/2 dl vetegroddar och 1 dl fiberhavregryn och så kokar jag en gröt på det med 6 dl vatten. Medan gröten svalnar blandar jag ihop 2,5 dl vatten med 1/2 paket jäst (eller surdeg om jag har) och 2,5 dl grovt rågmjöl och låter det stå och bubbla ett tag. I med salt och den kalla gröten, någon dl solrosfrön och sedan på med dinkelmjöl tills konsistensen känns bra. Jobba ihop degen och låt jäsa någon timme. Sedan drar jag ner degen i en jäskorg och jäser ytterligare 30 min och så upp på en varm plåt (med bakplåtspapper) och grädda i 35-40 minuter. Kan vara lite svårt att skära innan det svalnat, men blir väääldigt gott. Och nyttigt. Har aldrig testat att baka det i form men det funkar säkert, jag jäser det ju i en avlång jäskorg.
  9. Medlem sedan
    Nov 1999
    #5
    Här är en favorit - och du kan byta ut rågsikten mot hälften grovt rågmjöl om du vill.

    Mimmis grova bröd

    Sätt ugnen på 200º och lägg ett bakplåtspapper i en 1½-liters limpform.

    Rör ihop

    4 dl rågsikt
    2 dl vetemjöl
    2 tsk bikarbonat
    2 tsk bakpulver
    1½ tsk salt
    1 dl kli
    1 dl russin
    1½ dl nötter/frön (valnöt, solros, lin, mandel..)

    Tillsätt

    5 dl filmjölk
    ½ dl mörk sirap

    Kleta ner i formen och jämna till. Strö ev ett lager linfrö eller sesamfrö över som dekoration.

    Baka 1 timme i ugnen, ta ur formen och låt svalna i bakduk. Ska inte skäras förrän tidigast nästa dag.

    Det går utmärkt att byta mjölet mot grövre sorter, att blanda av vad man har; grovt rågmjöl, dinkelmjöl, fint rågmjöl, lantbrödsmjöl etc.

    Det går också bra att blanda torkade frukter; aprikoser, fikon, äppelringar, katrinplommon mm, max 2 dl totalt (inkl russinen) annars blir det svårt att skära.

    Det går bra att ta yoghurt (även med fruktsmaker) eller gräddfil istället för filen, eller blanda av vad man har.

    Tar man ljus sirap istället för mörk så får brödet en knäckigare smak.
    The noble art of losing face
    will someday save the human race.
    Hans Blix
  10. 5
    Här är en favorit - och du kan byta ut rågsikten mot hälften grovt rågmjöl om du vill.

    Mimmis grova bröd

    Sätt ugnen på 200º och lägg ett bakplåtspapper i en 1½-liters limpform.

    Rör ihop

    4 dl rågsikt
    2 dl vetemjöl
    2 tsk bikarbonat
    2 tsk bakpulver
    1½ tsk salt
    1 dl kli
    1 dl russin
    1½ dl nötter/frön (valnöt, solros, lin, mandel..)

    Tillsätt

    5 dl filmjölk
    ½ dl mörk sirap

    Kleta ner i formen och jämna till. Strö ev ett lager linfrö eller sesamfrö över som dekoration.

    Baka 1 timme i ugnen, ta ur formen och låt svalna i bakduk. Ska inte skäras förrän tidigast nästa dag.

    Det går utmärkt att byta mjölet mot grövre sorter, att blanda av vad man har; grovt rågmjöl, dinkelmjöl, fint rågmjöl, lantbrödsmjöl etc.

    Det går också bra att blanda torkade frukter; aprikoser, fikon, äppelringar, katrinplommon mm, max 2 dl totalt (inkl russinen) annars blir det svårt att skära.

    Det går bra att ta yoghurt (även med fruktsmaker) eller gräddfil istället för filen, eller blanda av vad man har.

    Tar man ljus sirap istället för mörk så får brödet en knäckigare smak.
  11. Medlem sedan
    Nov 1999
    #6

    Hur hamnade den där??

    Jaja...
    The noble art of losing face
    will someday save the human race.
    Hans Blix
  12. 6
    Hur hamnade den där?? Jaja...
  13. Medlem sedan
    May 2002
    #7
    TACK för alla tips! Här ska bakas!!
  14. 7
    TACK för alla tips! Här ska bakas!!

Liknande trådar

  1. Grovt bröd med fil och lingonsylt?
    By johanna70 in forum Mat & dryck
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-02-14, 08:05
  2. Grovt bröd
    By Caroline in forum Mat & dryck
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-05-04, 22:16
  3. grovt bröd
    By mejjo in forum Vikt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-04-28, 16:39
  4. Recept på grovt bröd
    By Jessica in forum Mat & dryck
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-11-20, 11:45
  5. Kalljäst GROVT bröd
    By aasha in forum Mat & dryck
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-10-21, 15:21
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar