Vad gör ni med Mascarpone?
Mat & dryck
  1. Medlem sedan
    Nov 2008
    #1

    Vad gör ni med Mascarpone?

    Hjälp mig! Vad jag jag göra med mina två askar Mascarpone?

    På affären hade de billig Mascarpone pga kort datum så jag köpte på mig två askar. Men nu kommer jag inte på nånting att använda dem till
    Sara med O-99 (tycker om allt), I-01 (småkinkig med maten, nöt- och äggallergiker) & I-07 (tycker om allt, nötallergiker)

    Mina recept finns på http://mat-ro.blogspot.com/
  2. 1
    Vad gör ni med Mascarpone? Hjälp mig! Vad jag jag göra med mina två askar Mascarpone?

    På affären hade de billig Mascarpone pga kort datum så jag köpte på mig två askar. Men nu kommer jag inte på nånting att använda dem till
  3. Medlem sedan
    Nov 1999
    #2

    Tiramisù

    eller hemgjorda tortellini.
    The noble art of losing face
    will someday save the human race.
    Hans Blix
  4. 2
    Tiramisù eller hemgjorda tortellini.
  5. Medlem sedan
    Jul 2001
    #3
    Det är ett recept som var med i ett Nakne Kocken-avsnitt för en massa år sedan (och som jag har i en av Jamies första kokböcker). Här är receptet. Man kan säkert improvisera, om man t ex inte orkar göra eget vaniljsocker osv.

    UGNSBAKAD FRUKT MED MASCARPONEKRÄM

    Vaniljsockret:
    6-7 vaniljstänger
    1 kilo strösocker

    Ugnsbakad frukt:
    årstidens frukter t.ex.:
    jordgubbar
    päron
    körsbär
    rabarber
    färska fikon
    persikor
    aprikoser

    Mascarpone-kräm:
    italiensk gräddostkräm (mascarpone)
    1½ matskedar av vaniljsockret

    Vaniljsockret:
    Skär vaniljstängerna i små bitar och kör snabbt i matberedare. Häll ner sockret i vaniljstängerna. Kör igen med "av-och på-teknik". Sikta sen sockret lite i taget igenom ett durkslag. Kör sockret och vaniljen igen tills vaniljen är helt krossad. Sikta.

    Ugnsbakad frukt:
    Knoppa jordgubbarna. Skala päronen, ta ur kärnhusen och pressa citron över. Kärna ur körsbären, skiva rabarbern. Skär tvärs igenom persikorna och aprikoserna, vrid och ta ur kärnorna. Skär ett djupt kryss i fikonen.

    Strö 4-5 matskedar av vaniljsockret över frukten och häll lite konjak, likör eller sött vitt vin över. Ugnstid: ca 15 minuter i 250 grader (tills frukten blivit mjuk).

    Mascarpone-kräm:
    Vispa mascarpone (italiensk gräddostkräm) mjuk med 1 1/2 matskedar av vaniljsockret. Mascarpone kan ersättas med créme fraíche eller philadelphia-ost, uppvispad med lite grädde.
  6. 3
    Det är ett recept som var med i ett Nakne Kocken-avsnitt för en massa år sedan (och som jag har i en av Jamies första kokböcker). Här är receptet. Man kan säkert improvisera, om man t ex inte orkar göra eget vaniljsocker osv.

    UGNSBAKAD FRUKT MED MASCARPONEKRÄM

    Vaniljsockret:
    6-7 vaniljstänger
    1 kilo strösocker

    Ugnsbakad frukt:
    årstidens frukter t.ex.:
    jordgubbar
    päron
    körsbär
    rabarber
    färska fikon
    persikor
    aprikoser

    Mascarpone-kräm:
    italiensk gräddostkräm (mascarpone)
    1½ matskedar av vaniljsockret

    Vaniljsockret:
    Skär vaniljstängerna i små bitar och kör snabbt i matberedare. Häll ner sockret i vaniljstängerna. Kör igen med "av-och på-teknik". Sikta sen sockret lite i taget igenom ett durkslag. Kör sockret och vaniljen igen tills vaniljen är helt krossad. Sikta.

    Ugnsbakad frukt:
    Knoppa jordgubbarna. Skala päronen, ta ur kärnhusen och pressa citron över. Kärna ur körsbären, skiva rabarbern. Skär tvärs igenom persikorna och aprikoserna, vrid och ta ur kärnorna. Skär ett djupt kryss i fikonen.

    Strö 4-5 matskedar av vaniljsockret över frukten och häll lite konjak, likör eller sött vitt vin över. Ugnstid: ca 15 minuter i 250 grader (tills frukten blivit mjuk).

    Mascarpone-kräm:
    Vispa mascarpone (italiensk gräddostkräm) mjuk med 1 1/2 matskedar av vaniljsockret. Mascarpone kan ersättas med créme fraíche eller philadelphia-ost, uppvispad med lite grädde.
  7. Medlem sedan
    Nov 2004
    #4

    Grillade persikor med mascarpone och pin

    1. Tag åtta konserverade persikor och skär av en liten platta så att de kan stå på den rundade sidan.
    2. Ställ dem i en ugnssäker form.
    3. Klicka i en matsked mascarponeost i varje.
    4. Pudra över strösocker och ställ in på översta falsen i ugnen på högsta värme i 30 sekunder eller tills de fått en vacker färg. Håll ögonen på dem.
    5. Toppa med rostade pinjenötter.
    Pataplof!!!
    När vargar parar sig så är det för alltid!!!
    Hellre en pandabjörn än en gummibjörn!!!
    I'am like the tin man trying to find a heart. Can anyboby help me?
  8. 4
    Grillade persikor med mascarpone och pin 1. Tag åtta konserverade persikor och skär av en liten platta så att de kan stå på den rundade sidan.
    2. Ställ dem i en ugnssäker form.
    3. Klicka i en matsked mascarponeost i varje.
    4. Pudra över strösocker och ställ in på översta falsen i ugnen på högsta värme i 30 sekunder eller tills de fått en vacker färg. Håll ögonen på dem.
    5. Toppa med rostade pinjenötter.
  9. Medlem sedan
    Nov 2004
    #5

    Krämiga bakverk med skogsbär

    6 bitar
    BOTTEN:
    2 stora ägg (70 g st)
    3/4 dl socker
    1 dl vetemjöl
    1/2 krm salt
    1/2 dl likör (av tex Gran Marnier, Amaretto eller Kirsch) eller koncentrerad eller lite utblandad hallon- eller jordgubbssaft
    KRÄM:
    1 dl vispgrädde
    1 tsk vaniljsocker
    200 g färsk mascarpone
    Rivet skal av en halv citron

    GARNERING:
    6 dl färska små bär (tex blåbär, vinbär, smultron, hallon, björnbär)
    3 msk vaniljsocker
    Gör så här:
    BOTTEN:
    1. Sätt ugnen på 180 grader.
    2. Klä en mindre långpanna med bakplåtspapper. Vispa med elvisp samman äggulor och socker till en ljus och porös blandning, spara vitorna.
    3. Sikta ner mjölet under omvispning tills smeten är helt slät.
    4. Vispa vitorna och saltet till hårt skum. Vänd ner skedvis i smeten. För över smeten till formen och jämna till ytan. Grädda i 15 min.
    5. Stjälp upp den gräddade bottnen. Dra bort bakplåtspappret efter ett par minuter. Låt bottnen svalna helt.
    KRÄM:
    6. Vispa grädden med vaniljsockret. Rör ner mascarponen, lite i taget, tills krämen är helt slät.
    7. Riv citronskal och blanda ner i krämen.
    8. Skär bort alla kanter runt om hela bottnen. Dela bottnen i sex lika stora bitar.
    9. Doppa eller pensla bitarna med likör eller saftblandningen. Lägg upp på fat.
    10. Lägg ett tjockt lager av krämen ovanpå bottenbitarna. Garnera rikligt med små bär, lägg även lite bär utspridda över faten.
    11. Avsluta med att sikta över vaniljsocker. Vackert blir det om man använder sig av större tallrikar och siktar över hela tallriken.
    Pataplof!!!
    När vargar parar sig så är det för alltid!!!
    Hellre en pandabjörn än en gummibjörn!!!
    I'am like the tin man trying to find a heart. Can anyboby help me?
  10. 5
    Krämiga bakverk med skogsbär 6 bitar
    BOTTEN:
    2 stora ägg (70 g st)
    3/4 dl socker
    1 dl vetemjöl
    1/2 krm salt
    1/2 dl likör (av tex Gran Marnier, Amaretto eller Kirsch) eller koncentrerad eller lite utblandad hallon- eller jordgubbssaft
    KRÄM:
    1 dl vispgrädde
    1 tsk vaniljsocker
    200 g färsk mascarpone
    Rivet skal av en halv citron

    GARNERING:
    6 dl färska små bär (tex blåbär, vinbär, smultron, hallon, björnbär)
    3 msk vaniljsocker
    Gör så här:
    BOTTEN:
    1. Sätt ugnen på 180 grader.
    2. Klä en mindre långpanna med bakplåtspapper. Vispa med elvisp samman äggulor och socker till en ljus och porös blandning, spara vitorna.
    3. Sikta ner mjölet under omvispning tills smeten är helt slät.
    4. Vispa vitorna och saltet till hårt skum. Vänd ner skedvis i smeten. För över smeten till formen och jämna till ytan. Grädda i 15 min.
    5. Stjälp upp den gräddade bottnen. Dra bort bakplåtspappret efter ett par minuter. Låt bottnen svalna helt.
    KRÄM:
    6. Vispa grädden med vaniljsockret. Rör ner mascarponen, lite i taget, tills krämen är helt slät.
    7. Riv citronskal och blanda ner i krämen.
    8. Skär bort alla kanter runt om hela bottnen. Dela bottnen i sex lika stora bitar.
    9. Doppa eller pensla bitarna med likör eller saftblandningen. Lägg upp på fat.
    10. Lägg ett tjockt lager av krämen ovanpå bottenbitarna. Garnera rikligt med små bär, lägg även lite bär utspridda över faten.
    11. Avsluta med att sikta över vaniljsocker. Vackert blir det om man använder sig av större tallrikar och siktar över hela tallriken.
  11. Medlem sedan
    Nov 2004
    #6

    Marinerad frukt med mascarponecrème

    6 portioner
    Ingredienser
    3 skalade apelsiner, i hinnfria klyftor
    3 sharonfrukter, i klyftor
    4-6 färska eller torkade fikon, i klyftor
    2-3 skivade bananer
    3 skalade kiwi i klyftor
    Marinad:
    1 apelsin, pressad saft
    2 passionsfrukter, fruktköttet
    Mascarponecreme:
    1 burk mascarpone, (250 g)
    1 vaniljstänger
    3 msk flytande honung
    Tillagning
    Lägg frukten i en skål.
    Häll över apelsinsaft och passionsfruktkött. Blanda försiktigt om och låt salladen stå och dra i kylen ett par timmar innan servering.
    Skär upp vaniljstången på längden och skrapa ur innehållet.
    Blanda det med osten och honungen.
    Pataplof!!!
    När vargar parar sig så är det för alltid!!!
    Hellre en pandabjörn än en gummibjörn!!!
    I'am like the tin man trying to find a heart. Can anyboby help me?
  12. 6
    Marinerad frukt med mascarponecrème 6 portioner
    Ingredienser
    3 skalade apelsiner, i hinnfria klyftor
    3 sharonfrukter, i klyftor
    4-6 färska eller torkade fikon, i klyftor
    2-3 skivade bananer
    3 skalade kiwi i klyftor
    Marinad:
    1 apelsin, pressad saft
    2 passionsfrukter, fruktköttet
    Mascarponecreme:
    1 burk mascarpone, (250 g)
    1 vaniljstänger
    3 msk flytande honung
    Tillagning
    Lägg frukten i en skål.
    Häll över apelsinsaft och passionsfruktkött. Blanda försiktigt om och låt salladen stå och dra i kylen ett par timmar innan servering.
    Skär upp vaniljstången på längden och skrapa ur innehållet.
    Blanda det med osten och honungen.
  13. Medlem sedan
    Jul 2003
    #7
    Jag gjorde pilgrimsmusslor med mascarponecreme smaksatt med citronzest förra helgen. Och sedn gjorde jag en parmesancreme (finriven parmesan blandad med mascarpone, salt och peppar) och fyllde kycklingbröst med i torsdags. I veckan tänkte jag ta sista halvan av burken och använda istället för ricotta i min pasta med tomat- och ricottasås.
  14. 7
    Jag gjorde pilgrimsmusslor med mascarponecreme smaksatt med citronzest förra helgen. Och sedn gjorde jag en parmesancreme (finriven parmesan blandad med mascarpone, salt och peppar) och fyllde kycklingbröst med i torsdags. I veckan tänkte jag ta sista halvan av burken och använda istället för ricotta i min pasta med tomat- och ricottasås.
  15. Medlem sedan
    Feb 2004
    #8
    Tiramisu - om det blir över så brukar jag använda det i matlagningen på samma sätt som grädde eller cf.
  16. 8
    Tiramisu - om det blir över så brukar jag använda det i matlagningen på samma sätt som grädde eller cf.
  17. Medlem sedan
    Nov 2008
    #9
    Det verkar vara mest efterrätter man använder det till alltså.

    En förpackning avände jag till en cheesecake som är i frysen just nu och ska avsmakas på lördag.

    Ikväll ska jag göra nån pastarätt med den andra förpackningen mascarpone.
  18. 9
    Det verkar vara mest efterrätter man använder det till alltså.

    En förpackning avände jag till en cheesecake som är i frysen just nu och ska avsmakas på lördag.

    Ikväll ska jag göra nån pastarätt med den andra förpackningen mascarpone.
  19. Medlem sedan
    Feb 2000
    #10
    De rätter jag gjort/har recept på har varit efterrätter eller pastarätter. Jag har gjort en underbar pastarätt med färska lasagneplattor (som rullar) med en massa gott i.
  20. 10
    De rätter jag gjort/har recept på har varit efterrätter eller pastarätter. Jag har gjort en underbar pastarätt med färska lasagneplattor (som rullar) med en massa gott i.
  21. Medlem sedan
    May 2000
    #11
    Jag gjorde en pumpa/rotsellerigratäng med mascarpone och blåmögelost som var god. Och Jamie Oliver har en risotto med mascarpone och flisad mandel. Den var god men extremt mättande!
  22. 11
    Jag gjorde en pumpa/rotsellerigratäng med mascarpone och blåmögelost som var god. Och Jamie Oliver har en risotto med mascarpone och flisad mandel. Den var god men extremt mättande!

Liknande trådar

  1. Mascarpone..
    By issy in forum Ordet är fritt
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2007-11-09, 16:18
  2. Mascarpone?
    By _Busmamman_ in forum Mat & dryck
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-04-22, 11:31
  3. Marie med Mascarpone....
    By Desperado in forum Mat & dryck
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-12-31, 00:03
  4. Vad göra med Mascarpone ?
    By Quintuz in forum Mat & dryck
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2005-12-29, 13:17
  5. Mascarpone?
    By Sara in forum Mat & dryck
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-10-20, 11:36
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar