Nu behöver jag verkligen hjälp
Mat & dryck
  1. Anonym
    #1

    Nu behöver jag verkligen hjälp

    Ska köra mjölk och glutenfritt ett tag. Sonen älskar sås men är ganska snäv i det han tycker om. Han älskar brunsås, pepparsås. Han äter inte ketchup eller kallasåser. Inte heller bea. Igår försökte jag göra brunsås på Oatly havre grädde och det smakade ruskigt. Han vägrade äta det och det förstår jag. Tidigare har jag gjort såser på låglaktosgrädde men nu måste alla typer av mjölkprodukter bort. Snälla ge mig tips på sås som jag kan laga till honom! Tycker så synd om honom som ska sitta och äta torrmat. Ge mig gärna tips på mjölk/glutenfri barbequesås också! Ge mig gärna tips på all typ av ersättning ni kan komma på! Det är jobbigt när man inte har kunskap och jag hittar inget bra på nätet!
  2. 1
    Nu behöver jag verkligen hjälp Ska köra mjölk och glutenfritt ett tag. Sonen älskar sås men är ganska snäv i det han tycker om. Han älskar brunsås, pepparsås. Han äter inte ketchup eller kallasåser. Inte heller bea. Igår försökte jag göra brunsås på Oatly havre grädde och det smakade ruskigt. Han vägrade äta det och det förstår jag. Tidigare har jag gjort såser på låglaktosgrädde men nu måste alla typer av mjölkprodukter bort. Snälla ge mig tips på sås som jag kan laga till honom! Tycker så synd om honom som ska sitta och äta torrmat. Ge mig gärna tips på mjölk/glutenfri barbequesås också! Ge mig gärna tips på all typ av ersättning ni kan komma på! Det är jobbigt när man inte har kunskap och jag hittar inget bra på nätet!
  3. Medlem sedan
    Dec 2002
    #2
    Har du frågat inne på "Allergi"snacket? Där finns det verkliga experter på allergimat. Jag lagar rätt mycket glutenfritt för det finns i släkten och det är ju rätt lätt, men mjölkfritt verkar knepigt tycker jag. och jag tror det överlag tar en rätt lång stund att vänja sig vid havreprodukterna.
  4. 2
    Har du frågat inne på "Allergi"snacket? Där finns det verkliga experter på allergimat. Jag lagar rätt mycket glutenfritt för det finns i släkten och det är ju rätt lätt, men mjölkfritt verkar knepigt tycker jag. och jag tror det överlag tar en rätt lång stund att vänja sig vid havreprodukterna.
  5. Medlem sedan
    Jul 2011
    #3
    Alprosoya smakar mycket mer nautral än havreprodukterna och goo green produkterna.
    Det är små fyrkantiga tetror med blå skruvkorv, finns 2 olika, ta den vanliga inte low fat...

    Häll i alprosoya i en kastrull, fond, soya (jag kör alltid på kinesisk mushroom soy) och kryddor... Ju mer kryddigt man kan göra den, desto mer lik gräddiga såser smakar den... Typ pepparsås och så, sedan vänjer man sig...
    Det är även gott att blanda i basilika och andra örter man gillar.
    Den är i alla fall helt ok. Måste dock redas då den till skillnad från grädde inte kan tjockna av sig själv något. så brukar jag ha maizena redning...
    Ska du ha cremefraiche aktigt finns det något som heter sour supreme som är ganska likt. Alporysoya youhgurten är helt ok (naturella) om man skall krydda mycket...
    Jag tycker att alpro soya har bästa mjölkproteinfria produkterna, men det går inte att dricka "mjölken" som dryck förrän efter några år av vänjning.

    Skall du göra gratäng så funkar inte potatis stärkelsen och alprysoyan ihop riktigt så då brukar jag blanda redning i alprosoya och salt och vitpeppar och hälla över potatisen, då "Binder" den och blir mer gratänglik... gäller typ allt (äggstanning till paj, måste i med en skvätt redning) Allt blir liksom lösare.
    Lycka till.
  6. 3
    Alprosoya smakar mycket mer nautral än havreprodukterna och goo green produkterna.
    Det är små fyrkantiga tetror med blå skruvkorv, finns 2 olika, ta den vanliga inte low fat...

    Häll i alprosoya i en kastrull, fond, soya (jag kör alltid på kinesisk mushroom soy) och kryddor... Ju mer kryddigt man kan göra den, desto mer lik gräddiga såser smakar den... Typ pepparsås och så, sedan vänjer man sig...
    Det är även gott att blanda i basilika och andra örter man gillar.
    Den är i alla fall helt ok. Måste dock redas då den till skillnad från grädde inte kan tjockna av sig själv något. så brukar jag ha maizena redning...
    Ska du ha cremefraiche aktigt finns det något som heter sour supreme som är ganska likt. Alporysoya youhgurten är helt ok (naturella) om man skall krydda mycket...
    Jag tycker att alpro soya har bästa mjölkproteinfria produkterna, men det går inte att dricka "mjölken" som dryck förrän efter några år av vänjning.

    Skall du göra gratäng så funkar inte potatis stärkelsen och alprysoyan ihop riktigt så då brukar jag blanda redning i alprosoya och salt och vitpeppar och hälla över potatisen, då "Binder" den och blir mer gratänglik... gäller typ allt (äggstanning till paj, måste i med en skvätt redning) Allt blir liksom lösare.
    Lycka till.
  7. Medlem sedan
    Apr 2000
    #4
    Jag har i många år lagat mjölkfritt och då använt mig mest av oatly imat. Jag tycker att det blir väldigt bra smak av det. Försök igen! Annars kan du ju prova med sojagrädde om det är ok (hör med läkaren, finns viss risk att en mjölkproteinallergiker utvecklar en bestående sojaallergi så ibland råds man att undvika även sojaprodukter).

    En viss smakskillnad kan du aldrig komma ifrån. Därför tycker jag många gånger att det blir bättre att göra en annan sorts mat istället för att försöka göra det likadant men utan t ex mjölken. Då kan det bara kännas konstigt, det är nästan som det "ska" men ändå inte....

    Bbqsås, menar du inte en ketchup/salsaliknande sås då? Måste ju nästan alltid vara mjölk- och glutenfri, eller?

    Mitt tips är att åtminstone i början göra andra typer av maträtter som inte kräver speciell sås. Gör gärna sånt som är naturligt fritt från gluten och mjölk, t ex wok med ris, kokosmjölksrätt med ris, chili con carne med ris, lövbiff med pommes och kryddsmör (mjölkfritt margarin). I andra hand lagar du sånt som gör sig väldigt bra med havreprodukter, tex gratänger med imat som sås (utan ost så klart), fisk med täcke av imat (ta gärna skivade tomater och bailika på). I tredje hand försöker du introducera sånt som kräver rena ersättningsprodukter. Det är liksom dömt att misslyckas om den första rätten du ger honom är glutenfri pasta med imatbaserad "gräddsås".

    Stort lycka till med matlagning och allergier!
  8. 4
    Jag har i många år lagat mjölkfritt och då använt mig mest av oatly imat. Jag tycker att det blir väldigt bra smak av det. Försök igen! Annars kan du ju prova med sojagrädde om det är ok (hör med läkaren, finns viss risk att en mjölkproteinallergiker utvecklar en bestående sojaallergi så ibland råds man att undvika även sojaprodukter).

    En viss smakskillnad kan du aldrig komma ifrån. Därför tycker jag många gånger att det blir bättre att göra en annan sorts mat istället för att försöka göra det likadant men utan t ex mjölken. Då kan det bara kännas konstigt, det är nästan som det "ska" men ändå inte....

    Bbqsås, menar du inte en ketchup/salsaliknande sås då? Måste ju nästan alltid vara mjölk- och glutenfri, eller?

    Mitt tips är att åtminstone i början göra andra typer av maträtter som inte kräver speciell sås. Gör gärna sånt som är naturligt fritt från gluten och mjölk, t ex wok med ris, kokosmjölksrätt med ris, chili con carne med ris, lövbiff med pommes och kryddsmör (mjölkfritt margarin). I andra hand lagar du sånt som gör sig väldigt bra med havreprodukter, tex gratänger med imat som sås (utan ost så klart), fisk med täcke av imat (ta gärna skivade tomater och bailika på). I tredje hand försöker du introducera sånt som kräver rena ersättningsprodukter. Det är liksom dömt att misslyckas om den första rätten du ger honom är glutenfri pasta med imatbaserad "gräddsås".

    Stort lycka till med matlagning och allergier!
  9. Medlem sedan
    Aug 2000
    #5
    Vi använder Oatlys I-mat och Alpros soyghurt. Bägge har ju en lite annan smak än mjölk men man lär sig ganska snabbt. För vår del fungerar minimjölk i små mängder så ibland använder vi det tillsammans med vatten för att få den mjölkiga smaken. Oftast tar jag bara bort mjölken och använder vatten och mjölkfritt smör i stället.
  10. 5
    Vi använder Oatlys I-mat och Alpros soyghurt. Bägge har ju en lite annan smak än mjölk men man lär sig ganska snabbt. För vår del fungerar minimjölk i små mängder så ibland använder vi det tillsammans med vatten för att få den mjölkiga smaken. Oftast tar jag bara bort mjölken och använder vatten och mjölkfritt smör i stället.
  11. Medlem sedan
    Jan 2001
    #6

    kokosmjölk

    Jag tror du kan prova att göra såsen på kokosmjölk. I vissa rätter smakar kokosmjölken just kokosmjölk (som jag i.o.f.s. gillar -vet inte om din son gör det); men i andra rätter så smakar den mest gräddigt. Jag tror det beror på kryddningen, jag kan tänka mig att med steksky och soja (eller hur du brukar göra brunsås...) så märks nog inte kokossmaken.

    Annars kanske du kan prova att göra såsen på 50/50 av matlagningsvin resp. havre/soja/mjölk/grädde. Så blir havre/soja-smaken mindre dominerande.

    Rismjölk kan du prova också, den har en snällare smak än havremjölken. (Fast kolla så att den verkligen är glutenfri -det är nämligen inte helt säkert.)

    Jag håller med mollie om att barbequesåser väl oftast brukar vara gluten- och mjölkfria. Jag vet att vi har en sort hemma som mina barn gillar, fast jag minns inte sorten just nu.
    Tacosås (i.a.f. de flesta sorter) går ju också bra. Gillar han det?
  12. 6
    kokosmjölk Jag tror du kan prova att göra såsen på kokosmjölk. I vissa rätter smakar kokosmjölken just kokosmjölk (som jag i.o.f.s. gillar -vet inte om din son gör det); men i andra rätter så smakar den mest gräddigt. Jag tror det beror på kryddningen, jag kan tänka mig att med steksky och soja (eller hur du brukar göra brunsås...) så märks nog inte kokossmaken.

    Annars kanske du kan prova att göra såsen på 50/50 av matlagningsvin resp. havre/soja/mjölk/grädde. Så blir havre/soja-smaken mindre dominerande.

    Rismjölk kan du prova också, den har en snällare smak än havremjölken. (Fast kolla så att den verkligen är glutenfri -det är nämligen inte helt säkert.)

    Jag håller med mollie om att barbequesåser väl oftast brukar vara gluten- och mjölkfria. Jag vet att vi har en sort hemma som mina barn gillar, fast jag minns inte sorten just nu.
    Tacosås (i.a.f. de flesta sorter) går ju också bra. Gillar han det?
  13. Medlem sedan
    Jan 2001
    #7
    Barbequesåsen som jag tänkte på var: Sweet Baby Ray's Barbecue Sauce. Den är gluten- och mjölkfri, och min åttaåring gillar den.
    Men jag tror, som sagt, att det finns fler som är både gluten- och mjölkfria.
  14. 7
    Barbequesåsen som jag tänkte på var: Sweet Baby Ray's Barbecue Sauce. Den är gluten- och mjölkfri, och min åttaåring gillar den.
    Men jag tror, som sagt, att det finns fler som är både gluten- och mjölkfria.

Liknande trådar

  1. behöver VERKLIGEN hjälp!
    By Il_Capitana in forum Ordet är fritt
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2011-05-12, 17:16
  2. Behöver verkligen hjälp!
    By 71:an Nika in forum Mat & dryck
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-07-08, 22:25
  3. Behöver verkligen er hjälp!
    By Jesli in forum Namn, dop & namngivning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-08-02, 17:05
  4. Nu behöver jag verkligen hjälp
    By ::Kiddan:: in forum Bebissnack
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-07-21, 09:34
  5. Jag behöver verkligen hjälp
    By Guinan in forum Hem & fritid
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-12-30, 13:24
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar