Askonsdag!
Föräldraskap - kristen
  1. Medlem sedan
    May 2005
    #1

    Askonsdag!

    Vi har en riktigt bra askonsdagsmässa i vår kyrka! Hur ska ni fira fastan? Här blir det veg mat till de vuxna- tidigare har vi lagt ner sånt eftersom det tog tid. (Iden med fasta är ju liksom att avstå ngt för at få mer tid/resurser till Gud och medmänniskan). Nu har vi en tonårig vegetarian så det blir enklare. Småbarnen får äta färdigköttbullar när maten inte passar.... Radiotystnad om morgonarna.
  2. 1
    Askonsdag! Vi har en riktigt bra askonsdagsmässa i vår kyrka! Hur ska ni fira fastan? Här blir det veg mat till de vuxna- tidigare har vi lagt ner sånt eftersom det tog tid. (Iden med fasta är ju liksom att avstå ngt för at få mer tid/resurser till Gud och medmänniskan). Nu har vi en tonårig vegetarian så det blir enklare. Småbarnen får äta färdigköttbullar när maten inte passar.... Radiotystnad om morgonarna.
  3. Anonym
    #2
    Jag har funderat på det där. Jag har tidigare ibland kört godisfasta, men det ger ju inte mer tid till Gud. Radiotystnad skriver du, hur ger det mer tid/resurser till Gud? Och hur vegetarisk mat mer tid till Gud?
    Egentligen borde man ju avstå nåt som verkligen tar tid, t.ex datoranvändandet eller körsångs-övningen, eller träningen eller nåt sånt. Och då ägna tiden åt att läsa Bibeln, be o.s.v.
    Förklara gärna för mig, för jag är ärligt nyfiken på detta.
  4. 2
    Jag har funderat på det där. Jag har tidigare ibland kört godisfasta, men det ger ju inte mer tid till Gud. Radiotystnad skriver du, hur ger det mer tid/resurser till Gud? Och hur vegetarisk mat mer tid till Gud?
    Egentligen borde man ju avstå nåt som verkligen tar tid, t.ex datoranvändandet eller körsångs-övningen, eller träningen eller nåt sånt. Och då ägna tiden åt att läsa Bibeln, be o.s.v.
    Förklara gärna för mig, för jag är ärligt nyfiken på detta.
  5. Medlem sedan
    Nov 2006
    #3
    Jag facebookfastar - det är en sann utaning, och det skapar massor av tid och utrymme.
  6. 3
    Jag facebookfastar - det är en sann utaning, och det skapar massor av tid och utrymme.
  7. Medlem sedan
    May 2005
    #4
    Jag tror att fastan kan ha många syften - bara att gå in i en större enkelhet (som godisfasta) kan hjälpa oss att förstå saker i vårt förhållande till Gud och livet. Radiotystnad om morgonen ger oss mer tid att se varandra - tar bort en del som distraherar annars. Vegmat är mer klimatfasta - precis som att låta bli att ta bilen (visst - man kanske tänker bra på Gud på bussen eller när man cyklar också). Tidigare har vi dissat det för att det tog heljdlöst mer tid och engagemang - och då blev det bakvänt - men nu har vi lärt oss att göra det enklare.
    Jag tror att det är rätt olika hur vars och ens fasta ska se ut.
  8. 4
    Jag tror att fastan kan ha många syften - bara att gå in i en större enkelhet (som godisfasta) kan hjälpa oss att förstå saker i vårt förhållande till Gud och livet. Radiotystnad om morgonen ger oss mer tid att se varandra - tar bort en del som distraherar annars. Vegmat är mer klimatfasta - precis som att låta bli att ta bilen (visst - man kanske tänker bra på Gud på bussen eller när man cyklar också). Tidigare har vi dissat det för att det tog heljdlöst mer tid och engagemang - och då blev det bakvänt - men nu har vi lärt oss att göra det enklare.
    Jag tror att det är rätt olika hur vars och ens fasta ska se ut.
  9. Medlem sedan
    May 2005
    #5
    Lycka till! Några icke-faccebooksfastare har en debatt om varför man ska låta bli att facebookfasta på fb nu Men jag förstår dig!
  10. 5
    Lycka till! Några icke-faccebooksfastare har en debatt om varför man ska låta bli att facebookfasta på fb nu Men jag förstår dig!
  11. Anonym
    #6
    Tack för svar, jätteintressant att läsa.
  12. 6
    Tack för svar, jätteintressant att läsa.

Liknande trådar

  1. Askonsdag på onsdag!
    By cene37 in forum Ordet är fritt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-03-07, 18:47
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar