Dålig tillväxt?
_1203 Marsbarn
  1. Medlem sedan
    Aug 2009
    #1

    Dålig tillväxt?

    Idag när jag var hos BM hade magen inte växt något sedan förra besöket (för 2 veckor sedan). Jag fick en extra tid om en vecka för att göra en ny mätning, och har den inte växt då heller går de vidare med ett ultraljud.

    Jag har hittills varit bortskämd med en problemfri graviditet, och min förra graviditet mådde barnet alldeles utmärkt och växte som han skulle hela tiden, så jag känner mig lite handfallen nu. Enligt BM behöver det inte alls vara något att oroa sig, det kan vara att magen har sjunkit, eller växer mer på bredden. Men det går ju inte att undvika att oroa sig lite...

    Någon mer som har varit med om att magen växer dåligt?
    Lisa - mamma till Björn född i januari 2010 och väntar 2:an i mars 2012!
    www.avanai.se
  2. 1
    Dålig tillväxt? Idag när jag var hos BM hade magen inte växt något sedan förra besöket (för 2 veckor sedan). Jag fick en extra tid om en vecka för att göra en ny mätning, och har den inte växt då heller går de vidare med ett ultraljud.

    Jag har hittills varit bortskämd med en problemfri graviditet, och min förra graviditet mådde barnet alldeles utmärkt och växte som han skulle hela tiden, så jag känner mig lite handfallen nu. Enligt BM behöver det inte alls vara något att oroa sig, det kan vara att magen har sjunkit, eller växer mer på bredden. Men det går ju inte att undvika att oroa sig lite...

    Någon mer som har varit med om att magen växer dåligt?
  3. Medlem sedan
    Jan 2012
    #2
    Var med om exakt samma. Igår var jag och mätte magen igen (besöket du ska på om en vecka). Då hade den växt. Magen hade helt enkelt sjunkit, som den gör nu i slutet. Förhoppningsvis kan det vara samma för dig Har du märkt att magen sjunkit något? Förstår att du är orolig, speciellt när allt annat varit problemfritt. Har också haft problemfri graviditet så när dem började prata om ultraljud blev jag orolig, kanske för att man är så van att höra att allt är som det ska. Som sagt, det är nog ingen fara. Dem vill bara kolla extra noga för att veta extra noga
  4. 2
    Var med om exakt samma. Igår var jag och mätte magen igen (besöket du ska på om en vecka). Då hade den växt. Magen hade helt enkelt sjunkit, som den gör nu i slutet. Förhoppningsvis kan det vara samma för dig Har du märkt att magen sjunkit något? Förstår att du är orolig, speciellt när allt annat varit problemfritt. Har också haft problemfri graviditet så när dem började prata om ultraljud blev jag orolig, kanske för att man är så van att höra att allt är som det ska. Som sagt, det är nog ingen fara. Dem vill bara kolla extra noga för att veta extra noga
  5. Medlem sedan
    Sep 2011
    #3
    Det var samma sak för mig. Jag fick då gå på ett tillväxtultraljud för att kolla flödet i navelsträngen, moderkakan och hur stor bebisen var på ett ungefär. Det visade sig att min bebis var lite mindre än genomsnittet och att det delvis var därför magen inte växt. Allt annat såg dock bra ut, men jag fick ett nytt tul två veckor senare och har ett till planerat om en vecka, bara för att se att hon fortfarande växer. Magmåttet behöver inte betyda mycket, men de vill ändå kolla upp bebisen om magen inte växer (eller växer för snabbt). I vilket fall som helst trot jag inte att du behöver vara orolig. Jag tyckte det var kul att se bebben ett par extra ggr och få några fler bilder. Tydligen har min mage sjunkit jättemycket, men jag har själv inte märkt av det och det kan också påverka sf-måttet...
  6. 3
    Det var samma sak för mig. Jag fick då gå på ett tillväxtultraljud för att kolla flödet i navelsträngen, moderkakan och hur stor bebisen var på ett ungefär. Det visade sig att min bebis var lite mindre än genomsnittet och att det delvis var därför magen inte växt. Allt annat såg dock bra ut, men jag fick ett nytt tul två veckor senare och har ett till planerat om en vecka, bara för att se att hon fortfarande växer. Magmåttet behöver inte betyda mycket, men de vill ändå kolla upp bebisen om magen inte växer (eller växer för snabbt). I vilket fall som helst trot jag inte att du behöver vara orolig. Jag tyckte det var kul att se bebben ett par extra ggr och få några fler bilder. Tydligen har min mage sjunkit jättemycket, men jag har själv inte märkt av det och det kan också påverka sf-måttet...
  7. Medlem sedan
    Jul 2011
    #4
    Min mage hade samma mått som gången innan (2 veckor) och gången före det hade den växt 1cm men jag håller mig kring kurvan och min Bm sa inget om det... Så jag antog att det inte var något konstigt/onormalt. Jag är i v36 nu.
    Kanske ska fråga henne nästa gång om den inte växt mer än 1 cm då..
    Vad mäter din mage? min mätte 30cm
  8. 4
    Min mage hade samma mått som gången innan (2 veckor) och gången före det hade den växt 1cm men jag håller mig kring kurvan och min Bm sa inget om det... Så jag antog att det inte var något konstigt/onormalt. Jag är i v36 nu.
    Kanske ska fråga henne nästa gång om den inte växt mer än 1 cm då..
    Vad mäter din mage? min mätte 30cm
  9. Medlem sedan
    Sep 2011
    #5
    Mina mått var i
    v. 32 - 29 cm
    v. 34 - 29 cm
    v. 36 - 31 cm
    v. 38 - 33 cm
  10. 5
    Mina mått var i
    v. 32 - 29 cm
    v. 34 - 29 cm
    v. 36 - 31 cm
    v. 38 - 33 cm
  11. Medlem sedan
    Aug 2009
    #6
    Tack för alla svar, och skönt att höra att fler har varit med om samma utan att det varit något fel på bebisen! Jag har nojjat väldigt mycket under helgen, men börjar lugna ner mig nu och försöker tålmodigt vänta på extramätningen på fredag.
  12. 6
    Tack för alla svar, och skönt att höra att fler har varit med om samma utan att det varit något fel på bebisen! Jag har nojjat väldigt mycket under helgen, men börjar lugna ner mig nu och försöker tålmodigt vänta på extramätningen på fredag.

Liknande trådar

  1. Dålig tillväxt
    By zizzan in forum _1006 Junibarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-09-30, 10:28
  2. Vad kan ge dålig tillväxt?
    By Skrutten 0503 in forum Kropp & hälsa
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-05-27, 22:37
  3. Vad kan ge dålig tillväxt?
    By Skrutten 0503 in forum Astma & allergi - barn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-05-24, 09:40
  4. Dålig tillväxt?
    By Agda in forum Provrörsbefruktning - IVF
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2006-03-28, 13:37
  5. IVF - risk för dålig tillväxt?
    By Agda in forum Efter Svårt att bli gravid/IVF
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-03-28, 10:32
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar