Mjölk o glutenfritt mot vår vilja?
Astma & allergi - barn
  1. Anonym
    #1

    Mjölk o glutenfritt mot vår vilja?

    Är det verkligen okej att vår dotter, som går på mellanstadiet och har några matallergier får mjölk- och glutenfri mat i skolan?
    Hon tål alltså mjölk och gluten, men är allergisk mot ett antal kryddor och tillsatser. Så istället för att hon bara får mat utan det hon inte tål, så får hon mat med ersättning för mjölk och gluten (och jag vet ärligt talat inte om hon tål soja så bra, hon har aldrig ätit så mycket av det tidigare)...

    En annan fråga är att eleverna med specialmat får sin mat mikrad varje dag, är det verkligen okej för skolmat? Blir inte näringsinnehållet påverkat av det?
  2. 1
    Mjölk o glutenfritt mot vår vilja? Är det verkligen okej att vår dotter, som går på mellanstadiet och har några matallergier får mjölk- och glutenfri mat i skolan?
    Hon tål alltså mjölk och gluten, men är allergisk mot ett antal kryddor och tillsatser. Så istället för att hon bara får mat utan det hon inte tål, så får hon mat med ersättning för mjölk och gluten (och jag vet ärligt talat inte om hon tål soja så bra, hon har aldrig ätit så mycket av det tidigare)...

    En annan fråga är att eleverna med specialmat får sin mat mikrad varje dag, är det verkligen okej för skolmat? Blir inte näringsinnehållet påverkat av det?
  3. Liz*
    #2
    Jag ser att ingen har svarat dig men jag har själv tyvärr inget svar på din fråga, kan du kanske googla på allergiföreningar om det finns att läsa där?
  4. 2
    Jag ser att ingen har svarat dig men jag har själv tyvärr inget svar på din fråga, kan du kanske googla på allergiföreningar om det finns att läsa där?
  5. Medlem sedan
    Jan 2001
    #3

    funderar litet kring frågan

    Min dotter är bara glutenintolerant, och jag tror att hon får bara glutenfritt (alltså inte t.ex. mjölkfritt) -men det måste jag höra med henne.
    Jag vet inte vad som är vanligt att göra med specialkost; fast jag har svårt att tro att de flesta skolorna brukar köra EN specialkost, "utan-allt" s.a.s. (som du beskrev), även om de säkert gör det på enstaka rätter ibland. Jag erkänner att jag inte vet om det finns riktlinjer kring detta.

    Spontant tänkte jag att:
    -mjölk innehåller ju en hel del näring, och det vore ju synd att utesluta om man tål det. Men får inte din dotter mjölk att dricka?
    -gluten är inget man behöver äta, rent näringsmässigt. Möjligen att glutenfri mat riskera att bli mer fiberfattig än vanlig mat -fast så måste det inte heller vara.
    -Om maten blir mycket tråkigare än den skulle behöva vara så är det ju så klart en förlust för dottern, och i så fall skulle jag nog ta upp det med skolan.

    Ang. micro-värmning så skulle väl alternativet vara varmhållning antar jag. Jag är inte säker på vilket som är bäst ur näringssynpunkt... Fast jag antar att bägge är acceptabla. (Så länge det görs på ett bakteriemässigt ok sätt -men det antar jag att de är yrkeskunniga nog att veta.)
  6. 3
    funderar litet kring frågan Min dotter är bara glutenintolerant, och jag tror att hon får bara glutenfritt (alltså inte t.ex. mjölkfritt) -men det måste jag höra med henne.
    Jag vet inte vad som är vanligt att göra med specialkost; fast jag har svårt att tro att de flesta skolorna brukar köra EN specialkost, "utan-allt" s.a.s. (som du beskrev), även om de säkert gör det på enstaka rätter ibland. Jag erkänner att jag inte vet om det finns riktlinjer kring detta.

    Spontant tänkte jag att:
    -mjölk innehåller ju en hel del näring, och det vore ju synd att utesluta om man tål det. Men får inte din dotter mjölk att dricka?
    -gluten är inget man behöver äta, rent näringsmässigt. Möjligen att glutenfri mat riskera att bli mer fiberfattig än vanlig mat -fast så måste det inte heller vara.
    -Om maten blir mycket tråkigare än den skulle behöva vara så är det ju så klart en förlust för dottern, och i så fall skulle jag nog ta upp det med skolan.

    Ang. micro-värmning så skulle väl alternativet vara varmhållning antar jag. Jag är inte säker på vilket som är bäst ur näringssynpunkt... Fast jag antar att bägge är acceptabla. (Så länge det görs på ett bakteriemässigt ok sätt -men det antar jag att de är yrkeskunniga nog att veta.)

Liknande trådar

  1. Mjölk eller inte mjölk?
    By MrsHyde in forum Barnsjukdomar
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-06-23, 08:35
  2. Att vilja eller inte vilja....
    By ♥Helena♥ in forum _0803 Marsbarn
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-03-15, 21:24
  3. Mjölk/glutenfritt på ALV?
    By Karin m Ida & Olof in forum Astma & allergi - barn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-05-07, 16:49
  4. Mjölk mjölk mera mjölk (långt)
    By Katta1 in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-01-12, 11:47
  5. Ni som bakar mjölk- och glutenfritt?
    By Cecilia in forum Astma & allergi - barn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-11-01, 11:19
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar