Kommer jag att få ersättning?
Arbete, ekonomi & juridik
  1. Medlem sedan
    Sep 2003
    #1

    Kommer jag att få ersättning?

    Jag har pluggat i 4år och innan dess varjag föräldraledig i flera år. Nu är det dags att börja arbeta och jag funderar på hur det fungerar med ā-kassa. Jag är inte medlem i någon ā-kassa vilket jag nu förstår att jag borde ha varit trots att jag i nuläget inte har rätt till någon ersättning.

    Jag har fått ett erbjudande om ett vikariat i 7 månader efter studierna. Det är ett jobb som jag vill ha så jag funderar på att tacka ja trots att det bara är ett vikariat. Jag har aldrig vart arbetslös innan och vet inte hur reglerna fungerar. Jag trodde att det räckte att jag jobbade i 6 månader och visste inte att jag var tvungen att vara medlem i ett helt år. Om jag inte lyckas hitta ett nytt jobb efter mitt vikariat, kommer jag att få ngn som helst ersättning då? Om jag blir medlem nu så kommer jag att ha varit medlem i 8 månader vid eventuell arbetslöshet.
    Mamma till Jesper Maj-03, Filip Mars-05 och Felicia Februari-07
    http://tappbo.blogg.se
  2. 1
    Kommer jag att få ersättning? Jag har pluggat i 4år och innan dess varjag föräldraledig i flera år. Nu är det dags att börja arbeta och jag funderar på hur det fungerar med ā-kassa. Jag är inte medlem i någon ā-kassa vilket jag nu förstår att jag borde ha varit trots att jag i nuläget inte har rätt till någon ersättning.

    Jag har fått ett erbjudande om ett vikariat i 7 månader efter studierna. Det är ett jobb som jag vill ha så jag funderar på att tacka ja trots att det bara är ett vikariat. Jag har aldrig vart arbetslös innan och vet inte hur reglerna fungerar. Jag trodde att det räckte att jag jobbade i 6 månader och visste inte att jag var tvungen att vara medlem i ett helt år. Om jag inte lyckas hitta ett nytt jobb efter mitt vikariat, kommer jag att få ngn som helst ersättning då? Om jag blir medlem nu så kommer jag att ha varit medlem i 8 månader vid eventuell arbetslöshet.
  3. mezz
    #2
    Om du inte varit medlem ett år så har man rätt till grundersättning ala 320kr / dag.
    https://www.alfakassan.se/Villkor
  4. 2
    Om du inte varit medlem ett år så har man rätt till grundersättning ala 320kr / dag.
    https://www.alfakassan.se/Villkor

Liknande trådar

  1. Ni som ger ersättning
    By Carro m. Olivia in forum _1106 Junibarn
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-07-28, 08:48
  2. Ang ersättning
    By "Es mamma" in forum Ordet är fritt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-11-28, 19:53
  3. Ersättning...
    By Zalander in forum _0910 Oktoberbarn
    Svar: 37
    Senaste inlägg: 2010-04-21, 11:56
  4. Ersättning
    By jannice_ in forum _0806 Junibarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-07-27, 21:10
  5. Ersättning?
    By Annica m Felix in forum _0607 Julibarn
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-10-06, 10:09
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar