En fråga om melatonin?
Bokstavsbarn
  1. Medlem sedan
    Feb 2004
    #1

    En fråga om melatonin?

    Är det något man bara äter en kort period? Kompisens son har fått det för han har svårt att sova för han tar concerta. Han har kanske tagit det en månad och nu äntligen kan familjen fungera,han kunde vara vaken till 03.00 innan. Nu när han äntligen somnar på kvällen tycker deras läkare att dom ska sluta??? men då kommer han väl inte att somna igen? eller hur funkar det?
    @nette
  2. 1
    En fråga om melatonin? Är det något man bara äter en kort period? Kompisens son har fått det för han har svårt att sova för han tar concerta. Han har kanske tagit det en månad och nu äntligen kan familjen fungera,han kunde vara vaken till 03.00 innan. Nu när han äntligen somnar på kvällen tycker deras läkare att dom ska sluta??? men då kommer han väl inte att somna igen? eller hur funkar det?
  3. Medlem sedan
    Dec 2001
    #2
    Nä det tror jag inte. Man rekommenderar nog att ta uppehåll ibland för att inte störa kroppens egen produktion av melatonin, men åtminstone mitt barn har ätit melatonin (cirkadin) i flera år.
  4. 2
    Nä det tror jag inte. Man rekommenderar nog att ta uppehåll ibland för att inte störa kroppens egen produktion av melatonin, men åtminstone mitt barn har ätit melatonin (cirkadin) i flera år.
  5. Medlem sedan
    Apr 2007
    #3
    Neeeh, inte här ialla fall. Dottern med svåra sömnstörningar har haft melatonin i över 4 år nu och det är aldrig nån läkare som sagt att vi ska sluta med det. Även sonen har melatonin även om han kan göra avbrott nån natt då och då.

    Är det sen grabben började med concerta som sömnproblemen började?
    Då kan det hända att han kan somna igen när biverkningarna från concertan gett med sig, detta vet man inte förrän man provar. Jag tycker dock en månad är för kort tid för att helt ha hunnit bryta ett negativt sömnmönster, så fick jag lämna rekommendation så skulle jag tipsa om att vänta tills sommarlovet, då blir det ju inte samma katastrof om han får nån timme för lite i sömn.
  6. 3
    Neeeh, inte här ialla fall. Dottern med svåra sömnstörningar har haft melatonin i över 4 år nu och det är aldrig nån läkare som sagt att vi ska sluta med det. Även sonen har melatonin även om han kan göra avbrott nån natt då och då.

    Är det sen grabben började med concerta som sömnproblemen började?
    Då kan det hända att han kan somna igen när biverkningarna från concertan gett med sig, detta vet man inte förrän man provar. Jag tycker dock en månad är för kort tid för att helt ha hunnit bryta ett negativt sömnmönster, så fick jag lämna rekommendation så skulle jag tipsa om att vänta tills sommarlovet, då blir det ju inte samma katastrof om han får nån timme för lite i sömn.
  7. Anonym
    #4
    Man kan prova melatonin med att köpa utomlands. Det har vi gjort. Han har tagit en halv 3 mg Melatonin varje kväll. Somnar på 1 - 2 timmar. Ville själv i våras. Nu i sommar har han varit ute mer och jätteaktiv och känner själv att han inte behöver så vi har gjort ett uppehåll. Vi har pratat med barnläkaren om detta också att vi provar. Hon kanske skriver ut på recept istället.
  8. 4
    Man kan prova melatonin med att köpa utomlands. Det har vi gjort. Han har tagit en halv 3 mg Melatonin varje kväll. Somnar på 1 - 2 timmar. Ville själv i våras. Nu i sommar har han varit ute mer och jätteaktiv och känner själv att han inte behöver så vi har gjort ett uppehåll. Vi har pratat med barnläkaren om detta också att vi provar. Hon kanske skriver ut på recept istället.

Liknande trådar

  1. melatonin
    By anonymt namn in forum Autismspektrum
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2015-11-03, 12:39
  2. Melatonin?
    By viramamman in forum Bokstavsbarn
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-04-26, 09:12
  3. Varit borta ett tag - fråga om melatonin
    By Liesl in forum Autismspektrum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-12-07, 17:29
  4. Praktisk fråga om melatonin
    By tårtmamman in forum Autismspektrum
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2006-03-10, 10:19
  5. Melatonin
    By Imma in forum Autismspektrum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-03-09, 20:06
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar