Är glutenfritt alltid vetefritt?
Astma & allergi - barn
  1. Medlem sedan
    May 2006
    #1

    Är glutenfritt alltid vetefritt?

    Jag undrar ifall allt som är glutenfritt alltid fritt från vete eller kan man förädla bort glutenet.

    Som att allt laktosfritt inte är mjölkfritt.

    Det känns som att äggfritt och mjölkfritt var hanterbart men detta med vetefritt är desto besvärligare.
  2. 1
    Är glutenfritt alltid vetefritt? Jag undrar ifall allt som är glutenfritt alltid fritt från vete eller kan man förädla bort glutenet.

    Som att allt laktosfritt inte är mjölkfritt.

    Det känns som att äggfritt och mjölkfritt var hanterbart men detta med vetefritt är desto besvärligare.
  3. Medlem sedan
    Sep 2011
    #2
    Glutenfritt betyder inte att det är fritt från vete. Många glutenfria produkter innehåller vetestärkelse medan gluten är veteprotein.
    Lite svårare att hitta vetefria produkter än glutenfria men det är väl en vanesak som med allt annat sånt. Läs på alla förpackningar du hittar Att baka går bra på t.ex. havremjöl.

    Här får du mitt bästa egenkomponerade sconesrecept (jag har celliaki och är vegan så jag har fått improvisera och uppfinna lite):
    1 dl sojamjöl (binder ihop bra)
    1 dl majs-/rismjöl
    1 tsk bakpulver
    pyttelite salt
    0,75 dl soja-/ havre- el rismjölk

    Blanda ihop alla ingredienserna, dela i två delar som du plattar ut lite lagom (typ 1 cm tjocka) på en plåt. Grädda mitt i ugnen i 250 grader i c:a 15 minuter. De är klara när de fått lite gyllenbrun färg på kanterna.
    Vill du göra fler är det bara att öka receptet, det här är den mängd jag använder när jag bakar dem till mig själv på helgmorgnarna. Servera med favvopålägget.
  4. 2
    Glutenfritt betyder inte att det är fritt från vete. Många glutenfria produkter innehåller vetestärkelse medan gluten är veteprotein.
    Lite svårare att hitta vetefria produkter än glutenfria men det är väl en vanesak som med allt annat sånt. Läs på alla förpackningar du hittar Att baka går bra på t.ex. havremjöl.

    Här får du mitt bästa egenkomponerade sconesrecept (jag har celliaki och är vegan så jag har fått improvisera och uppfinna lite):
    1 dl sojamjöl (binder ihop bra)
    1 dl majs-/rismjöl
    1 tsk bakpulver
    pyttelite salt
    0,75 dl soja-/ havre- el rismjölk

    Blanda ihop alla ingredienserna, dela i två delar som du plattar ut lite lagom (typ 1 cm tjocka) på en plåt. Grädda mitt i ugnen i 250 grader i c:a 15 minuter. De är klara när de fått lite gyllenbrun färg på kanterna.
    Vill du göra fler är det bara att öka receptet, det här är den mängd jag använder när jag bakar dem till mig själv på helgmorgnarna. Servera med favvopålägget.
  5. Medlem sedan
    Mar 2006
    #3
    Nej precis som LillaUK säger så är det inte så . Glutenfritt innehåller ofta vetestärkelse som i sin tur innehåller veteprotein. Det gäller att läsa och läsa igen. Behöver du både mjölkfritt och vetefritt är utbudet ännu lite mindre men det går att hitta. Sonen äter mjölk/vete och sojafritt likaså ingen mandel eller nötter och det går bara vi läser på allt.
  6. 3
    Nej precis som LillaUK säger så är det inte så . Glutenfritt innehåller ofta vetestärkelse som i sin tur innehåller veteprotein. Det gäller att läsa och läsa igen. Behöver du både mjölkfritt och vetefritt är utbudet ännu lite mindre men det går att hitta. Sonen äter mjölk/vete och sojafritt likaså ingen mandel eller nötter och det går bara vi läser på allt.
  7. Liz*
    #4
    Står det vete så är det inte glutenfritt, står det vetestärkelse så är det i stort sett glutenfritt, en del glutenintoleranta äter vetestärkelse och andra inte.
  8. 4
    Står det vete så är det inte glutenfritt, står det vetestärkelse så är det i stort sett glutenfritt, en del glutenintoleranta äter vetestärkelse och andra inte.
  9. Medlem sedan
    May 2006
    #5
    Tack för era svar.

    Och Jättebra med ett bakrecept och speciellt på scones som är dotterns favorit.

    Är inte så bra på att baka med vetemjöl och har hört att det ska vara svårare att baka utan. Men scones ska vi testa i helgen.
  10. 5
    Tack för era svar.

    Och Jättebra med ett bakrecept och speciellt på scones som är dotterns favorit.

    Är inte så bra på att baka med vetemjöl och har hört att det ska vara svårare att baka utan. Men scones ska vi testa i helgen.
  11. Medlem sedan
    Sep 2011
    #6
    Lycka till! Tycker man att de blir lite torra kanman blanda i lite mjölkfritt margarin också, det är helt en smaksak.
  12. 6
    Lycka till! Tycker man att de blir lite torra kanman blanda i lite mjölkfritt margarin också, det är helt en smaksak.

Liknande trådar

  1. Glutenfritt
    By dove in forum _0904 Aprilbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-07-27, 11:28
  2. Glutenfritt
    By dove in forum _1002 Februaribarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-07-24, 12:15
  3. Glutenfritt öl.....
    By Desperado in forum Mat & dryck
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-03-27, 19:49
  4. glutenfritt??
    By patricia76 in forum Astma & allergi - barn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-02-08, 12:35
  5. GI och glutenfritt =(
    By Kattiz in forum Vikt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-07-27, 09:39
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar