Ägglossning igen
1201 Januaribarn
  1. Medlem sedan
    Jun 2011
    #1

    Ägglossning igen

    Min son föddes den andra februari & är alltså två månader nu. I veckan var jag på återbesök hos min barnmorska som sa att så länge man helammar (som jag gör) så kan man inte bli gravid. Men det verkar inte stämma på mig eftersom jag har fått mens nu. Hur ligger det till egentligen? Ni som varit på återbesök hos er barnmorska, vad har hon sagt till er?
  2. 1
    Ägglossning igen Min son föddes den andra februari & är alltså två månader nu. I veckan var jag på återbesök hos min barnmorska som sa att så länge man helammar (som jag gör) så kan man inte bli gravid. Men det verkar inte stämma på mig eftersom jag har fått mens nu. Hur ligger det till egentligen? Ni som varit på återbesök hos er barnmorska, vad har hon sagt till er?
  3. Medlem sedan
    Aug 2011
    #2
    Till mig har de (flera bm) sagt att det är en myt att man inte kan bli gravid när man ammar. Därför har jag fått mini-piller eftersom man inte ska ha p-piller när man ammar. Jag skulle nog vara försiktig om jag var du..om du inte vill ha en till bebis på en gång
  4. 2
    Till mig har de (flera bm) sagt att det är en myt att man inte kan bli gravid när man ammar. Därför har jag fått mini-piller eftersom man inte ska ha p-piller när man ammar. Jag skulle nog vara försiktig om jag var du..om du inte vill ha en till bebis på en gång
  5. Medlem sedan
    Jun 2011
    #3
    Tack för svar. Ja alla är väl olika, det finns nog kvinnor som inte får mens förrän de slutar amma. Min barnmorska kanske uttryckte sig lite oklart. Just nu är det nog att vara mamma till pojken jag fött.
  6. 3
    Tack för svar. Ja alla är väl olika, det finns nog kvinnor som inte får mens förrän de slutar amma. Min barnmorska kanske uttryckte sig lite oklart. Just nu är det nog att vara mamma till pojken jag fött.
  7. Medlem sedan
    Aug 2010
    #4
    jag tror att det bara är en myt. Med min första son fick jag mensen efter ca 6 veckor trots att jag helammade, och då är det klart att man kan bli gravid igen.
  8. 4
    jag tror att det bara är en myt. Med min första son fick jag mensen efter ca 6 veckor trots att jag helammade, och då är det klart att man kan bli gravid igen.
  9. Medlem sedan
    Aug 2011
    #5
    Jag helammar och har mens. Min bebbe är 2 månader nu. Så det är skydd som gäller
  10. 5
    Jag helammar och har mens. Min bebbe är 2 månader nu. Så det är skydd som gäller
  11. Medlem sedan
    Sep 2010
    #6
    Min mes var tillbaka efter 6 veckor... Ja trodde att jag skulle slippa den på ett tag.
    De är jätte vanligt att man får tillbaka mensen rätt så snart efter förlossning. Min barnmorska visa mig olika förslag på preventivmedel när jag var på återbesök för att ammningen inte alls är säkert.
  12. 6
    Min mes var tillbaka efter 6 veckor... Ja trodde att jag skulle slippa den på ett tag.
    De är jätte vanligt att man får tillbaka mensen rätt så snart efter förlossning. Min barnmorska visa mig olika förslag på preventivmedel när jag var på återbesök för att ammningen inte alls är säkert.
  13. Medlem sedan
    Aug 2008
    #7
    min bm sa att amningen ger ett visst skydd men inte hundra procentigt. Så fick också tips på olika preventivmedel. Men just nu har jag lite annat att tänka på än den biten då både jag och min man är helt slut då dagen är slut så inga "nattliga" aktiviteter orkas med helt enkelt än
  14. 7
    min bm sa att amningen ger ett visst skydd men inte hundra procentigt. Så fick också tips på olika preventivmedel. Men just nu har jag lite annat att tänka på än den biten då både jag och min man är helt slut då dagen är slut så inga "nattliga" aktiviteter orkas med helt enkelt än
  15. Medlem sedan
    Aug 2011
    #8
    Har hört talas om en som blev gravid två veckor efter förlossningen, så man ska alltid anta att man kan bli gravid...
  16. 8
    Har hört talas om en som blev gravid två veckor efter förlossningen, så man ska alltid anta att man kan bli gravid...
  17. Medlem sedan
    Jun 2011
    #9
    Amning är ett säkert preventivmedel (typ jämförbart med p-piller), förutsatt att:
    - barnet helammas
    - barnet ammas med max 4 timmars mellanrum
    - barnet är under 6 månader
    - mensen inte kommit tillbaka

    Tycker det låter ganska oproffsigt att säga att man inte kan bli gravid. Vi har väl alla hört talas om folk som blivit gravida trots p-piller, till exempel.
  18. 9
    Amning är ett säkert preventivmedel (typ jämförbart med p-piller), förutsatt att:
    - barnet helammas
    - barnet ammas med max 4 timmars mellanrum
    - barnet är under 6 månader
    - mensen inte kommit tillbaka

    Tycker det låter ganska oproffsigt att säga att man inte kan bli gravid. Vi har väl alla hört talas om folk som blivit gravida trots p-piller, till exempel.
  19. Anonym
    #10
    Vad hon sa...... Vilken storlek på ..... har din man?

    Vi talade länge och hon föreslog kondom tillsvidare. Siktar på att sätta in spiral senare. När jag skulle gå sa hon att jag kunde få med mig lite kondomer och då kom frågan som var lite pinsam
  20. 10
    Vad hon sa...... Vilken storlek på ..... har din man?

    Vi talade länge och hon föreslog kondom tillsvidare. Siktar på att sätta in spiral senare. När jag skulle gå sa hon att jag kunde få med mig lite kondomer och då kom frågan som var lite pinsam

Liknande trådar

  1. Sen ägglossning igen.
    By Jeswi in forum Försöker bli med barn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-09-10, 07:46
  2. ägglossning
    By anonymt namn in forum Planera för barn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-08-30, 08:03
  3. om ägglossning igen
    By Milne in forum Försöker bli med barn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-06-19, 20:21
  4. ägglossning
    By Vinterblomman in forum Försöker bli med barn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-02-21, 13:35
  5. Ägglossning igen?
    By Smillalilla in forum Försöker bli med barn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-01-21, 12:10
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar