Hjälp! Tål han inte gluten???
Astma & allergi - barn
  1. Anonym
    #1

    Hjälp! Tål han inte gluten???

    Hej!

    Min son utreds för ADHD/ADD just nu. Och som ett led i utredningen tog dom massa prover. Delvis Gluten.

    Kommer väl svar i veckan men skulle vilja ha hjälp av er.

    1. Han är blek(men ok, inte ute så ofta i solen)

    2. Trött. Han lägger sig vid 21, men somnar inte förrän 24(oftast) Kan sova till 12 om han får..

    3. Deprimerad enligt psykolog. Grinig, kort stubin. Och otroligt dålig koncentrationsförmåga.

    4. Eftersom han är 10 år så har jag inte haft koll på konsistensen på bajset... Men frågade honom efter proverna om han var lös i magen. Hela tiden sa han då:-(

    5. Han säger ofta att det gör ont i magen(men det går snabbt över)

    Problemet är att han äter så dåligt. Vägrar prova nya saker.
    Det han äter är:
    Ris
    Potatis
    Spagetti(favorit)
    Fiskpinnar
    Tacos(köttfärs, ost, gurka, sås, tacochips)
    Billys pizzor
    Köttfärssås
    Chicken Nuggets
    Nudlar
    Yoghurt
    Fruktsoppa
    Mackor
    Ibland ett äpple, morot eller en banan(inbillar mig väl att han äter det när han behöver)

    Men detta är ungefär det han äter..Jag gör smoothies åt barnen med frysta bär, glass, yoghurt för det är det enda sättet att få i honom bär..

    Så, om han nu inte tål gluten..VAD ska han äta?? Ser ju själv att nudlar, spagetti, fiskpinnar, tacobröd, billys pizzor, nuggets, och dom mackorna han gillar går bort.

    Men hur gör jag då??? HJÄLP!!
    Och kan symptomen på glutenintolerans vara likadana som ADD?
  2. 1
    Hjälp! Tål han inte gluten??? Hej!

    Min son utreds för ADHD/ADD just nu. Och som ett led i utredningen tog dom massa prover. Delvis Gluten.

    Kommer väl svar i veckan men skulle vilja ha hjälp av er.

    1. Han är blek(men ok, inte ute så ofta i solen)

    2. Trött. Han lägger sig vid 21, men somnar inte förrän 24(oftast) Kan sova till 12 om han får..

    3. Deprimerad enligt psykolog. Grinig, kort stubin. Och otroligt dålig koncentrationsförmåga.

    4. Eftersom han är 10 år så har jag inte haft koll på konsistensen på bajset... Men frågade honom efter proverna om han var lös i magen. Hela tiden sa han då:-(

    5. Han säger ofta att det gör ont i magen(men det går snabbt över)

    Problemet är att han äter så dåligt. Vägrar prova nya saker.
    Det han äter är:
    Ris
    Potatis
    Spagetti(favorit)
    Fiskpinnar
    Tacos(köttfärs, ost, gurka, sås, tacochips)
    Billys pizzor
    Köttfärssås
    Chicken Nuggets
    Nudlar
    Yoghurt
    Fruktsoppa
    Mackor
    Ibland ett äpple, morot eller en banan(inbillar mig väl att han äter det när han behöver)

    Men detta är ungefär det han äter..Jag gör smoothies åt barnen med frysta bär, glass, yoghurt för det är det enda sättet att få i honom bär..

    Så, om han nu inte tål gluten..VAD ska han äta?? Ser ju själv att nudlar, spagetti, fiskpinnar, tacobröd, billys pizzor, nuggets, och dom mackorna han gillar går bort.

    Men hur gör jag då??? HJÄLP!!
    Och kan symptomen på glutenintolerans vara likadana som ADD?
  3. Medlem sedan
    Dec 1998
    #2
    Det skulle även kunna vara laktosintolerans så ta inte sorgerna i förskott utan avvakta proverna. Om det ens är nåt
    Jag hoppas iaf att ni hittar vad det är för att ha ont i magen hela tiden gör ju vem som helst grinig och okoncentrerad .
  4. 2
    Det skulle även kunna vara laktosintolerans så ta inte sorgerna i förskott utan avvakta proverna. Om det ens är nåt
    Jag hoppas iaf att ni hittar vad det är för att ha ont i magen hela tiden gör ju vem som helst grinig och okoncentrerad .
  5. Liz*
    #3
    Du ska inte oroa dig för glutentestet innan ett svar kommer.

    Ett annat test som också brukar göras är en koll av sköldkörteln så kolla att det är gjort.

    Det du skriver att han äter är ändå bra mat och fullt tillräckligt att växa på. Många med adhd har kinkiga matvanor.

    Svårt att somna hör också ofta till adhd diagnosen.

    Lynnigt humör är också en vanlig del av adhd.

    Deprimerad, ja, det får du tänka mer över, varför skulle han vara det? För att det är svårt att klara av skolan eller finns det problem hemma? Hur är hans självkänsla?

    Ont i magen kan ofta höra i hop med att man inte mår bra psykologiskt sett.
  6. 3
    Du ska inte oroa dig för glutentestet innan ett svar kommer.

    Ett annat test som också brukar göras är en koll av sköldkörteln så kolla att det är gjort.

    Det du skriver att han äter är ändå bra mat och fullt tillräckligt att växa på. Många med adhd har kinkiga matvanor.

    Svårt att somna hör också ofta till adhd diagnosen.

    Lynnigt humör är också en vanlig del av adhd.

    Deprimerad, ja, det får du tänka mer över, varför skulle han vara det? För att det är svårt att klara av skolan eller finns det problem hemma? Hur är hans självkänsla?

    Ont i magen kan ofta höra i hop med att man inte mår bra psykologiskt sett.
  7. Medlem sedan
    Jan 2001
    #4

    kommentarer på din matlista

    Glutenintolerans har ju fördelen att det finns ganska exakta test för det. Så avvakta provsvaren. Om det var blodprov han tog nu kan de ev. gå vidare med andra test också.

    Jag har också hört om samband mellan ADHD och glutenintolerans -fast det verkade rätt diffust. Men alla mår ju bättre av kost man tål -och kanske är det än tydligare om man dessutom har andra problem.

    Jag tänkte att det kanske ändå kunde lugna dig litet om jag kommenterar din lista avseende gluten. Observera att om jag skriver OK, t.ex. för fruktsoppa, så betyder det inte att jag lovar att _all_ fruktsoppa är glutenfri, men att jag tror att du kan hitta glutenfri fruktsoppa.

    Ris -OK
    Potatis -OK
    Spagetti(favorit) -Det finns glutenfri spagetti. Den smakar inte identiskt, men min dotter
    accepterade den direkt.
    Fiskpinnar -Ibland kan man hitta glutenfria fisknuggets, fast oftast inte... Kanske kan man lära sig
    att göra egna?
    Tacos(köttfärs, ost, gurka, sås, tacochips) -OK; nästan alla tacochips och skal är glutenfria, lika
    så de flesta taco-såser och -kryddmixer. Mjukt tacobröd brukar det vara gluten i.
    Billys pizzor -Går ju bort förstås. Kanske kan man göra liknande hemma?
    Köttfärssås -Går lätt att göra glutenfri.
    Chicken Nuggets -Går bort; eller jag har i.a.f. inte hittat några.
    Nudlar -Det finns glutenfria nudlar: risnudlar
    Yoghurt -OK
    Fruktsoppa -OK
    Mackor -Det finns glutenfritt bröd, men riktigt lika dant blir det ju inte.
    Ibland ett äpple, morot eller en banan -OK

    Hoppas att du kan se att det finns en del som går med glutenfritt också. Fast det klart, litet grand kräver det ju att man accepterar att spagettin inte smakar identiskt som innan -hoppas att han kan klara det! -om det blir aktuellt.
  8. 4
    kommentarer på din matlista Glutenintolerans har ju fördelen att det finns ganska exakta test för det. Så avvakta provsvaren. Om det var blodprov han tog nu kan de ev. gå vidare med andra test också.

    Jag har också hört om samband mellan ADHD och glutenintolerans -fast det verkade rätt diffust. Men alla mår ju bättre av kost man tål -och kanske är det än tydligare om man dessutom har andra problem.

    Jag tänkte att det kanske ändå kunde lugna dig litet om jag kommenterar din lista avseende gluten. Observera att om jag skriver OK, t.ex. för fruktsoppa, så betyder det inte att jag lovar att _all_ fruktsoppa är glutenfri, men att jag tror att du kan hitta glutenfri fruktsoppa.

    Ris -OK
    Potatis -OK
    Spagetti(favorit) -Det finns glutenfri spagetti. Den smakar inte identiskt, men min dotter
    accepterade den direkt.
    Fiskpinnar -Ibland kan man hitta glutenfria fisknuggets, fast oftast inte... Kanske kan man lära sig
    att göra egna?
    Tacos(köttfärs, ost, gurka, sås, tacochips) -OK; nästan alla tacochips och skal är glutenfria, lika
    så de flesta taco-såser och -kryddmixer. Mjukt tacobröd brukar det vara gluten i.
    Billys pizzor -Går ju bort förstås. Kanske kan man göra liknande hemma?
    Köttfärssås -Går lätt att göra glutenfri.
    Chicken Nuggets -Går bort; eller jag har i.a.f. inte hittat några.
    Nudlar -Det finns glutenfria nudlar: risnudlar
    Yoghurt -OK
    Fruktsoppa -OK
    Mackor -Det finns glutenfritt bröd, men riktigt lika dant blir det ju inte.
    Ibland ett äpple, morot eller en banan -OK

    Hoppas att du kan se att det finns en del som går med glutenfritt också. Fast det klart, litet grand kräver det ju att man accepterar att spagettin inte smakar identiskt som innan -hoppas att han kan klara det! -om det blir aktuellt.
  9. Anonym
    #5
    Hej igen och tack för era svar:-)

    Han åt fiskpinnar igen igår. Sen går det ca 5 min-så springer han på toa...men vägrar säga varför:-(
    Har tänkt tillbaks, och jag har fått för mig att han ofta gör så. Om det är gluten, kan man bli akut diarreig då? Hoppas att det bara är så att han blir akut kissnödig;-) men som sagt, jag tror han gör så ofta efter maten.
  10. 5
    Hej igen och tack för era svar:-)

    Han åt fiskpinnar igen igår. Sen går det ca 5 min-så springer han på toa...men vägrar säga varför:-(
    Har tänkt tillbaks, och jag har fått för mig att han ofta gör så. Om det är gluten, kan man bli akut diarreig då? Hoppas att det bara är så att han blir akut kissnödig;-) men som sagt, jag tror han gör så ofta efter maten.
  11. Liz*
    #6
    Gluten fungerar inte så omedelbart för det är tunntarmens ludd som inte tål gluten hos en glutenintolerant och det tar ett tag innan maten hinner dit och från tunntarmen till tjocktarmen och ut tar det lång tid.

    Däremot fungerar många barn så att när de får mat i magen som trycker i buken så blir de bajsnödiga, alltså att tjocktarmen stimuleras till att tömma sig.
  12. 6
    Gluten fungerar inte så omedelbart för det är tunntarmens ludd som inte tål gluten hos en glutenintolerant och det tar ett tag innan maten hinner dit och från tunntarmen till tjocktarmen och ut tar det lång tid.

    Däremot fungerar många barn så att när de får mat i magen som trycker i buken så blir de bajsnödiga, alltså att tjocktarmen stimuleras till att tömma sig.

Liknande trådar

  1. Det är inte gluten i ris va?
    By CarolinaK in forum Ordet är fritt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-10-20, 16:36
  2. Inte gluten eller laktos
    By MYZOXE! in forum Ordet är fritt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-12-21, 16:01
  3. Det var inte gluten...
    By Venus in forum Kropp & hälsa
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-11-05, 13:59
  4. Det var inte gluten...
    By Venus in forum Ordet är fritt
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2008-11-03, 21:45
  5. Godispåse utan gluten, hjälp!
    By KarolinaA in forum Mat & dryck
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-09-30, 22:23
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar