Glutenfritt i Grekland?
Astma & allergi - barn
  1. Medlem sedan
    Aug 2002
    #1

    Glutenfritt i Grekland?

    Vi ska båtluffa i Grekland i sommar och min 7 åring har nyligen fått diagnosen glutenintolerant.
    Nu börjar jag fundera över hur sjutton det ska gå när vi är borta. Det funkar ju liksom inte att packa ryggan med pasta, mjöl och bröd till henne Det känns som det kommer bli jättesvårt att förklara på restaurangerna vad hon inte kan äta och risken att det blir fel känns stor. Vi kommer bo så att vi kan laga mat själva men det gäller ju att få tag på produkter.
    Jag tänkte mest kolla här om det är någon som har erfarenhet av glutenintolerans i Grekland och har några tips att dela med sig av.
    "Imorgon är en annan dag"
  2. 1
    Glutenfritt i Grekland? Vi ska båtluffa i Grekland i sommar och min 7 åring har nyligen fått diagnosen glutenintolerant.
    Nu börjar jag fundera över hur sjutton det ska gå när vi är borta. Det funkar ju liksom inte att packa ryggan med pasta, mjöl och bröd till henne Det känns som det kommer bli jättesvårt att förklara på restaurangerna vad hon inte kan äta och risken att det blir fel känns stor. Vi kommer bo så att vi kan laga mat själva men det gäller ju att få tag på produkter.
    Jag tänkte mest kolla här om det är någon som har erfarenhet av glutenintolerans i Grekland och har några tips att dela med sig av.
  3. Medlem sedan
    Jan 2001
    #2

    översättningskort

    Nu har jag inte varit Grekland, så jag har inga lokaltips. Men litet generella resetips för glutenintoleranta.

    Översättningskort är jättebra att ha med när man reser.
    Även om det kanske går att kommunicera hyfsat på engelska (eller något annat språk), så är det bättre att de får problemet beskrivet på sitt eget språk. Dessutom tror jag att de ofta tar problemen mer på allvar när de får det litet formellt skrivet.
    Här hittar du översättningskort:
    http://celiaki.se/celiaki-intolerans...ttningskort-2/

    På de flesta restauranger brukar de kunna fixa något glutenfritt, bara de väl förstår vad det handlar om. Det är sällan all mat som serveras är mjölbaserad. Fast det är ju bra om dottern är flexibel och kan tänka sig att äta de som erbjuds. (grillat kött gissar jag att det kan bli...)

    Bröd till frukosten kan vara knivigare att få tag i. Man kan ju alltid fråga på hotell, men inte alla klarar det. (Men jag _har_ fått i både Spanien och Italien.) Jag tar ofta med mig eget bröd. I vissa länder säljs glutenfritt bröd på hälsokostaffärer eller apotek, i andra länder är det i större matbutiker. Eller så får man acceptera frukost utan bröd; det finns ju ägg och youghurt och annat.
  4. 2
    översättningskort Nu har jag inte varit Grekland, så jag har inga lokaltips. Men litet generella resetips för glutenintoleranta.

    Översättningskort är jättebra att ha med när man reser.
    Även om det kanske går att kommunicera hyfsat på engelska (eller något annat språk), så är det bättre att de får problemet beskrivet på sitt eget språk. Dessutom tror jag att de ofta tar problemen mer på allvar när de får det litet formellt skrivet.
    Här hittar du översättningskort:
    http://celiaki.se/celiaki-intolerans...ttningskort-2/

    På de flesta restauranger brukar de kunna fixa något glutenfritt, bara de väl förstår vad det handlar om. Det är sällan all mat som serveras är mjölbaserad. Fast det är ju bra om dottern är flexibel och kan tänka sig att äta de som erbjuds. (grillat kött gissar jag att det kan bli...)

    Bröd till frukosten kan vara knivigare att få tag i. Man kan ju alltid fråga på hotell, men inte alla klarar det. (Men jag _har_ fått i både Spanien och Italien.) Jag tar ofta med mig eget bröd. I vissa länder säljs glutenfritt bröd på hälsokostaffärer eller apotek, i andra länder är det i större matbutiker. Eller så får man acceptera frukost utan bröd; det finns ju ägg och youghurt och annat.
  5. jagbarajag
    #3
    Vet inget om glutenmat i grekland men tänker att de ju borde ha den allergin där med så att det går att köpa i större matbutiker ialla fall. sara_mvho hade ju bra tips på översättningskort.

    Annars tänker jag att ska ni äta ute så är ju potatis bra...greker har ju mycket potatis i sin mat, potatis och grillat kött med yoghurtsås. De har ju mycket grillad mat.

    Ska man äta frukost ute så funkar ju omelett eller ägg, yohurt med bär och frukt. När vi var i grekland hade de mycket olika sorters kallskuret till frukost och massor med frukt.

    Kul med båtluff!! Hoppas ni får en härlig semester!!
  6. 3
    Vet inget om glutenmat i grekland men tänker att de ju borde ha den allergin där med så att det går att köpa i större matbutiker ialla fall. sara_mvho hade ju bra tips på översättningskort.

    Annars tänker jag att ska ni äta ute så är ju potatis bra...greker har ju mycket potatis i sin mat, potatis och grillat kött med yoghurtsås. De har ju mycket grillad mat.

    Ska man äta frukost ute så funkar ju omelett eller ägg, yohurt med bär och frukt. När vi var i grekland hade de mycket olika sorters kallskuret till frukost och massor med frukt.

    Kul med båtluff!! Hoppas ni får en härlig semester!!
  7. Medlem sedan
    Aug 2002
    #4
    tack för dina tips! Översättningskortet är nu utskrivet
  8. 4
    tack för dina tips! Översättningskortet är nu utskrivet
  9. Medlem sedan
    Aug 2002
    #5
    Tack! Ja vi ser verkligen fram emot 3 veckor i den grekiska övärlden Hon får klarar sig utan bröd och pasta och precis som du skrev så finns det ju en massa gott att äta. Kompisarnas son är mjölkproteinallergiker och det känns nästan svårare. Vi lär göra succé på restaurangerna med våra översättningskort
  10. 5
    Tack! Ja vi ser verkligen fram emot 3 veckor i den grekiska övärlden Hon får klarar sig utan bröd och pasta och precis som du skrev så finns det ju en massa gott att äta. Kompisarnas son är mjölkproteinallergiker och det känns nästan svårare. Vi lär göra succé på restaurangerna med våra översättningskort
  11. jagbarajag
    #6
    Ja, det blir nog svårare för det är ju mycket yoghurt o så i grekisk mat.

    Ha så kul!!
  12. 6
    Ja, det blir nog svårare för det är ju mycket yoghurt o så i grekisk mat.

    Ha så kul!!

Liknande trådar

  1. Glutenfritt
    By dove in forum _0904 Aprilbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-07-27, 11:28
  2. GREKLAND GREKALAND GREKLAND
    By jennifer in forum Ordet är fritt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-05-16, 21:56
  3. Glutenfritt öl.....
    By Desperado in forum Mat & dryck
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-03-27, 19:49
  4. glutenfritt??
    By patricia76 in forum Astma & allergi - barn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-02-08, 12:35
  5. Glutenfritt
    By Tiger_Lux in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-01-31, 15:56
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar