Flyga som gravid
_1209 Septemberbarn
  1. Medlem sedan
    Jan 2010
    #1

    Flyga som gravid

    Är det någon som vet vilka regler som gäller när man är gravid och ska flyga? Min man har bokat flyg både till Portugal och Frankrike i sommar och påstår att flygbolagen har avskaffat restriktionerna för gravida. Den sista resan kommer jag att vara 34+4 när vi åker hem så det borde ju vara lugnt, men hur resonerar försäkringsbolagen? Måste man teckna en speciell försäkring för att vara försäkrad om något skulle hända?
  2. 1
    Flyga som gravid Är det någon som vet vilka regler som gäller när man är gravid och ska flyga? Min man har bokat flyg både till Portugal och Frankrike i sommar och påstår att flygbolagen har avskaffat restriktionerna för gravida. Den sista resan kommer jag att vara 34+4 när vi åker hem så det borde ju vara lugnt, men hur resonerar försäkringsbolagen? Måste man teckna en speciell försäkring för att vara försäkrad om något skulle hända?
  3. Medlem sedan
    Mar 2012
    #2
    Du måste kolla upp med det flygbolag som kör den resa ni åker på. Vi åker till Kreta i sommar med Fritidsresor. Men de har inga restriktioner utan uppmanar resenärerna att kolla upp med det flygbolag som kör under just den resan ...

    Men det stämmer att vi kan flyga långt fram under graviditeten. Det som inte täcks är om något skulle hända utomlands efter v. 28. Jag har bara hittat en enda försäkring som går att teckna efter v. 28 i graviditeten och det är den här: erv.se

    Hoppas det är till hjälp
  4. 2
    Du måste kolla upp med det flygbolag som kör den resa ni åker på. Vi åker till Kreta i sommar med Fritidsresor. Men de har inga restriktioner utan uppmanar resenärerna att kolla upp med det flygbolag som kör under just den resan ...

    Men det stämmer att vi kan flyga långt fram under graviditeten. Det som inte täcks är om något skulle hända utomlands efter v. 28. Jag har bara hittat en enda försäkring som går att teckna efter v. 28 i graviditeten och det är den här: erv.se

    Hoppas det är till hjälp
  5. Medlem sedan
    Jan 2010
    #3
    Ja, det är just det där med försäkringar jag tänker på, inte om man får det för flygbolaget. Jag har mailat vårt försäkringsbolag nu så får vi se vad de svarar.
  6. 3
    Ja, det är just det där med försäkringar jag tänker på, inte om man får det för flygbolaget. Jag har mailat vårt försäkringsbolag nu så får vi se vad de svarar.
  7. Medlem sedan
    Mar 2012
    #4
    Vi var i kontakt med vårt försäkringsbolag, försäkringskassan mfl. Och de försäkrar bara till v. 28. Men den försäkringen som jag nämde ovan försäkrar under hela graviditeten

    Om ditt försäkringsbolag är bättre så tipsa gärna
  8. 4
    Vi var i kontakt med vårt försäkringsbolag, försäkringskassan mfl. Och de försäkrar bara till v. 28. Men den försäkringen som jag nämde ovan försäkrar under hela graviditeten

    Om ditt försäkringsbolag är bättre så tipsa gärna
  9. Medlem sedan
    Feb 2009
    #5
    Som sagt dubbelkolla med flygbolagen själva och ta med ett intyg på engelska där din BM skriver under på vilken vecka du är i.
    Vissa flygbolag är stenhårda på detta, och har du stoooor mage och inget intyg och bolaget en inte-flyga-efter-viss-vecka-regel kan de neka dig plats.

    Hoppas det gick bra hos försäkringsbolaget här hemma?!
  10. 5
    Som sagt dubbelkolla med flygbolagen själva och ta med ett intyg på engelska där din BM skriver under på vilken vecka du är i.
    Vissa flygbolag är stenhårda på detta, och har du stoooor mage och inget intyg och bolaget en inte-flyga-efter-viss-vecka-regel kan de neka dig plats.

    Hoppas det gick bra hos försäkringsbolaget här hemma?!
  11. Medlem sedan
    Jan 2010
    #6
    Jo med Air France, som vi flyger med är det inga problem. Frågan är bara om det finns någon försäkring som täcker om något skulle hända. Jag hittade den här artikeln på Aftonbladet

    http://www.aftonbladet.se/resa/article10777043.ab

    Får se o vårt försäkringsbolag kan erbjuda någon reseförsäkring för gravida. Jag har inte fått svar än.
  12. 6
    Jo med Air France, som vi flyger med är det inga problem. Frågan är bara om det finns någon försäkring som täcker om något skulle hända. Jag hittade den här artikeln på Aftonbladet

    http://www.aftonbladet.se/resa/article10777043.ab

    Får se o vårt försäkringsbolag kan erbjuda någon reseförsäkring för gravida. Jag har inte fått svar än.
  13. Medlem sedan
    Feb 2009
    #7
    Ups! Ja dom pengarna skulle man ju kunna göra mycket annat roligt för!
    Hoppas du hittar någon bra försäkring
  14. 7
    Ups! Ja dom pengarna skulle man ju kunna göra mycket annat roligt för!
    Hoppas du hittar någon bra försäkring
  15. Medlem sedan
    Mar 2012
    #8
    Jag läste på igen igår när jag betalade vår försäkring för mig under den stundande resan och de täcker endast gravida fram till v. 32. Jag trodde att det var hela graviditeten. Men, de påtalar också på sin hemsida (så det får vi ju ta med en nypa salt) att inget annat försäkringsbolag tecknar försäkringar efter v. 28.

    Hoppas att ditt bolag svarar snabbt
  16. 8
    Jag läste på igen igår när jag betalade vår försäkring för mig under den stundande resan och de täcker endast gravida fram till v. 32. Jag trodde att det var hela graviditeten. Men, de påtalar också på sin hemsida (så det får vi ju ta med en nypa salt) att inget annat försäkringsbolag tecknar försäkringar efter v. 28.

    Hoppas att ditt bolag svarar snabbt
  17. Medlem sedan
    Jan 2010
    #9
    Nu har jag till slut fått svar från Trygg Hansa som skrev så här: Gravidförsäkringar gäller inte utomlands.När man reser, är man skyddad via sitt reseskydd i hemförsäkringen. Omdu har hemförsäkringen hos oss, täcks förlossning eller skador pga graviditetutomlands t.o.m. vecka 27.

    Det är alltså på egen risk man reser...
  18. 9
    Nu har jag till slut fått svar från Trygg Hansa som skrev så här: Gravidförsäkringar gäller inte utomlands.När man reser, är man skyddad via sitt reseskydd i hemförsäkringen. Omdu har hemförsäkringen hos oss, täcks förlossning eller skador pga graviditetutomlands t.o.m. vecka 27.

    Det är alltså på egen risk man reser...
  19. Medlem sedan
    Mar 2012
    #10
    Då vill jag tipsa om den försäkring jag täcknade. Den täcker fram till v. 32. Men det är ett reseskydd, ingen gravidförsäkring
  20. 10
    Då vill jag tipsa om den försäkring jag täcknade. Den täcker fram till v. 32. Men det är ett reseskydd, ingen gravidförsäkring
  21. Medlem sedan
    Jan 2010
    #11
    Tack! Ja, jag ska kolla med dem.
  22. 11
    Tack! Ja, jag ska kolla med dem.
  23. Medlem sedan
    Jan 2010
    #12
    Hm...det blir bara de fem dagarna i Portugal som jag teckna försäkring, medan jag får klara mig utan de två veckorna i Frankrike...
  24. 12
    Hm...det blir bara de fem dagarna i Portugal som jag teckna försäkring, medan jag får klara mig utan de två veckorna i Frankrike...

Liknande trådar

  1. Flyga när man är gravid?
    By SW m A&F in forum _0910 Oktoberbarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-03-20, 18:08
  2. gravid - flyga?
    By sosivov in forum Resesnack
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-09-13, 10:42
  3. Flyga som gravid
    By misse aka theresa in forum _0704 Aprilbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-09-06, 11:17
  4. gravid och flyga
    By Mizaja_5a in forum Resesnack
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-08-02, 21:04
  5. Flyga gravid?
    By lurika in forum _0612 Decemberbarn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-04-18, 07:32
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar