När börjar man känna sparkarna?
Gravidsnack
  1. Medlem sedan
    Mar 2012
    #1

    När börjar man känna sparkarna?

    Jag är lite nyfiken över det här med bebis sparkar. Jag gick in i vecka 19+0 idag och jag har än så länge känt en spark. Vad jag tror är en spark i alla fall.

    På RUL i förra veckan fick vi se att moderkakan låg i framkant vilket jag förstår påverkar känslan av sparkar. Men jag vill så gärna känna min lilla bebis, känna att h*n mår bra där inne! När är det normalt att börja känna sparkar regelbundet?

    Är tacksam för svar! Detta är mitt första barn och många frågor dyker upp...
    ------------------------------------------------------------------------------------

    Besök gärna min blogg: http://livingmylifeforme.spotlife.se
  2. 1
    När börjar man känna sparkarna? Jag är lite nyfiken över det här med bebis sparkar. Jag gick in i vecka 19+0 idag och jag har än så länge känt en spark. Vad jag tror är en spark i alla fall.

    På RUL i förra veckan fick vi se att moderkakan låg i framkant vilket jag förstår påverkar känslan av sparkar. Men jag vill så gärna känna min lilla bebis, känna att h*n mår bra där inne! När är det normalt att börja känna sparkar regelbundet?

    Är tacksam för svar! Detta är mitt första barn och många frågor dyker upp...
  3. Medlem sedan
    Dec 2011
    #2
    Jag kände jättetidigt, för att vara 1a barnet. v 16 kunde jag känna rörelser och sparkar, men inte förrän jag var i v. 18-19 kunde sambon känna sparkarna utifrån. Han hade nog kunnat känna tidigare om han hade haft tålamod och hållt handen en stund på magen

    Det verkar variera när man känner första sparkarna! Allt beror på hur barnet ligger, och även som du skriver moderkakan.
    Det tar nog inte lång tid nu, tills du känner din lilla/lille knodd!
  4. 2
    Jag kände jättetidigt, för att vara 1a barnet. v 16 kunde jag känna rörelser och sparkar, men inte förrän jag var i v. 18-19 kunde sambon känna sparkarna utifrån. Han hade nog kunnat känna tidigare om han hade haft tålamod och hållt handen en stund på magen

    Det verkar variera när man känner första sparkarna! Allt beror på hur barnet ligger, och även som du skriver moderkakan.
    Det tar nog inte lång tid nu, tills du känner din lilla/lille knodd!
  5. Medlem sedan
    Feb 2012
    #3
    Har med moderkakan i framvägg denna gång och är nu i v 30.
    Tyckte det tog väldigt lång tid denna gång innan jag kände något trots att det är nr 3 för mig.
    Tyckte att det mest kändes som bubblande känslor i magen till att börja med som sen övergick i små buffar.
    Men det var nog inte förrän i v 20 eller något jag tyckte jag kunde känna mer regelbundet "bubbel".
    Och andra har inte kunna känna något direkt på min mage förrän nu för någon v sedan.
    Nu kanske min 10-åring är väldigt otålig när han ska känna på magen men jag tror att det tar betydligt längre tid att både känna själv och för andra att känna när man har moderkakan som stötdämpare i magen
    Har pratat med min BM om det och hon sa att det stämde enl henne.
    Så ge dig till tåls lite så ska du se att det snart börjar hända saker
  6. 3
    Har med moderkakan i framvägg denna gång och är nu i v 30.
    Tyckte det tog väldigt lång tid denna gång innan jag kände något trots att det är nr 3 för mig.
    Tyckte att det mest kändes som bubblande känslor i magen till att börja med som sen övergick i små buffar.
    Men det var nog inte förrän i v 20 eller något jag tyckte jag kunde känna mer regelbundet "bubbel".
    Och andra har inte kunna känna något direkt på min mage förrän nu för någon v sedan.
    Nu kanske min 10-åring är väldigt otålig när han ska känna på magen men jag tror att det tar betydligt längre tid att både känna själv och för andra att känna när man har moderkakan som stötdämpare i magen
    Har pratat med min BM om det och hon sa att det stämde enl henne.
    Så ge dig till tåls lite så ska du se att det snart börjar hända saker
  7. Medlem sedan
    Dec 2011
    #4
    Jag kände sparkar rätt sent vad jag tyckte iaf och det var i v 20 vilket du ju är i nu. Jag går in i v 26 imorgon Och egentligen sen v 21 så har det varit full fart och sparkat nästan hela tiden.
    Men det kommer allt ska du se Speciellt om du har moderkakan i framvägg vilket jag inte haroch ändå kände rätt sent :P
  8. 4
    Jag kände sparkar rätt sent vad jag tyckte iaf och det var i v 20 vilket du ju är i nu. Jag går in i v 26 imorgon Och egentligen sen v 21 så har det varit full fart och sparkat nästan hela tiden.
    Men det kommer allt ska du se Speciellt om du har moderkakan i framvägg vilket jag inte haroch ändå kände rätt sent :P
  9. Medlem sedan
    Jan 2008
    #5
    På vårdguiden.se får man tillförlitlig information. Jag kände fosterrörelser (typ fladder) redan i vecka 17 tror jag. I vecka 19-19 någon gång kunde sambon känna också. Dock är det ovanligt tidigt, så jämför inte med mig och speciellt inte eftersom din moderkaka ligger i framkant.

    http://www.vardguiden.se/Tema/Gravid...avid-vecka-20/
  10. 5
    På vårdguiden.se får man tillförlitlig information. Jag kände fosterrörelser (typ fladder) redan i vecka 17 tror jag. I vecka 19-19 någon gång kunde sambon känna också. Dock är det ovanligt tidigt, så jämför inte med mig och speciellt inte eftersom din moderkaka ligger i framkant.

    http://www.vardguiden.se/Tema/Gravid...avid-vecka-20/
  11. Medlem sedan
    Feb 2012
    #6
    Enligt min mor så är det inte ovanligt att det tar till v23 innan förstföderskor känner av sitt barn, helt beroende på moderkakan med.

    Jag har min i bakvägg och kände igår buffar i nedre delen av magen, under naveln. Är i v22 (21+3) och när jag sitter vid datorn eller går så känner jag buffarna som kommer oregelbundet men på ungefär samma ställe.
  12. 6
    Enligt min mor så är det inte ovanligt att det tar till v23 innan förstföderskor känner av sitt barn, helt beroende på moderkakan med.

    Jag har min i bakvägg och kände igår buffar i nedre delen av magen, under naveln. Är i v22 (21+3) och när jag sitter vid datorn eller går så känner jag buffarna som kommer oregelbundet men på ungefär samma ställe.
  13. Medlem sedan
    Mar 2012
    #7
    Okej då vet jag! Tack för alla svar!
  14. 7
    Okej då vet jag! Tack för alla svar!
  15. Medlem sedan
    Feb 2012
    #8
    Jag kände först i v.22! Då fattade jag förvisso att jag hade känt ett par veckor tidigare, men det var först i v.22 som jag tydligt kunde säga: Det här är sparkar och inget annat. Sedan dess har det varit ett fasligt sparkande. Tog bara nån vecka till så syntes det till och med utanpå magen. Är i v.27 nu och har också moderkakan i framvägg och det blir ju som en stöt-dämpare Har dock en kompis som kände ännu senare än jag och regelbundna sparkar först i v.25, så allt däremellan skulle jag tippa på är "normalt"!
  16. 8
    Jag kände först i v.22! Då fattade jag förvisso att jag hade känt ett par veckor tidigare, men det var först i v.22 som jag tydligt kunde säga: Det här är sparkar och inget annat. Sedan dess har det varit ett fasligt sparkande. Tog bara nån vecka till så syntes det till och med utanpå magen. Är i v.27 nu och har också moderkakan i framvägg och det blir ju som en stöt-dämpare Har dock en kompis som kände ännu senare än jag och regelbundna sparkar först i v.25, så allt däremellan skulle jag tippa på är "normalt"!
  17. Medlem sedan
    Mar 2012
    #9
    Ja man läser så himla olika, en del känner redan från v 15 och framåt. Nu har jag med säkerhet börjat känna i alla fall så det känns skönt
  18. 9
    Ja man läser så himla olika, en del känner redan från v 15 och framåt. Nu har jag med säkerhet börjat känna i alla fall så det känns skönt
  19. Medlem sedan
    Dec 2011
    #10
    Vad härligt att du känt nu! Det är jättemysigt denna period, så njut!

    Måste säga att även om jag nu fått ca 20sparkar nu på ca 15 min...varannan gång rakt på högra revbenet och varannan gång studsar huvud/hand rakt ner på kissblåsa…Endå är det mysigt (fast revbenen är väldigt ömma och kissblåsa!)
  20. 10
    Vad härligt att du känt nu! Det är jättemysigt denna period, så njut!

    Måste säga att även om jag nu fått ca 20sparkar nu på ca 15 min...varannan gång rakt på högra revbenet och varannan gång studsar huvud/hand rakt ner på kissblåsa…Endå är det mysigt (fast revbenen är väldigt ömma och kissblåsa!)
  21. Medlem sedan
    Mar 2012
    #11
    Hihi okej! Då vet jag vad jag kan se fram emot!
    ------------------------------------------------------------------------------------

    Besök gärna min blogg: http://livingmylifeforme.spotlife.se
  22. 11
    Hihi okej! Då vet jag vad jag kan se fram emot!

Liknande trådar

  1. börjar mer och mer känna mig
    By mandelblomma in forum Ordet är fritt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-01-23, 09:57
  2. Nu börjar jag känna mig
    By Elpida in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-03-19, 10:47
  3. börjar känna att det är ngt
    By _em_ in forum Ordet är fritt
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2008-01-30, 17:12
  4. Åh, nu börjar man känna
    By SjösjukaJenny in forum Ordet är fritt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-03-26, 10:41
  5. Börjar känna mig
    By **Dame** low carb fas 1 in forum Vikt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-10-29, 15:31
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar