Ung, ledsen och två missfall
Missfall
  1. Medlem sedan
    Aug 2011
    #1

    Ung, ledsen och två missfall

    Är så fruktansvärt ledsen, är bara 19 och har redan haft två missfall... Första gången var väl lite av mitt eget fel när jag drack en massa, visserligen innan jag plussade, men ändå... Det känns så sjukt bara, andra gången gjorde jag inget fel, det bara blev så ändå. Mår så oerhört dåligt av det här, särskilt när en kompis till mig nu berättade att hon var gravid... Jätteglad för hennes skull, men kan inte låta bli att bli ledsen med tanke på att jag kunde haft en liten nu, eller varit gravid jag med. Är det här normalt eller? Det känns för mig som om världen har gått under nästan. Vill så gärna ha barn, men är livrädd att få missfall igen... Snälla, är det någon som har gått igenom, eller som just nu går igenom samma sak?
  2. 1
    Ung, ledsen och två missfall Är så fruktansvärt ledsen, är bara 19 och har redan haft två missfall... Första gången var väl lite av mitt eget fel när jag drack en massa, visserligen innan jag plussade, men ändå... Det känns så sjukt bara, andra gången gjorde jag inget fel, det bara blev så ändå. Mår så oerhört dåligt av det här, särskilt när en kompis till mig nu berättade att hon var gravid... Jätteglad för hennes skull, men kan inte låta bli att bli ledsen med tanke på att jag kunde haft en liten nu, eller varit gravid jag med. Är det här normalt eller? Det känns för mig som om världen har gått under nästan. Vill så gärna ha barn, men är livrädd att få missfall igen... Snälla, är det någon som har gått igenom, eller som just nu går igenom samma sak?
  3. Medlem sedan
    Aug 2007
    #2
    Ledsen att du har fått uppleva två missfall så tidigt i livet

    Tyvärr är missfall väldigt vanligt och ca 25-30% av alla graviditeter slutar med missfall. Ofta så tidigt att kvinnan själv inte ens förstår att hon varit gravid.

    Du har absolut inte gjort något för att orsaka ditt första missfall! Embryot lever av gulkroppen fram till v.7 (har jag för mig) och innan dess kan sånt du ätit och druckit inte påverka. Men givetvis är det bra att direkt börja tänka på vad man äter och hur man lever när man konstaterat en graviditet.

    Förstår att det är jobbigt med väninnan som är gravid. Jag har själv varit i din situation och man är glad för väninnans skull men inombords känns det som ett svart, bottenlöst hål. Tillåt dig själv att sörja och när du känner dig mogen så försöker du igen. Önskar dig lycka till!

    kram från en 5-barnsmamma med 4 missfall i bagaget
  4. 2
    Ledsen att du har fått uppleva två missfall så tidigt i livet

    Tyvärr är missfall väldigt vanligt och ca 25-30% av alla graviditeter slutar med missfall. Ofta så tidigt att kvinnan själv inte ens förstår att hon varit gravid.

    Du har absolut inte gjort något för att orsaka ditt första missfall! Embryot lever av gulkroppen fram till v.7 (har jag för mig) och innan dess kan sånt du ätit och druckit inte påverka. Men givetvis är det bra att direkt börja tänka på vad man äter och hur man lever när man konstaterat en graviditet.

    Förstår att det är jobbigt med väninnan som är gravid. Jag har själv varit i din situation och man är glad för väninnans skull men inombords känns det som ett svart, bottenlöst hål. Tillåt dig själv att sörja och när du känner dig mogen så försöker du igen. Önskar dig lycka till!

    kram från en 5-barnsmamma med 4 missfall i bagaget
  5. Medlem sedan
    Nov 2012
    #3
    Jag fick också missfall när jag var ung. Har faktiskt haft väldigt många missfall. Men du behöver aldrig vara orolig för att du inte kan få barn. Förstår verkligen sorgen du känner och känslan av orättvisa. Ja! Det är orättvist! Jag har tre friska barn idag. Se till så att du får kompisar runt dig som du kan prata med. Det är inte ditt fel att du fått missfall. Väldigt vanligt för oss som fått missfall är att vi klandrar oss själva. Du är fortfarande ung och kommer ha många år på dig att få barn. Efter jag haft mitt 10 missfall så provade jag att äta trombyl. Det kan hjälpa om missfallen beror på att barnen inte fått tillräkligt med näring. Prata med din läkare om det. Du vet vel om att du även har rätt att gå på extra ultraljudsundersökningar om du skulle vilja det. För mig blev det mest stressande att gå dit. När du blir gravid igen, se då til att du har fullt upp i tankarna och inte blir för fokuserad på graviditeten. Ta gärna en paus innan du blir gravid igen, då hinner kroppen glömma och du får större chans att lyckas.
    Kram!
  6. 3
    Jag fick också missfall när jag var ung. Har faktiskt haft väldigt många missfall. Men du behöver aldrig vara orolig för att du inte kan få barn. Förstår verkligen sorgen du känner och känslan av orättvisa. Ja! Det är orättvist! Jag har tre friska barn idag. Se till så att du får kompisar runt dig som du kan prata med. Det är inte ditt fel att du fått missfall. Väldigt vanligt för oss som fått missfall är att vi klandrar oss själva. Du är fortfarande ung och kommer ha många år på dig att få barn. Efter jag haft mitt 10 missfall så provade jag att äta trombyl. Det kan hjälpa om missfallen beror på att barnen inte fått tillräkligt med näring. Prata med din läkare om det. Du vet vel om att du även har rätt att gå på extra ultraljudsundersökningar om du skulle vilja det. För mig blev det mest stressande att gå dit. När du blir gravid igen, se då til att du har fullt upp i tankarna och inte blir för fokuserad på graviditeten. Ta gärna en paus innan du blir gravid igen, då hinner kroppen glömma och du får större chans att lyckas.
    Kram!

Liknande trådar

  1. ett missfall på g?!
    By embo in forum Missfall
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-08-17, 12:28
  2. missfall=inget missfall!!!
    By loppan74 in forum _0805 Majbarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-09-13, 08:26
  3. Varför missfall på missfall?
    By mantra in forum Missfall
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-07-17, 13:11
  4. Ledsen... såååå ledsen (ot)
    By ting- in forum Autismspektrum
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2006-07-11, 12:17
  5. Orolig..och ledsen ledsen
    By mina in forum Styvfamiljer
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-04-10, 21:21
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar