Kli i gom
Astma & allergi - barn
  1. Medlem sedan
    Jan 2000
    #1

    Kli i gom

    Sonen är allergisk mot gräspollen och katt och har haft blandande besvär i olika grader under åren. Antingen har det varit rinnande näsa eller kli i ögonen. Förra året var det bara ögonbesvär men inte så jättemycket. Första året var han totalt svullen under flera veckor.

    Det är mest gräs-besvär eftersom det inte finns någon i vår omgivning som har katt.

    Nu har sonen börjat få kli i gommen. Det har kittlas några dagar säger han och jag kommer ju osökt in på korsallergier.... När man läser på nätet så får man klåda i mun och svalg av just korsallergier. Eller är det så att hans vanliga symtom på allergin har ändrats till detta?

    Vad säger ni som har år av erfarenhet?!
    "Livet är inte en resa till graven med syftet att komma dit i en attraktiv och välbevarad kropp. Det handlar om att glida in sidlänges med en chokladkaka i ena handen, en flaska vin i den andra, fullständigt slutkörd, totalt utsliten, skrikande "Hoho, kan någon ge mig lift!"
  2. 1
    Kli i gom Sonen är allergisk mot gräspollen och katt och har haft blandande besvär i olika grader under åren. Antingen har det varit rinnande näsa eller kli i ögonen. Förra året var det bara ögonbesvär men inte så jättemycket. Första året var han totalt svullen under flera veckor.

    Det är mest gräs-besvär eftersom det inte finns någon i vår omgivning som har katt.

    Nu har sonen börjat få kli i gommen. Det har kittlas några dagar säger han och jag kommer ju osökt in på korsallergier.... När man läser på nätet så får man klåda i mun och svalg av just korsallergier. Eller är det så att hans vanliga symtom på allergin har ändrats till detta?

    Vad säger ni som har år av erfarenhet?!
  3. Medlem sedan
    Aug 2002
    #2
    Min dotter har i stort sett samma allergier som din son och har just nu väldigt mycket kli i halsen, gommen har hon inte sagt något om. Hon kan heller inte äta morot, äpple eller några andra stenfrukter utan att få kli i halsen. Under vinterhalvåret har hon inga problem att äta dessa frukter så jag tror också på korsallergier.
  4. 2
    Min dotter har i stort sett samma allergier som din son och har just nu väldigt mycket kli i halsen, gommen har hon inte sagt något om. Hon kan heller inte äta morot, äpple eller några andra stenfrukter utan att få kli i halsen. Under vinterhalvåret har hon inga problem att äta dessa frukter så jag tror också på korsallergier.
  5. Medlem sedan
    May 2001
    #3
    Varierar under åren!!! Minsta på 9 (allergisk mot katt, pollen, jordnötter samt lite astma har MYCKET kli i hals och gom just nu - utan att ha ätit ex äpplen. Vanliga receptfria tabletter brukar hjälpa till nästan 100% men inte i år.... O stora killen på snart 15 känner nu av luftrören rätt mycket - aldrig gjort tidigare... (katt, pollen och kvalster...) typ allt kan hända....
  6. 3
    Varierar under åren!!! Minsta på 9 (allergisk mot katt, pollen, jordnötter samt lite astma har MYCKET kli i hals och gom just nu - utan att ha ätit ex äpplen. Vanliga receptfria tabletter brukar hjälpa till nästan 100% men inte i år.... O stora killen på snart 15 känner nu av luftrören rätt mycket - aldrig gjort tidigare... (katt, pollen och kvalster...) typ allt kan hända....
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar