Annan samvetsfråga, skilsmässa?
Ordet är fritt
  1. Mamman*3
    #1

    Annan samvetsfråga, skilsmässa?

    Anta att du gifter dig, din nyblivna äkta maka/make äger skog värd flera miljoner.

    Ni skiljer er efter tre år.

    Skulle du då ta ut din giftorätt?

    Alltså kräva att ditt numera ex säljer skogen (eller iaf en del av den) för att lösa ut dig?

    (Eller _måste_ man dela allt på hälften, kan man välja?)


    Denna fråga finns även på familjeekonomi.....
  2. 1
    Annan samvetsfråga, skilsmässa?
    Anta att du gifter dig, din nyblivna äkta maka/make äger skog värd flera miljoner.

    Ni skiljer er efter tre år.

    Skulle du då ta ut din giftorätt?

    Alltså kräva att ditt numera ex säljer skogen (eller iaf en del av den) för att lösa ut dig?

    (Eller _måste_ man dela allt på hälften, kan man välja?)


    Denna fråga finns även på familjeekonomi.....
  3. Medlem sedan
    Oct 2008
    #2
    OM vi någon gång skulle gifta oss skulle vi absolut skriva äktenskapsförord. Har man inte gjort det får man väl stå sitt kast och dela lika..........om nu inte den part som äger minst väljer att avstå från sin lagliga rätt.
  4. 2
    OM vi någon gång skulle gifta oss skulle vi absolut skriva äktenskapsförord. Har man inte gjort det får man väl stå sitt kast och dela lika..........om nu inte den part som äger minst väljer att avstå från sin lagliga rätt.
  5. Medlem sedan
    Mar 2008
    #3
    Det finns en jämkningsregel, om äktenskapet varat mindre än fem år så jämkas andelen man får ut.
    Gällande samvetet skulle så mycket annat spela in - hur har personen agerat under äktenskapet?
  6. 3
    Det finns en jämkningsregel, om äktenskapet varat mindre än fem år så jämkas andelen man får ut.
    Gällande samvetet skulle så mycket annat spela in - hur har personen agerat under äktenskapet?
  7. Medlem sedan
    Oct 2008
    #4
    Det låter vettigt med en sådan regel!
  8. 4
    Det låter vettigt med en sådan regel!
  9. Mamman*3
    #5
    Men såklart det är så!

    Nu var ju frågan hur just _du_ skulle göra?
  10. 5
    Men såklart det är så!

    Nu var ju frågan hur just _du_ skulle göra?
  11. Medlem sedan
    Nov 2004
    #6
    Nej, jag är inte sån. Vet att det finns de som skulle smiska mig med domkraft för att jag inte tar det jag är berättigad till, jag skulle ha svårt att ta det som jag inte ser som mitt. Hade jag däremot, efter 17 års äktenskap där jag betalt och jobbat i den skogen, skilt mig, hade det kanske varit annorunda.
  12. 6
    Nej, jag är inte sån. Vet att det finns de som skulle smiska mig med domkraft för att jag inte tar det jag är berättigad till, jag skulle ha svårt att ta det som jag inte ser som mitt. Hade jag däremot, efter 17 års äktenskap där jag betalt och jobbat i den skogen, skilt mig, hade det kanske varit annorunda.
  13. Mamman*3
    #7
    Du tänker att du har en "Hämndklausul" eller nåt?
  14. 7
    Du tänker att du har en "Hämndklausul" eller nåt?
  15. Mamman*3
    #8
    Fast, finns det folk som skulle smiska med domkraft om du inte tvingade ditt ex att sälja skogen?

    Jag tror det finns de som skulle irritera sig om man tvingade också.
  16. 8
    Fast, finns det folk som skulle smiska med domkraft om du inte tvingade ditt ex att sälja skogen?

    Jag tror det finns de som skulle irritera sig om man tvingade också.
  17. Medlem sedan
    Nov 2004
    #9
    Ja att om jag var dum att inte ta det jag var berättigad till helt enkelt.
  18. 9
    Ja att om jag var dum att inte ta det jag var berättigad till helt enkelt.
  19. Medlem sedan
    Feb 2003
    #10
    5 års regeln är bara en praxis som används ibland. Det är absolut ingen garanti om man går till domstol o får det prövat. Finns en massa saker som spelar in än bara 5 år..
    Är utlandssvensk. Har även dyslexi. Sorry för ev. taskig stavning..Gör så gott jag kan..
  20. 10
    5 års regeln är bara en praxis som används ibland. Det är absolut ingen garanti om man går till domstol o får det prövat. Finns en massa saker som spelar in än bara 5 år..
  21. Medlem sedan
    Mar 2008
    #11
    nja, jag tänker mera på att insatser i ett äktenskap inte bara mäts i pengar - man kan bidra och ta ansvar på många sätt som en personlig bedömning kan ta med på ett annat sätt än lagtexten. Fast lite hämnd kanske är på sin plats?
  22. 11
    nja, jag tänker mera på att insatser i ett äktenskap inte bara mäts i pengar - man kan bidra och ta ansvar på många sätt som en personlig bedömning kan ta med på ett annat sätt än lagtexten. Fast lite hämnd kanske är på sin plats?
  23. Mamman*3
    #12
    Kan säkert finnas plats för det, kanske framförallt eftersom man bara var gifta så kort tid? :P
  24. 12
    Kan säkert finnas plats för det, kanske framförallt eftersom man bara var gifta så kort tid? :P
  25. Mamman*3
    #13
    Nå, det finns folk till allt.
  26. 13
    Nå, det finns folk till allt.
  27. Medlem sedan
    Jul 2002
    #14
    Varför är du så intresserad av det här? Jag tycker det beror på massor med olika saker och den ena skilsmässan är inte den andra lik. Kanske har han betett sig som ett svin från dagen efter bröllopet och berövat mig massor med andra saker som gör att jag tycker han förtjänar att få sälja skogen värd flera miljoner.

    Det finns inga måsten eller rätt eller fel i det här. Det finns bara olika och olika synvinklar.
  28. 14
    Varför är du så intresserad av det här? Jag tycker det beror på massor med olika saker och den ena skilsmässan är inte den andra lik. Kanske har han betett sig som ett svin från dagen efter bröllopet och berövat mig massor med andra saker som gör att jag tycker han förtjänar att få sälja skogen värd flera miljoner.

    Det finns inga måsten eller rätt eller fel i det här. Det finns bara olika och olika synvinklar.
  29. Medlem sedan
    Jul 2002
    #15

    Klart det finns

    Har man då ägnat 17 år att ta hand om barn och familj så att den rikare ska kunna jobba massor, kanske periodevis med vädligt ont om pengar och sen efter 17 år då är äktenskapet slut så ska man inte fått nåt, trots att man svettats minst lika mycket för att få livet att fungera bara det att ena har gjort det där det märks rent pengamässigt och den andra har genom markservice gjort det möjligt.
    Det är en fas det går över.

    Den som inte tror att man kan göra nån skillnad bara för att man är liten har aldrig haft en mygga i sovrummet
  30. 15
    Klart det finns Har man då ägnat 17 år att ta hand om barn och familj så att den rikare ska kunna jobba massor, kanske periodevis med vädligt ont om pengar och sen efter 17 år då är äktenskapet slut så ska man inte fått nåt, trots att man svettats minst lika mycket för att få livet att fungera bara det att ena har gjort det där det märks rent pengamässigt och den andra har genom markservice gjort det möjligt.
  31. Medlem sedan
    Nov 1999
    #16
    När man väl gift sig så är det dock så att man kan räkna in tiden man levt ihop under "äktenskapsliknande former" som dessa fem år, så om man har bott ihop i tio år innan man gifte sig och sedan varit gift i två år, så sätts jämkningsregeln ur spel. Detta vet jag för att min kompis var gift med en kille i ett halvår innan han träffade "the love of his life". Dessförinnan hade de bott ihop i sex år, så han fick vackert dela med sig. Hon "lät" honom dock behålla ärvda mattor och möbler
  32. 16
    När man väl gift sig så är det dock så att man kan räkna in tiden man levt ihop under "äktenskapsliknande former" som dessa fem år, så om man har bott ihop i tio år innan man gifte sig och sedan varit gift i två år, så sätts jämkningsregeln ur spel. Detta vet jag för att min kompis var gift med en kille i ett halvår innan han träffade "the love of his life". Dessförinnan hade de bott ihop i sex år, så han fick vackert dela med sig. Hon "lät" honom dock behålla ärvda mattor och möbler
  33. Medlem sedan
    Dec 2005
    #17
    jag tror det där hänger lite om det uppstår nåt hämndbegär eller inte
  34. 17
    jag tror det där hänger lite om det uppstår nåt hämndbegär eller inte
  35. Mamman*3
    #18
    Ja, men nu var det ju frågan om 3 år. Som jag skrev om.

    Och Ullet sa ju att gällde det 17 år hade hon tänkt på annat sätt.
  36. 18
    Ja, men nu var det ju frågan om 3 år. Som jag skrev om.

    Och Ullet sa ju att gällde det 17 år hade hon tänkt på annat sätt.
  37. Medlem sedan
    Feb 2003
    #19
    känns som någon satt sig med "skägget i brevlådan" och ångrar sig. Men folk är så noga att läsa på avtal när de tecknar mobilabonemang och söker bäst i test saker/prylar o lägger ned mycket tid på att hitta bästa semesterhotellet men glömmer kolla vad som ingår i ett samboskap och äktenskap...
    Är utlandssvensk. Har även dyslexi. Sorry för ev. taskig stavning..Gör så gott jag kan..
  38. 19
    känns som någon satt sig med "skägget i brevlådan" och ångrar sig. Men folk är så noga att läsa på avtal när de tecknar mobilabonemang och söker bäst i test saker/prylar o lägger ned mycket tid på att hitta bästa semesterhotellet men glömmer kolla vad som ingår i ett samboskap och äktenskap...
  39. Medlem sedan
    Feb 2003
    #20
    fast 3 år behöver inte betyda att man inte får ut hälften. Det finns en massa andra saker som spelar in. Finns massa rättfall om detta med kort äktenskap o fördelning av egendom.
    Är utlandssvensk. Har även dyslexi. Sorry för ev. taskig stavning..Gör så gott jag kan..
  40. 20
    fast 3 år behöver inte betyda att man inte får ut hälften. Det finns en massa andra saker som spelar in. Finns massa rättfall om detta med kort äktenskap o fördelning av egendom.
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. Annan samvetsfråga, skilsmässa?
    By Mamman*3 in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2012-06-04, 17:33
  2. Skilsmässa, att lämna för nån annan?
    By Anonym in forum Kärlek & relationer
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2010-03-22, 15:31
  3. Samvetsfråga
    By pösmunken in forum Vikt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-08-15, 17:42
  4. En samvetsfråga
    By marib in forum Ordet är fritt
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2007-07-31, 22:09
  5. Samvetsfråga!
    By -Johanna- in forum Ordet är fritt
    Svar: 44
    Senaste inlägg: 2007-02-26, 23:18
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar