Nationella prov åk 3
Skolbarn
  1. Medlem sedan
    May 2009
    #1

    Nationella prov åk 3

    Hej! Jag undrar om det är ovanligt att en elev i åk 3 har "alla rätt" på de nationella proven. Min son fick det, och nu undrar jag om det är lätta frågor dvs sådant som alla elever ska kunna, eller om det är min son som ligger ovanligt bra till. Jag hann inte med att formulera frågan på utvecklingssamtalet så jag är tacksam för svar här.
    Ja inte är jag någon Stål-mor - men en Kål-mor...
  2. 1
    Nationella prov åk 3 Hej! Jag undrar om det är ovanligt att en elev i åk 3 har "alla rätt" på de nationella proven. Min son fick det, och nu undrar jag om det är lätta frågor dvs sådant som alla elever ska kunna, eller om det är min son som ligger ovanligt bra till. Jag hann inte med att formulera frågan på utvecklingssamtalet så jag är tacksam för svar här.
  3. Medlem sedan
    Dec 2001
    #2

    Självklart ligger han bra till

    om han har alla rätt. Det finns inga prov som är konstruerade så att det "normala" är att ha alla rätt, då uteblir det diagnostiska syftet. Din son har alltså tillägnat sig maximalt med kunskap och färdigheter, det är ju fantastiskt roligt! Grattis till honom!
  4. 2
    Självklart ligger han bra till om han har alla rätt. Det finns inga prov som är konstruerade så att det "normala" är att ha alla rätt, då uteblir det diagnostiska syftet. Din son har alltså tillägnat sig maximalt med kunskap och färdigheter, det är ju fantastiskt roligt! Grattis till honom!
  5. Anonym
    #3
    Jag kan ha fel men så som jag har uppfattat de nationella proven så mäter de någon slags miniminivå. Så att ha alla rätt är nog ganska så vanligt. Min dotter som är svag i matte hade endast ett fel på matteproven och alla rätt på svenskaproven. Jag uppfattade det inte som något ovanligt när vi hade utvecklingssamtal utan som ett tecken på att hon hängde med bra.
  6. 3
    Jag kan ha fel men så som jag har uppfattat de nationella proven så mäter de någon slags miniminivå. Så att ha alla rätt är nog ganska så vanligt. Min dotter som är svag i matte hade endast ett fel på matteproven och alla rätt på svenskaproven. Jag uppfattade det inte som något ovanligt när vi hade utvecklingssamtal utan som ett tecken på att hon hängde med bra.
  7. Medlem sedan
    Aug 2000
    #4
    Kul att han hade all rätt. det betyder ju att han kan allt han ska. De nationella proven i åk tre kontrollerar de mål som beskrivs i läroplanen, dvs den lägsta nivå av vad man ska ha uppnått. Nationella proven i åk 6 och 9 har en del svårare delar eftersom man där även ska kunna bedöma en mer avancerad nivå för betygens skull.
  8. 4
    Kul att han hade all rätt. det betyder ju att han kan allt han ska. De nationella proven i åk tre kontrollerar de mål som beskrivs i läroplanen, dvs den lägsta nivå av vad man ska ha uppnått. Nationella proven i åk 6 och 9 har en del svårare delar eftersom man där även ska kunna bedöma en mer avancerad nivå för betygens skull.
  9. Anonymz
    #5
    Vad gäller svenskan så sänkte man 2010 nivån för godkänt och därmed blev fler elever godkända 2010 jämfört med 2009. Frågornas utformning har också ändrats. Barn med läs- och skrivsvårigheter kan klara NP utan problem, så det går inte att fånga in dem genom NP.

    Visst finns det elever som inte klarar NP, men många gör det och det är många som endast har något enstaka fel eller alla rätt.
  10. 5
    Vad gäller svenskan så sänkte man 2010 nivån för godkänt och därmed blev fler elever godkända 2010 jämfört med 2009. Frågornas utformning har också ändrats. Barn med läs- och skrivsvårigheter kan klara NP utan problem, så det går inte att fånga in dem genom NP.

    Visst finns det elever som inte klarar NP, men många gör det och det är många som endast har något enstaka fel eller alla rätt.
  11. Medlem sedan
    Nov 1999
    #6
    min son hade också alla rätt på proven. Visst han är duktig men inte "överduktig", tror rätt många har alla rätt. Jag har sett proven och frågorna o tycker nog att det inte var alltför svårt.
  12. 6
    min son hade också alla rätt på proven. Visst han är duktig men inte "överduktig", tror rätt många har alla rätt. Jag har sett proven och frågorna o tycker nog att det inte var alltför svårt.
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar