Fler som har/haft dåligt järnvärde?
_1301 Januaribarn
  1. Medlem sedan
    Jan 2009
    #1

    Fler som har/haft dåligt järnvärde?

    Bm ringde nyss och sa att mitt järnvärde var riktigt dåligt. Man ska ligga på 120-150 och jag ligger på 6,5. Egentligen vet jag inte vad det innebär. När jag googlade lite så förstod jag att det kunde leda till missfall om man har dåligt värde, känner ni till nåt sånt? Jag har ju haft 2 missfall och undrar nu om jag själv kunnat påverka dom? Bm skulle ju aldrig säga det isåf. Vid min senaste grav låg jag på 11 men det var ingen som sa något speciellt om det trots att jag undrade flera ggr. (Den grav gick dock bra). Jag ha provat järntabletter tidigare men blir jättedålig av dom. Har ni något bra tips på hur jag ska få upp järnvärdet? Jag ska iaf prova en ny sort hon rekommenderade så är det bara hålla tummarna att det går bra.
  2. 1
    Fler som har/haft dåligt järnvärde? Bm ringde nyss och sa att mitt järnvärde var riktigt dåligt. Man ska ligga på 120-150 och jag ligger på 6,5. Egentligen vet jag inte vad det innebär. När jag googlade lite så förstod jag att det kunde leda till missfall om man har dåligt värde, känner ni till nåt sånt? Jag har ju haft 2 missfall och undrar nu om jag själv kunnat påverka dom? Bm skulle ju aldrig säga det isåf. Vid min senaste grav låg jag på 11 men det var ingen som sa något speciellt om det trots att jag undrade flera ggr. (Den grav gick dock bra). Jag ha provat järntabletter tidigare men blir jättedålig av dom. Har ni något bra tips på hur jag ska få upp järnvärdet? Jag ska iaf prova en ny sort hon rekommenderade så är det bara hålla tummarna att det går bra.
  3. Cinco
    #2
    Ditt Hb-värde kan inte vara 6.5 eller 11. Däremot ditt järndepåvärde kan ligga där.
    Hb-värdet bör ligga över 120. Ring BM igen och få förtydligat vilket värde hon menar, och vad depåvärdet bör ligga på.
  4. 2
    Ditt Hb-värde kan inte vara 6.5 eller 11. Däremot ditt järndepåvärde kan ligga där.
    Hb-värdet bör ligga över 120. Ring BM igen och få förtydligat vilket värde hon menar, och vad depåvärdet bör ligga på.
  5. Medlem sedan
    Jan 2009
    #3
    Jag som var otydligt. Mitt depåvärde är 6,5.
  6. 3
    Jag som var otydligt. Mitt depåvärde är 6,5.
  7. Tredje?!
    #4
    Jag hade problem med järnvärdet sist, inte alarmerande, men jag låg i underkanten.
    Dina siffror känner jag inte igen, men jag har aldrig varit gravid i Sverige. Jo 6,5 skulle kunna hänga ihop med blodprocenten, den ska ligga mellan 7 och 10 har jag för mig, men jag är verkligen ingen expert.

    I vilket fall tål min mage inte järntabletter, den ballar ur totalt av minidosen och jag får hemska kramper som känns som förlossningsvärkar ungefär. Jag har klarat mig ok med hjälp av Blutsaft och framförallt genom kosten. Mycket rågbröd med leverpastej, rå broccoli, persilja, jordgubbar och spenat är bra. Kan du äta blodpudding, gärna med riven vitkål och apelsinjuice till är det också bra!

    Jag hoppas att du får upp värdet och att magen håller!
  8. 4
    Jag hade problem med järnvärdet sist, inte alarmerande, men jag låg i underkanten.
    Dina siffror känner jag inte igen, men jag har aldrig varit gravid i Sverige. Jo 6,5 skulle kunna hänga ihop med blodprocenten, den ska ligga mellan 7 och 10 har jag för mig, men jag är verkligen ingen expert.

    I vilket fall tål min mage inte järntabletter, den ballar ur totalt av minidosen och jag får hemska kramper som känns som förlossningsvärkar ungefär. Jag har klarat mig ok med hjälp av Blutsaft och framförallt genom kosten. Mycket rågbröd med leverpastej, rå broccoli, persilja, jordgubbar och spenat är bra. Kan du äta blodpudding, gärna med riven vitkål och apelsinjuice till är det också bra!

    Jag hoppas att du får upp värdet och att magen håller!
  9. Medlem sedan
    Jan 2009
    #5
    Tack för ditt svar. Jag har googlat lite och det heter tydligen ferritinvärde och ska ligga på 13-150 vad jag förstod. Jag äter inte kött men fisk så jag får skärpa till mig med kosten har jag förstått Ja fy jag ser verkligen inte fram emot att börja med järntabletter, hoppas att den andra sorten är bättre. Verkar vara många som inte tål att äta järntabletter. Tur jag har cravings på jordgubbar, alltid nåt
  10. 5
    Tack för ditt svar. Jag har googlat lite och det heter tydligen ferritinvärde och ska ligga på 13-150 vad jag förstod. Jag äter inte kött men fisk så jag får skärpa till mig med kosten har jag förstått Ja fy jag ser verkligen inte fram emot att börja med järntabletter, hoppas att den andra sorten är bättre. Verkar vara många som inte tål att äta järntabletter. Tur jag har cravings på jordgubbar, alltid nåt
  11. Tredje?!
    #6
    Jag vet inte var gränsvärdena ligger, men om du ligger lågt kanske du kan be om en injektion? Jag har också för mig att järnbrist kan hänga ihop med b12-brist och om det är så krävs det att du får i dig extra b12 för att öka järnet. Jag tror att b12 också mäts, hör med BVC!
  12. 6
    Jag vet inte var gränsvärdena ligger, men om du ligger lågt kanske du kan be om en injektion? Jag har också för mig att järnbrist kan hänga ihop med b12-brist och om det är så krävs det att du får i dig extra b12 för att öka järnet. Jag tror att b12 också mäts, hör med BVC!
  13. Medlem sedan
    Jan 2009
    #7
    Okej, det visste jag inte. Vad bra, då ska jag kolla det.
  14. 7
    Okej, det visste jag inte. Vad bra, då ska jag kolla det.
  15. gravid med nr7
    #8
    Jag har haft så lågt värde som 75 under en av mina graviditeter, men ingen sa något om att det skulle vara någon fara för barnet. Däremot ifrågasatte de om jag kunde köra bil pga risken för att tuppa av. Jag fick åka till sjukhuset för bedömning om extra järnspruta, men där tyckte de inte att det behövdes eftersom jag faktiskt mådde hyfsat bra.
    Jag mår jättedåligt av järntabletter (konstant illamående och kräkningar) men försöker äta järnrik mat. Den här graviditeten ligger jag runt 130-140 och så bra värde har jag nog inte haft i hela mitt liv. Depåvärden har jag inte koll på alls.
  16. 8
    Jag har haft så lågt värde som 75 under en av mina graviditeter, men ingen sa något om att det skulle vara någon fara för barnet. Däremot ifrågasatte de om jag kunde köra bil pga risken för att tuppa av. Jag fick åka till sjukhuset för bedömning om extra järnspruta, men där tyckte de inte att det behövdes eftersom jag faktiskt mådde hyfsat bra.
    Jag mår jättedåligt av järntabletter (konstant illamående och kräkningar) men försöker äta järnrik mat. Den här graviditeten ligger jag runt 130-140 och så bra värde har jag nog inte haft i hela mitt liv. Depåvärden har jag inte koll på alls.
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar