BB-väskan
_1208 Augustibarn
  1. Medlem sedan
    Mar 2012
    #1

    BB-väskan

    jag har börjat funderar på BB-väskan..
    snart dax att kolla så man har allt hemma tills den ska packas!

    vad man bör ha med sig till plutten.. och hur mycket..
    hur mycket kläder bör man ha med till bebisen ?
    och vilka kläder är skönast bekvämast att ha med till sig själv ?
    nån som har nått bra tips på något övrigt som är bra att ha med sig ?
  2. 1
    BB-väskan jag har börjat funderar på BB-väskan..
    snart dax att kolla så man har allt hemma tills den ska packas!

    vad man bör ha med sig till plutten.. och hur mycket..
    hur mycket kläder bör man ha med till bebisen ?
    och vilka kläder är skönast bekvämast att ha med till sig själv ?
    nån som har nått bra tips på något övrigt som är bra att ha med sig ?
  3. Medlem sedan
    Dec 2007
    #2
    Hur mycket kläder man bör ha med sig till bebisen bero lite på hur länge man tror att man stannar och hur långt man har hem från BB. Vi som hade 5-10 min med bil och tänkte stanna 2-3 dagar hade 3-4 ombyten med oss och om vi hade varit tvungna att stanna längre av någon anledning så hade maken snabbt kunnat åka hem och hämta mer kläder.

    Jag tyckte att det var skönt med mjuka kläder till mig och hade bla en flanellpyjamas och mjukisbyxor. Jag räknade bort de kläderna jag hade på mig när jag kom in eftersom jag hade kraftig vattenavgång så de var helt genomvåta. Ta också med lite extra ombyten med trosor, även om man får jättebindor (i alla fall där/när jag födde barn) så är risken att det läcker stor och jag kände mig ganska ofräsch ändå så jag bytte trosor 2-3 ggr per dag i början.

    Ta med någon form av inneskor för det är mysigare än att behöva ta på sig riktiga skor.

    Sen är det bra att ha med sig filmer att titta på (och då något att se dem på) eller en dator med trådlöst internet och titta på exv svt play. För mig var det för jobbigt att läsa och film hade varit perfekt avkoppling efter förlossningen. Första gången var vi inne i 2,5 dygn och det blev lite drygt, så andra gången stannade vi bara drygt 1 dygn. Fast vi glömde det där med filmen då (hen kom tidigare än vad jag hade räknat med) så det blev lite långsamt även det.

    Kamera behöver också vara med.

    När du kommer hem sen så är det också bra att ha laddat med stora bindor, jag har använt de största nattbindorna i början och det var skönt att ha dem hemma redan så man slipper skicka iväg maken i panik.
    ****************************** **
    Mamma till Albin född dec-07 och Joel född okt-10
  4. 2
    Hur mycket kläder man bör ha med sig till bebisen bero lite på hur länge man tror att man stannar och hur långt man har hem från BB. Vi som hade 5-10 min med bil och tänkte stanna 2-3 dagar hade 3-4 ombyten med oss och om vi hade varit tvungna att stanna längre av någon anledning så hade maken snabbt kunnat åka hem och hämta mer kläder.

    Jag tyckte att det var skönt med mjuka kläder till mig och hade bla en flanellpyjamas och mjukisbyxor. Jag räknade bort de kläderna jag hade på mig när jag kom in eftersom jag hade kraftig vattenavgång så de var helt genomvåta. Ta också med lite extra ombyten med trosor, även om man får jättebindor (i alla fall där/när jag födde barn) så är risken att det läcker stor och jag kände mig ganska ofräsch ändå så jag bytte trosor 2-3 ggr per dag i början.

    Ta med någon form av inneskor för det är mysigare än att behöva ta på sig riktiga skor.

    Sen är det bra att ha med sig filmer att titta på (och då något att se dem på) eller en dator med trådlöst internet och titta på exv svt play. För mig var det för jobbigt att läsa och film hade varit perfekt avkoppling efter förlossningen. Första gången var vi inne i 2,5 dygn och det blev lite drygt, så andra gången stannade vi bara drygt 1 dygn. Fast vi glömde det där med filmen då (hen kom tidigare än vad jag hade räknat med) så det blev lite långsamt även det.

    Kamera behöver också vara med.

    När du kommer hem sen så är det också bra att ha laddat med stora bindor, jag har använt de största nattbindorna i början och det var skönt att ha dem hemma redan så man slipper skicka iväg maken i panik.
  5. Medlem sedan
    May 2012
    #3
    Vår första lilla tjej föddes på hösten och det var varmt när vi åkte till BB för igångsättning - vilket resulterade i att jag helt glömde att det kanske var kallt när man skulle hem! Stackars liten fick en filt och pappas jacka över babyskyddet eftersom vi bara packat en body och byxor med strumpor och tunn mössa .
    Vi fick bara stanna drygt ett dygn efter förlossningen men man hann ju duscha några gånger på den tiden eftersom man kände sig ganska ofräsch - så ta med flera ombyten med mjuka, gosiga kläder till dig själv.

    Hade med oss både böcker, musik och kortlek - men jag tror inte vi någonsin plockade fram dem :-D Satt mest o slöglodde på TV. Oftast är det väl ingen panik om man behöver något - pappan kan ju alltid sticka iväg en stund när allt är klart så att säga. Min sambo fick inte plats på BB, så skruttan o jag fick sova själva första natten .

    Glöm inte kamera! Och påminn karln om att fota också :-D (chocktilsståndet kan hämma detta :-)).
  6. 3
    Vår första lilla tjej föddes på hösten och det var varmt när vi åkte till BB för igångsättning - vilket resulterade i att jag helt glömde att det kanske var kallt när man skulle hem! Stackars liten fick en filt och pappas jacka över babyskyddet eftersom vi bara packat en body och byxor med strumpor och tunn mössa .
    Vi fick bara stanna drygt ett dygn efter förlossningen men man hann ju duscha några gånger på den tiden eftersom man kände sig ganska ofräsch - så ta med flera ombyten med mjuka, gosiga kläder till dig själv.

    Hade med oss både böcker, musik och kortlek - men jag tror inte vi någonsin plockade fram dem :-D Satt mest o slöglodde på TV. Oftast är det väl ingen panik om man behöver något - pappan kan ju alltid sticka iväg en stund när allt är klart så att säga. Min sambo fick inte plats på BB, så skruttan o jag fick sova själva första natten .

    Glöm inte kamera! Och påminn karln om att fota också :-D (chocktilsståndet kan hämma detta :-)).
  7. Medlem sedan
    Mar 2012
    #4
    bra tips!!
    inne-skor eller ja några tofflor lät som en bra sak o ha med!
    kamera får man ju absolut inte glömma..!
  8. 4
    bra tips!!
    inne-skor eller ja några tofflor lät som en bra sak o ha med!
    kamera får man ju absolut inte glömma..!
  9. Medlem sedan
    Feb 2011
    #5
    Jag ska ta med flip flops som man kan ha i duschen, tvätta av etc. Som en doula sa häromdan, en förlossning innebär en hel del schmutz! Fick en massa gunk på mina fina tygtofflor förra gången, det var bara att slänga...
  10. 5
    Jag ska ta med flip flops som man kan ha i duschen, tvätta av etc. Som en doula sa häromdan, en förlossning innebär en hel del schmutz! Fick en massa gunk på mina fina tygtofflor förra gången, det var bara att slänga...
  11. Medlem sedan
    Dec 2011
    #6
    Tack för tipsen! Jättebra saker du listade tycker jag.
    Har skrivit upp bindorna på inköpslistan.

    Fick ett annat tips att ta med en rulle mjukt toapapper eftersom landstingets river så mycket. =)
  12. 6
    Tack för tipsen! Jättebra saker du listade tycker jag.
    Har skrivit upp bindorna på inköpslistan.

    Fick ett annat tips att ta med en rulle mjukt toapapper eftersom landstingets river så mycket. =)
  13. Medlem sedan
    Dec 2011
    #7
    Kikar in från juligruppen, försöker få tiden att gå så jag surfar lite (v.40+5 idag…)

    Här är min bb väsklista

    Förlossningsbrev
    MVC-journal/Blodgruppspapper
    Kamera/laddare
    Mobil/laddare (laddad med 140 st filmer *s*)
    Plånbok/mynt till automat i entrén
    Bindor (natt)
    Nässpray
    Hygienartiklar (salvor, schampo, balsam, tandborste, tandkräm…etc)
    Morgonrock (ev)
    Innetofflor (Foppa)
    Strumpor 3par sport, 1par tjockare
    Underkläder 4-5 par
    Amningsbh 2st
    Nattlinne eller ev T-tröja att ha på sig under förlossningen el efter (helst med knappar hela vägen)
    Lypsyl
    Tidningar
    Hårsnoddar
    Kuddar
    Musik (cd)
    Adidasbyxor + Linne + tröja med dragkedja (kommer jag åka in med om det inte är snorvarnt ute dvs, då packar jag ner det i efterhand)
    Amningströja
    Amningslinne
    Leggins
    Korta mjukisbyxor
    Amningsinlägg
    Vetekudde
    Minifläkt med vattenspruta

    Till partnern:

    Bekväma skor/tofflor
    Ombyte kläder
    Snacks och drycker
    (har laddat med nötter, dextrosol, cola, kräm, chips, lättdrycker etc)

    Bebisen :
    Bilbarnstol
    Kläder att resa hem i
    Långärmad tröja + tillhörande byxor
    2-3 pyjamasar
    2-3 bodys (långärmade/kortärmade)
    napp
    Filt (till bilresan hem bla)
    Blöjor (?)
    2 par sockor/strumpor
    Mössa (hjälmmössa 2st)
    Heldress (med fötter)
    "Åka hem kläder" (samma kläder jag åkte hem i från BB)

    Behöver stooooor väska (skämt å sido…)
    Fått plats med allt, utom snacksen och klädesplaggen jag ska åka in med, i en karbinväska som ligger redo i bilen! Jag har alltid varit en hejare på att packa
    Vi har dessutom ca 30min till sjukhuset, så jag vill inte glömma för mkt eller skicka sambon/anhörig för mkt.

    Ang hårt papper på sjukhuset. Vet många som duschar av sig istället efter var toabesök! Det går åt många handdukar, men de har ju ett tvätteri
  14. 7
    Kikar in från juligruppen, försöker få tiden att gå så jag surfar lite (v.40+5 idag…)

    Här är min bb väsklista

    Förlossningsbrev
    MVC-journal/Blodgruppspapper
    Kamera/laddare
    Mobil/laddare (laddad med 140 st filmer *s*)
    Plånbok/mynt till automat i entrén
    Bindor (natt)
    Nässpray
    Hygienartiklar (salvor, schampo, balsam, tandborste, tandkräm…etc)
    Morgonrock (ev)
    Innetofflor (Foppa)
    Strumpor 3par sport, 1par tjockare
    Underkläder 4-5 par
    Amningsbh 2st
    Nattlinne eller ev T-tröja att ha på sig under förlossningen el efter (helst med knappar hela vägen)
    Lypsyl
    Tidningar
    Hårsnoddar
    Kuddar
    Musik (cd)
    Adidasbyxor + Linne + tröja med dragkedja (kommer jag åka in med om det inte är snorvarnt ute dvs, då packar jag ner det i efterhand)
    Amningströja
    Amningslinne
    Leggins
    Korta mjukisbyxor
    Amningsinlägg
    Vetekudde
    Minifläkt med vattenspruta

    Till partnern:

    Bekväma skor/tofflor
    Ombyte kläder
    Snacks och drycker
    (har laddat med nötter, dextrosol, cola, kräm, chips, lättdrycker etc)

    Bebisen :
    Bilbarnstol
    Kläder att resa hem i
    Långärmad tröja + tillhörande byxor
    2-3 pyjamasar
    2-3 bodys (långärmade/kortärmade)
    napp
    Filt (till bilresan hem bla)
    Blöjor (?)
    2 par sockor/strumpor
    Mössa (hjälmmössa 2st)
    Heldress (med fötter)
    "Åka hem kläder" (samma kläder jag åkte hem i från BB)

    Behöver stooooor väska (skämt å sido…)
    Fått plats med allt, utom snacksen och klädesplaggen jag ska åka in med, i en karbinväska som ligger redo i bilen! Jag har alltid varit en hejare på att packa
    Vi har dessutom ca 30min till sjukhuset, så jag vill inte glömma för mkt eller skicka sambon/anhörig för mkt.

    Ang hårt papper på sjukhuset. Vet många som duschar av sig istället efter var toabesök! Det går åt många handdukar, men de har ju ett tvätteri
  15. Medlem sedan
    Feb 2011
    #8
    Just det, toapapper undviker jag i några veckor sen... här på sjukhuset får man squirt bottles, toppenbra! http://www.amazon.com/gp/aw/d/B000IFBCZO
  16. 8
    Just det, toapapper undviker jag i några veckor sen... här på sjukhuset får man squirt bottles, toppenbra! http://www.amazon.com/gp/aw/d/B000IFBCZO
  17. Medlem sedan
    Jul 2012
    #9
    Jag har packat ner 2 st bodys i strl 50 och 1 i 56. En 2delad dress i verlour och en overall i verlour (kommer förmodligen bli för varmt) ett par byxor, strumpor och en tunn mössa. Till mig själv har jag packat ett par sköna byxor och 2 tröjor.

    Läs mer vad jag har i min bb-väska här: http://fruekman.blogg.se/2012/july/bb-vaskan-1.html
  18. 9
    Jag har packat ner 2 st bodys i strl 50 och 1 i 56. En 2delad dress i verlour och en overall i verlour (kommer förmodligen bli för varmt) ett par byxor, strumpor och en tunn mössa. Till mig själv har jag packat ett par sköna byxor och 2 tröjor.

    Läs mer vad jag har i min bb-väska här: http://fruekman.blogg.se/2012/july/bb-vaskan-1.html
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar