Funderingar runt ett hittat marsvin
Hem & fritid
  1. Medlem sedan
    Dec 2000
    #1

    Funderingar runt ett hittat marsvin

    Jag och mina döttrar ska skaffa marsvin. dette har varit planerat länge och jag började titta i annonser häromdan. En annons gällde ett marsvin som en kille hittat vid vägkanten i princip nyfödd. Killen kan inte behålla marsvinet och satte därför in en annons. Vi har inte bestämt om vi ska ta just det marsvinet (som nu är en månad ungefär) eller leta vidare men det jag undrar över är hur allvarligt det kan vara för en marsvinsbebis att inte vara med sin mamma de första veckorna, inte dia osv. Detta marsvin har alltså inte fått någon modersmjölk. Det har inte heller umgåtts med andra marsvin sedan födelsen, och vi vill ju ha två. Kan det bli problem att leva med ett annat marsvin då ? Känner mig lite kluven. Vad tror ni?
    Det snabbaste sättet för en förälder att tilldra sig ett barns uppmärksamhet är att sätta sig ner och se ut att ha det bekvämt.
  2. 1
    Funderingar runt ett hittat marsvin Jag och mina döttrar ska skaffa marsvin. dette har varit planerat länge och jag började titta i annonser häromdan. En annons gällde ett marsvin som en kille hittat vid vägkanten i princip nyfödd. Killen kan inte behålla marsvinet och satte därför in en annons. Vi har inte bestämt om vi ska ta just det marsvinet (som nu är en månad ungefär) eller leta vidare men det jag undrar över är hur allvarligt det kan vara för en marsvinsbebis att inte vara med sin mamma de första veckorna, inte dia osv. Detta marsvin har alltså inte fått någon modersmjölk. Det har inte heller umgåtts med andra marsvin sedan födelsen, och vi vill ju ha två. Kan det bli problem att leva med ett annat marsvin då ? Känner mig lite kluven. Vad tror ni?
  3. Medlem sedan
    Apr 2008
    #2
    Marsvin är ju rätt "vuxna" och klara när de föds, i motsatts till tex möss. så växer den så tror jag inte det spelar någon roll om den diat eller inte.

    den sociala träningen däremot, ingen aning.
  4. 2
    Marsvin är ju rätt "vuxna" och klara när de föds, i motsatts till tex möss. så växer den så tror jag inte det spelar någon roll om den diat eller inte.

    den sociala träningen däremot, ingen aning.
  5. Medlem sedan
    Dec 2000
    #3
    Jo, det är dom ju. Dom äter ju vanlig mat redan från början. Men har då modersmjölken ingen större funktion alls då? Vi har i alla fall bestämt oss för det hâr marsvinet, som kommer hit på fredag. Sedan får vi se hur det funkar med kompisen som vi ska skaffa när vi vet om det är en hona eller hane. Spännande i alla fall !
  6. 3
    Jo, det är dom ju. Dom äter ju vanlig mat redan från början. Men har då modersmjölken ingen större funktion alls då? Vi har i alla fall bestämt oss för det hâr marsvinet, som kommer hit på fredag. Sedan får vi se hur det funkar med kompisen som vi ska skaffa när vi vet om det är en hona eller hane. Spännande i alla fall !
  7. Medlem sedan
    Apr 2008
    #4
    När vi fick ett extra marsvin, så var de andra elaka mot det. Men då satte jag över en bur-överdel, över det nya marsvinet, men inne i den stora buren. Och efter några dagara var allt OK, och de var en liten flock som höll ihop.
  8. 4
    När vi fick ett extra marsvin, så var de andra elaka mot det. Men då satte jag över en bur-överdel, över det nya marsvinet, men inne i den stora buren. Och efter några dagara var allt OK, och de var en liten flock som höll ihop.
  9. Medlem sedan
    Dec 2000
    #5
    OK, tack för tipset !
  10. 5
    OK, tack för tipset !
  11. Medlem sedan
    Dec 1999
    #6
    Marsvin ska inte lämna sin mamma förrän efter ett visst antal veckor. Verkligen grymt att någon lämnat ett litet marsvin på så vis. Förstår mig inte på folk.
    Jag föreslår att du frågar någon på marsvinhjalpen.se De kan mycket om Marsvin. De har också en facebooksida.
  12. 6
    Marsvin ska inte lämna sin mamma förrän efter ett visst antal veckor. Verkligen grymt att någon lämnat ett litet marsvin på så vis. Förstår mig inte på folk.
    Jag föreslår att du frågar någon på marsvinhjalpen.se De kan mycket om Marsvin. De har också en facebooksida.
  13. Medlem sedan
    Dec 2000
    #7
    Ja, folk är helt oansvariga i bland. Ska titta in pa marsvinshjälpen. Tack för tipset.
    Vi köpte i alla fall det där marsvinet och har haft henne i drygt en manad nu. Allt verkar funka bra för tillfället
  14. 7
    Ja, folk är helt oansvariga i bland. Ska titta in pa marsvinshjälpen. Tack för tipset.
    Vi köpte i alla fall det där marsvinet och har haft henne i drygt en manad nu. Allt verkar funka bra för tillfället
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar