Amning och ömma bröstvårtor
_1207 Julibarn
  1. Medlem sedan
    Dec 2011
    #1

    Amning och ömma bröstvårtor

    Är det fler än jag som har konstant ömma bröstvårtor? Första en och en halv veckan med amning var mina bröstvårtor ganska såriga och då gjorde det ont i början av varje amningstillfälle, men det läkte med hjälp av kräm från apoteket (i kombination med att bröstvårtorna vande sig, antar jag). Efter det hade jag inga besvär alls i ett par veckor och var så himla glad och lättad över att kunna amma utan att det gjorde ont. Men de senaste veckorna har problemet istället varit att bröstvårtorna har varit så himla styva och ömma, inte enbart i samband med amning utan hela tiden.

    Jag har använt ganska billiga amnings-bh:ar från H&M, tunna i bomull. Jag har provat att stoppa i nursing pads, tänkt att de skulle göra att det blev lite mjukare och varmare, men tycker inte att det har hjälpt så mycket. Nu senaste dagarna har jag istället använt ett par av mina vanliga bh:ar med vadderade kupor och det har varit mycket behagligare, bröstvårtorna har blivit mjukare och inte lika ömma, men på natten när jag inte har haft bh på mig har de genast blivit hårda och börjat ömma igen.

    Lösningen verkar ju alltså vara att ha bh:ar som är mjuka och vadderade men mina såna bh:ar är ganska opraktiska ur amningssynpunkt. Någon som har bra och bekväma men helst inte svindyra amnings-bh:ar att tipsa om? Eller något annat tips? Och är det fler än jag som har fått hyperkänsliga och ömma bröstvårtor?
  2. 1
    Amning och ömma bröstvårtor Är det fler än jag som har konstant ömma bröstvårtor? Första en och en halv veckan med amning var mina bröstvårtor ganska såriga och då gjorde det ont i början av varje amningstillfälle, men det läkte med hjälp av kräm från apoteket (i kombination med att bröstvårtorna vande sig, antar jag). Efter det hade jag inga besvär alls i ett par veckor och var så himla glad och lättad över att kunna amma utan att det gjorde ont. Men de senaste veckorna har problemet istället varit att bröstvårtorna har varit så himla styva och ömma, inte enbart i samband med amning utan hela tiden.

    Jag har använt ganska billiga amnings-bh:ar från H&M, tunna i bomull. Jag har provat att stoppa i nursing pads, tänkt att de skulle göra att det blev lite mjukare och varmare, men tycker inte att det har hjälpt så mycket. Nu senaste dagarna har jag istället använt ett par av mina vanliga bh:ar med vadderade kupor och det har varit mycket behagligare, bröstvårtorna har blivit mjukare och inte lika ömma, men på natten när jag inte har haft bh på mig har de genast blivit hårda och börjat ömma igen.

    Lösningen verkar ju alltså vara att ha bh:ar som är mjuka och vadderade men mina såna bh:ar är ganska opraktiska ur amningssynpunkt. Någon som har bra och bekväma men helst inte svindyra amnings-bh:ar att tipsa om? Eller något annat tips? Och är det fler än jag som har fått hyperkänsliga och ömma bröstvårtor?
  3. Medlem sedan
    Nov 2011
    #2
    Jag tycker också det gör ont mest hela tiden. Blev tipsad om amningsBH från Babyproffsen (Carewell tror jag det är ca 249:- tror jag) och det är himla bra. Inte särskilt snygga kanske, men bekväma och praktiska. Sedan har jag även köpt tvättbara amningsinlägg (129:- för tvåpack) istället för engångs. De är mycket mjukare och behagligare. Sen använder jag ullinlägg om jag ska gå ut eller om det är lite kallare inomhus.

    Det blir ju så klart många utgifter men för mig har det varit värt varenda krona. Och så är det ju engångskostnader. Ett tips är att prova ut det som känns bekvämt sedan kolla på Tradera om det finns rätt storlek osv. Hoppas du hitta något alternativ som känns bra. Annars kanske du kan sy fast vaddering i en amningsBH som du redan har?
  4. 2
    Jag tycker också det gör ont mest hela tiden. Blev tipsad om amningsBH från Babyproffsen (Carewell tror jag det är ca 249:- tror jag) och det är himla bra. Inte särskilt snygga kanske, men bekväma och praktiska. Sedan har jag även köpt tvättbara amningsinlägg (129:- för tvåpack) istället för engångs. De är mycket mjukare och behagligare. Sen använder jag ullinlägg om jag ska gå ut eller om det är lite kallare inomhus.

    Det blir ju så klart många utgifter men för mig har det varit värt varenda krona. Och så är det ju engångskostnader. Ett tips är att prova ut det som känns bekvämt sedan kolla på Tradera om det finns rätt storlek osv. Hoppas du hitta något alternativ som känns bra. Annars kanske du kan sy fast vaddering i en amningsBH som du redan har?
  5. Medlem sedan
    Dec 2011
    #3
    Abecita Amnings Bh från Twilfit. Det är som en sportbh som är helt mjuk.
    Den är superskön & jag sover i den. Dock ingen vaddering. Jag kör med amningsinlägg.
    Ömma bröstvårtor - Oh ja! Men mest vid själva amningen för min del.
    Krämen från apoteket som du köpt ... är det Purelan ? Den var toppen !
  6. 3
    Abecita Amnings Bh från Twilfit. Det är som en sportbh som är helt mjuk.
    Den är superskön & jag sover i den. Dock ingen vaddering. Jag kör med amningsinlägg.
    Ömma bröstvårtor - Oh ja! Men mest vid själva amningen för min del.
    Krämen från apoteket som du köpt ... är det Purelan ? Den var toppen !
  7. Medlem sedan
    Dec 2011
    #4
    Skulle jättejättegärna vilja kunna ha amningsbhar som Abecitas från Twillfit...Men även med största storleken passar den inte. Har man stora bröst är det inte lätt...Annars kändes just den bhn SÅ skön!

    Jag har inget alls på mig.... Och ligger med påslakan och tjockt täcke om brösten. Men får slå en handduk runt mig också, då jag läcker en hel del...

    Fick dock för några timmar sedan tipset om dessa:

    http://www.apoteket.se/privatpersoner/radochprodukter/common/produktinformation.aspx?Varuid =211328&visa=alla

    Kanske kan vara något?

    Och purelansmörjet var verkligen toppen för mina blåsiga vårtor. Men snäckorna är än mer toppen. Använder dessa fortfarande! Då brösten "fastnar" i amningsinläggen och "torkar ut"
  8. 4
    Skulle jättejättegärna vilja kunna ha amningsbhar som Abecitas från Twillfit...Men även med största storleken passar den inte. Har man stora bröst är det inte lätt...Annars kändes just den bhn SÅ skön!

    Jag har inget alls på mig.... Och ligger med påslakan och tjockt täcke om brösten. Men får slå en handduk runt mig också, då jag läcker en hel del...

    Fick dock för några timmar sedan tipset om dessa:

    http://www.apoteket.se/privatpersoner/radochprodukter/common/produktinformation.aspx?Varuid =211328&visa=alla

    Kanske kan vara något?

    Och purelansmörjet var verkligen toppen för mina blåsiga vårtor. Men snäckorna är än mer toppen. Använder dessa fortfarande! Då brösten "fastnar" i amningsinläggen och "torkar ut"
  9. Medlem sedan
    Nov 2011
    #5
    Jag fick låna en amnings-bh av en kompis, av märket Mom By Lindex. Mjuk och skön med vadderade kupor, men tyvärr alldeles för liten kupstorlek för mina G/H-tuttar! Kanske värt att kolla upp?

    Själv kör jag Abecitas amnings-bh köpt på Twilfit, men jag vill försöka hitta en som ger lite bättre stöd när man är ute och promenerar. Behöver dessutom investera i en bra sport-bh nu när man får börja röra på fläsket... tips någon?
  10. 5
    Jag fick låna en amnings-bh av en kompis, av märket Mom By Lindex. Mjuk och skön med vadderade kupor, men tyvärr alldeles för liten kupstorlek för mina G/H-tuttar! Kanske värt att kolla upp?

    Själv kör jag Abecitas amnings-bh köpt på Twilfit, men jag vill försöka hitta en som ger lite bättre stöd när man är ute och promenerar. Behöver dessutom investera i en bra sport-bh nu när man får börja röra på fläsket... tips någon?
  11. Medlem sedan
    Aug 2009
    #6
    Jag är nöjd med stay in place sport BHar. De ger bra stöd åt mina E kupor.
  12. 6
    Jag är nöjd med stay in place sport BHar. De ger bra stöd åt mina E kupor.
  13. Medlem sedan
    Nov 2011
    #7
    Vet du om de finns i ännu större kupstorlek?
  14. 7
    Vet du om de finns i ännu större kupstorlek?
  15. Medlem sedan
    Aug 2009
    #8
    Tyvärr vet jag inte det, men de borde ha det.
  16. 8
    Tyvärr vet jag inte det, men de borde ha det.
  17. Medlem sedan
    Dec 2011
    #9
    Jättetack för era svar - har varit mycket det senaste så inte fått tid att sätta mig ner och svara. Men har köpt ett par bröstvärmare att stoppa i bh:n nu och tycker att det ger en viss förbättring.

    Och ja, det är Purelan jag har använt!
  18. 9
    Jättetack för era svar - har varit mycket det senaste så inte fått tid att sätta mig ner och svara. Men har köpt ett par bröstvärmare att stoppa i bh:n nu och tycker att det ger en viss förbättring.

    Och ja, det är Purelan jag har använt!
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar