Oatlys havreryck
Astma & allergi - barn
  1. jagbarajag
    #1

    Oatlys havreryck

    innehåller veteprotein. Oatly själva rekommenderar inte produkten till veteallergiker.

    Såg jag idag.

    Min son är ju vete och mjölk och sojaallergisk och fick rekommendationer av läkare att ge havredryck istället för mjölk. Och det fick han ju men vi upptäckte snart att han var dålig i magen. Utan att veta varför...då vi ju trodde att allergiläkaren hade koll...så plockade vi ändå bort havremjölken och gav rismjölk istället men har fortsatt använda oatly iMat istället för matlagningsgrädde o liknande.

    Men nu fick jag alltså veta att det innehåller vete i oatly.. MEN säger jag då.... det där BÖR väl läkaren veta. Tycker så synd om min lilla son som aldrig tycks bli riktigt bra i magen av okunskap från vår och läkarnas sida
  2. 1
    Oatlys havreryck innehåller veteprotein. Oatly själva rekommenderar inte produkten till veteallergiker.

    Såg jag idag.

    Min son är ju vete och mjölk och sojaallergisk och fick rekommendationer av läkare att ge havredryck istället för mjölk. Och det fick han ju men vi upptäckte snart att han var dålig i magen. Utan att veta varför...då vi ju trodde att allergiläkaren hade koll...så plockade vi ändå bort havremjölken och gav rismjölk istället men har fortsatt använda oatly iMat istället för matlagningsgrädde o liknande.

    Men nu fick jag alltså veta att det innehåller vete i oatly.. MEN säger jag då.... det där BÖR väl läkaren veta. Tycker så synd om min lilla son som aldrig tycks bli riktigt bra i magen av okunskap från vår och läkarnas sida
  3. Medlem sedan
    Jan 2001
    #2

    för att inte skrämma andra

    Det är ju inte direkt så att Oatly tillsätter vete i sin havremjölk. Däremot kan de inte garantera att havren är tillräckligt ren för en veteallergiker. MEN havren ska den hålla tillräcklig standard för att passa glutenintoleranta. (Jag är själv glutenintolerant och är helt med på att man ska undvika allt med gluten i; men trots allt veteallergiker måste vara ännu noggrannare.)

    Här står om oatlys produkter ang. gluten- och vetespår:
    http://www.oatly.se/Havre--halsa/Ma-...vre/Om-gluten/


    Men jag håller med dig, en läkare som jobbar med dessa frågor borde känna till detta. (Alternativt se till att du får träffa en dietist som vet detta.) Och tur att ni kom på det!
  4. 2
    för att inte skrämma andra Det är ju inte direkt så att Oatly tillsätter vete i sin havremjölk. Däremot kan de inte garantera att havren är tillräckligt ren för en veteallergiker. MEN havren ska den hålla tillräcklig standard för att passa glutenintoleranta. (Jag är själv glutenintolerant och är helt med på att man ska undvika allt med gluten i; men trots allt veteallergiker måste vara ännu noggrannare.)

    Här står om oatlys produkter ang. gluten- och vetespår:
    http://www.oatly.se/Havre--halsa/Ma-...vre/Om-gluten/


    Men jag håller med dig, en läkare som jobbar med dessa frågor borde känna till detta. (Alternativt se till att du får träffa en dietist som vet detta.) Och tur att ni kom på det!
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar