Lärarbyte - 3 olika lärare
Skolbarn
  1. Anonym
    #1

    Lärarbyte - 3 olika lärare

    Har ett barn i årskurs 4. Vid skolstart fick vi veta att den nya läraren är sjuk och det var en vikarie insatt. Ordinarie lärare återkommer troligvtis före jul. Vid föräldramöte nyligen fick vi veta att vikarien själv valt att sluta - om en vecka, vilket hon sagt från börjanatt hon inte skulle stanna längre (men det hade varken elever eller föräldrar fått info om). Det ska nu istället komma en "ung flicka" innan ordinarie lärare är åter (fortfarande oklart när). Vi föräldrar har reagerat på att den nya vikarien är en outbildad 21-åring och att det oklart om hon stannar tills ordinarie lärare är tillbaka. Vi tycker att det är oacceptabelt med så många olika lärare under samma termin. Det går inte att övertala vikarie nr 1 att stanna. I våras var flera lärare på skolan övertaliga och fick omplaceras efter sommarlovet. Därför tycker vi att det känns mycket konstigt med en outbildad lärare, troligtvis utan erfarenhet då det innan sommaren fanns utbildade lärare på skolan. Tycker ni att vi föräldrar överreagerar? Vad skulle ni ha gjort? Vi har kontaktat rektorn för ett möte med samtliga föräldrar.
  2. 1
    Lärarbyte - 3 olika lärare Har ett barn i årskurs 4. Vid skolstart fick vi veta att den nya läraren är sjuk och det var en vikarie insatt. Ordinarie lärare återkommer troligvtis före jul. Vid föräldramöte nyligen fick vi veta att vikarien själv valt att sluta - om en vecka, vilket hon sagt från börjanatt hon inte skulle stanna längre (men det hade varken elever eller föräldrar fått info om). Det ska nu istället komma en "ung flicka" innan ordinarie lärare är åter (fortfarande oklart när). Vi föräldrar har reagerat på att den nya vikarien är en outbildad 21-åring och att det oklart om hon stannar tills ordinarie lärare är tillbaka. Vi tycker att det är oacceptabelt med så många olika lärare under samma termin. Det går inte att övertala vikarie nr 1 att stanna. I våras var flera lärare på skolan övertaliga och fick omplaceras efter sommarlovet. Därför tycker vi att det känns mycket konstigt med en outbildad lärare, troligtvis utan erfarenhet då det innan sommaren fanns utbildade lärare på skolan. Tycker ni att vi föräldrar överreagerar? Vad skulle ni ha gjort? Vi har kontaktat rektorn för ett möte med samtliga föräldrar.
  3. Medlem sedan
    Nov 1999
    #2
    Tycker det är helt förkastligt med outbildade lärare, en 21-åring har dessutom ingen som helst varken livs- eller arbetslivserfarenhet att tala om. Okej om det är för någon vecka eller så men i princip hela terminen skulle jag aldrig acceptera.
  4. 2
    Tycker det är helt förkastligt med outbildade lärare, en 21-åring har dessutom ingen som helst varken livs- eller arbetslivserfarenhet att tala om. Okej om det är för någon vecka eller så men i princip hela terminen skulle jag aldrig acceptera.
  5. Anonym lärare
    #3
    Väldigt svårt yrke även för oss som har både gedigen utbildning och erfarenhet! Protestera!
  6. 3
    Väldigt svårt yrke även för oss som har både gedigen utbildning och erfarenhet! Protestera!
  7. Medlem sedan
    Nov 2002
    #4
    Ska man se det krasst, så lär det ju inte finns någon utbildad lärare som bara sitter och rullar tummarna eller har helt andra arbetsupgifter, om de tar till en obehörig lärare under en stor del av hösten. Inte heller har de av elakhet satt in en obehörig lärare i klassen.
    De har helt enkelt inte haft något annat val och är säkert inte glada över det. MEN det är ju inget som ursäktar att de inte är bättre på att informera och förklara HUR de tänker se till att era barn får den undervisning de har rätt till.
    Omständigheterna har gjort att era barn denna termin fått (minst?) tre lärare. Sjukdom rår de inte över, inte heller att vikarie 1 har något annat engagemang som krävers hens närvaro, så jag skulle försöka släppa just den delen av det hela och inrikta mig på hur de tänker lösa situationen.

    Jättebra med möte, se till att få så mycket svar som möjligt! Se även till att mötet har en sekreterare och att protokollet justeras både av skola och föräldrarepresentanter.
    I min dotters klass (går också i åk 4) har de fyra (eller fem?) olika lärare, uppdelat på olika dagar och olika ämnen. Det kanske kan vara en lösning för er också, dvs att lärarna turas om i olika klasser. Någon rättvisa måste det ju vara, så de bör ju fördela resurserna rättvist över alla skolans elever och inte bara låta en klass bli drabbad.
    Glöm inte att fråga på vilket sätt den nya vikarien ska få stöttning av erfarna pedagoger!

    Och om det är någon tröst, så har jag erfarenhet av flera vikarier i 20-årsåldern som varit fantastiskt bra. Det de saknar i erfarenhet kompenserar de med engagemang. Och man kan vara en bra pedagog utan att ha gått en pedagogisk utbildning.
  8. 4
    Ska man se det krasst, så lär det ju inte finns någon utbildad lärare som bara sitter och rullar tummarna eller har helt andra arbetsupgifter, om de tar till en obehörig lärare under en stor del av hösten. Inte heller har de av elakhet satt in en obehörig lärare i klassen.
    De har helt enkelt inte haft något annat val och är säkert inte glada över det. MEN det är ju inget som ursäktar att de inte är bättre på att informera och förklara HUR de tänker se till att era barn får den undervisning de har rätt till.
    Omständigheterna har gjort att era barn denna termin fått (minst?) tre lärare. Sjukdom rår de inte över, inte heller att vikarie 1 har något annat engagemang som krävers hens närvaro, så jag skulle försöka släppa just den delen av det hela och inrikta mig på hur de tänker lösa situationen.

    Jättebra med möte, se till att få så mycket svar som möjligt! Se även till att mötet har en sekreterare och att protokollet justeras både av skola och föräldrarepresentanter.
    I min dotters klass (går också i åk 4) har de fyra (eller fem?) olika lärare, uppdelat på olika dagar och olika ämnen. Det kanske kan vara en lösning för er också, dvs att lärarna turas om i olika klasser. Någon rättvisa måste det ju vara, så de bör ju fördela resurserna rättvist över alla skolans elever och inte bara låta en klass bli drabbad.
    Glöm inte att fråga på vilket sätt den nya vikarien ska få stöttning av erfarna pedagoger!

    Och om det är någon tröst, så har jag erfarenhet av flera vikarier i 20-årsåldern som varit fantastiskt bra. Det de saknar i erfarenhet kompenserar de med engagemang. Och man kan vara en bra pedagog utan att ha gått en pedagogisk utbildning.
  9. Medlem sedan
    Aug 2000
    #5
    Det är ju inte bra med outbildade lärare men om det är det enda man får tag i så kan man inte göra så mycket. Man kan inte tvinga vikarien att stanna och man kan inte påskynda den sjuka läraren heller. Att man inte informerar beror oftast på att man inte vet. När det gäller sjukskrivningar och vikariat så förlängs de ofta under tiden.
  10. 5
    Det är ju inte bra med outbildade lärare men om det är det enda man får tag i så kan man inte göra så mycket. Man kan inte tvinga vikarien att stanna och man kan inte påskynda den sjuka läraren heller. Att man inte informerar beror oftast på att man inte vet. När det gäller sjukskrivningar och vikariat så förlängs de ofta under tiden.
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar