Börjar funderar på julen + kort enkät
Hem & fritid
  1. Medlem sedan
    May 2004
    #1

    Börjar funderar på julen + kort enkät

    Nu börjar jag tänka på julen lite grann.
    Denna julen får bli en budgetjul, då maken fortfarande arbetar halvtid efter sitt hjärtstopp i början på maj, men om man planerar och tänker efter ska det gå bra.
    Har köpt några julklappar och försöker planera resten, i år lommer det bli många böcker samt vackra ting kanske någon upplevelse men jag har inte bestämt mig ännu.


    Nu lite frågor om er jul:
    Kommer ni fira hemma hos er eller någon annanstans?
    Kommer ni fira julen med bara familjen eller blir ni flera?
    Bara julmat eller något nytt?
    Mycke julmat eller lite och utvalt?
    Julklappar i god tid eller i sista minuten?
    Eget julpyssel eller köpt pyssel?
    Paketkalender till barnen/familjen eller inte?
    Brukar ni gå på lucia?
    Brukar ni gå på julotta?
    Andra tankar inför julen?
  2. 1
    Börjar funderar på julen + kort enkät Nu börjar jag tänka på julen lite grann.
    Denna julen får bli en budgetjul, då maken fortfarande arbetar halvtid efter sitt hjärtstopp i början på maj, men om man planerar och tänker efter ska det gå bra.
    Har köpt några julklappar och försöker planera resten, i år lommer det bli många böcker samt vackra ting kanske någon upplevelse men jag har inte bestämt mig ännu.


    Nu lite frågor om er jul:
    Kommer ni fira hemma hos er eller någon annanstans?
    Kommer ni fira julen med bara familjen eller blir ni flera?
    Bara julmat eller något nytt?
    Mycke julmat eller lite och utvalt?
    Julklappar i god tid eller i sista minuten?
    Eget julpyssel eller köpt pyssel?
    Paketkalender till barnen/familjen eller inte?
    Brukar ni gå på lucia?
    Brukar ni gå på julotta?
    Andra tankar inför julen?
  3. Medlem sedan
    Aug 2006
    #2
    Nu lite frågor om er jul:
    Kommer ni fira hemma hos er eller någon annanstans? I år är det vår jul hemma, vi kör varannat år hemma varannat borta.
    Kommer ni fira julen med bara familjen eller blir ni flera? När vi har vår hemma jul brukar min väninna med barn vara med men i år tror jag att hon kommer fira hos sin son som skaffat familj:-) Min mamma och mina börder brukar komma hem till oss också.
    Bara julmat eller något nytt? Julmat:-)
    Mycke julmat eller lite och utvalt? brukar bli rätt mycket:-)
    Julklappar i god tid eller i sista minuten? brukar vara ute i sista minuten för jag tycker om att vara det.
    Eget julpyssel eller köpt pyssel? Kommer inte köpa nått nytt men pyssla lite eget.
    Paketkalender till barnen/familjen eller inte?
    Brukar ni gå på lucia? nej
    Brukar ni gå på julotta?nej
    Andra tankar inför julen? Jags ka nog försöka jobba någon av dagarna i jul... i alla fall några timmar.
  4. 2
    Nu lite frågor om er jul:
    Kommer ni fira hemma hos er eller någon annanstans? I år är det vår jul hemma, vi kör varannat år hemma varannat borta.
    Kommer ni fira julen med bara familjen eller blir ni flera? När vi har vår hemma jul brukar min väninna med barn vara med men i år tror jag att hon kommer fira hos sin son som skaffat familj:-) Min mamma och mina börder brukar komma hem till oss också.
    Bara julmat eller något nytt? Julmat:-)
    Mycke julmat eller lite och utvalt? brukar bli rätt mycket:-)
    Julklappar i god tid eller i sista minuten? brukar vara ute i sista minuten för jag tycker om att vara det.
    Eget julpyssel eller köpt pyssel? Kommer inte köpa nått nytt men pyssla lite eget.
    Paketkalender till barnen/familjen eller inte?
    Brukar ni gå på lucia? nej
    Brukar ni gå på julotta?nej
    Andra tankar inför julen? Jags ka nog försöka jobba någon av dagarna i jul... i alla fall några timmar.
  5. Medlem sedan
    Feb 2007
    #3
    Nu lite frågor om er jul: och då även svaren från mig

    Kommer ni fira hemma hos er eller någon annanstans? Hos oss

    Kommer ni fira julen med bara familjen eller blir ni flera? Vi blir runt 12-15 st

    Bara julmat eller något nytt? Bara julmat det är fullt tillräckligt

    Mycke julmat eller lite och utvalt? Mycket och klassiskt

    Julklappar i god tid eller i sista minuten? Blandat några är klara

    Eget julpyssel eller köpt pyssel? Vi pysslar massor jag och barnen och mormor men mest jag och barnen sen stöper vi ljus och gör leverpastej utöver de vanliga bakpysslandet

    Paketkalender till barnen/familjen eller inte? Jo men köppta

    Brukar ni gå på lucia? Bara dagis varianten där båda barnen är med

    Brukar ni gå på julotta? Jag vill men det blir så sällan av

    Andra tankar inför julen? Att ta det lungt och inte övergöra allt det blir bra ändå
  6. 3
    Nu lite frågor om er jul: och då även svaren från mig

    Kommer ni fira hemma hos er eller någon annanstans? Hos oss

    Kommer ni fira julen med bara familjen eller blir ni flera? Vi blir runt 12-15 st

    Bara julmat eller något nytt? Bara julmat det är fullt tillräckligt

    Mycke julmat eller lite och utvalt? Mycket och klassiskt

    Julklappar i god tid eller i sista minuten? Blandat några är klara

    Eget julpyssel eller köpt pyssel? Vi pysslar massor jag och barnen och mormor men mest jag och barnen sen stöper vi ljus och gör leverpastej utöver de vanliga bakpysslandet

    Paketkalender till barnen/familjen eller inte? Jo men köppta

    Brukar ni gå på lucia? Bara dagis varianten där båda barnen är med

    Brukar ni gå på julotta? Jag vill men det blir så sällan av

    Andra tankar inför julen? Att ta det lungt och inte övergöra allt det blir bra ändå
  7. Medlem sedan
    Apr 2007
    #4
    Kommer ni fira hemma hos er eller någon annanstans?
    -Hos min pappa med syskon och div annat löst folk

    Kommer ni fira julen med bara familjen eller blir ni flera?
    -se ovan

    Bara julmat eller något nytt?
    -Brukar vara mycket klassiskt

    Mycke julmat eller lite och utvalt?
    -gediget och i mängder, lätt absurt med all mat men också väldigt gott och härligt!

    Julklappar i god tid eller i sista minuten?
    -Förra året köpte jag de sista på julafton.. tänkte vara vara ute i lite bättre tid i år...

    Eget julpyssel eller köpt pyssel?
    -Blandat

    Paketkalender till barnen/familjen eller inte?
    -Nej det tror jag inte

    Brukar ni gå på lucia?
    -Inte längre, barnen är för stora , äldsta dottern fyller år på lucia så vi har alltid kalas då.

    Brukar ni gå på julotta?
    -Nej men det har hänt

    Andra tankar inför julen?
    -Det var länge sen jag längtade så här till jul, jag tappade helt känslan för julen efter skilsmässan men nu verkar det ha vänt! Hurra!
  8. 4
    Kommer ni fira hemma hos er eller någon annanstans?
    -Hos min pappa med syskon och div annat löst folk

    Kommer ni fira julen med bara familjen eller blir ni flera?
    -se ovan

    Bara julmat eller något nytt?
    -Brukar vara mycket klassiskt

    Mycke julmat eller lite och utvalt?
    -gediget och i mängder, lätt absurt med all mat men också väldigt gott och härligt!

    Julklappar i god tid eller i sista minuten?
    -Förra året köpte jag de sista på julafton.. tänkte vara vara ute i lite bättre tid i år...

    Eget julpyssel eller köpt pyssel?
    -Blandat

    Paketkalender till barnen/familjen eller inte?
    -Nej det tror jag inte

    Brukar ni gå på lucia?
    -Inte längre, barnen är för stora , äldsta dottern fyller år på lucia så vi har alltid kalas då.

    Brukar ni gå på julotta?
    -Nej men det har hänt

    Andra tankar inför julen?
    -Det var länge sen jag längtade så här till jul, jag tappade helt känslan för julen efter skilsmässan men nu verkar det ha vänt! Hurra!
  9. Medlem sedan
    Jan 2006
    #5
    Kommer ni fira hemma hos er eller någon annanstans? Vet inte ännu men jag firar gärna hemma.
    Kommer ni fira julen med bara familjen eller blir ni flera? Familjen + närmaste släkten.
    Bara julmat eller något nytt? Julmat
    Mycke julmat eller lite och utvalt? Mellanting
    Julklappar i god tid eller i sista minuten? I god tid.
    Eget julpyssel eller köpt pyssel? blir nog det vanliga, har lite tid att pyssla iår men annars gillar jag ju det.
    Paketkalender till barnen/familjen eller inte? ja
    Brukar ni gå på lucia? vi går på barnens luciaframträdanen i skola, körer, orkester...
    Brukar ni gå på julotta? nej
    Andra tankar inför julen?
  10. 5
    Kommer ni fira hemma hos er eller någon annanstans? Vet inte ännu men jag firar gärna hemma.
    Kommer ni fira julen med bara familjen eller blir ni flera? Familjen + närmaste släkten.
    Bara julmat eller något nytt? Julmat
    Mycke julmat eller lite och utvalt? Mellanting
    Julklappar i god tid eller i sista minuten? I god tid.
    Eget julpyssel eller köpt pyssel? blir nog det vanliga, har lite tid att pyssla iår men annars gillar jag ju det.
    Paketkalender till barnen/familjen eller inte? ja
    Brukar ni gå på lucia? vi går på barnens luciaframträdanen i skola, körer, orkester...
    Brukar ni gå på julotta? nej
    Andra tankar inför julen?
  11. Medlem sedan
    Jun 2005
    #6

    Julsvar

    Nu lite frågor om er jul:
    Kommer ni fira hemma hos er eller någon annanstans?Hos mannens föräldrar
    Kommer ni fira julen med bara familjen eller blir ni flera?Familjen
    Bara julmat eller något nytt?Vet inte än.
    Mycke julmat eller lite och utvalt?Vi har mycket men ändå inte för mycket
    Julklappar i god tid eller i sista minuten?God tid men ibland kan det bli ngn sista dagarna bara för att det är mysigt..
    Eget julpyssel eller köpt pyssel?Både och
    Paketkalender till barnen/familjen eller inte?Köpt sådan till barnen.
    Brukar ni gå på lucia?I skolan
    Brukar ni gå på julotta?Nej har gjort det någon enstaka gång.
    Andra tankar inför julen?Ska bli mysigt.
    Medgång gör vänner, motgång prövar dem.

  12. 6
    Julsvar Nu lite frågor om er jul:
    Kommer ni fira hemma hos er eller någon annanstans?Hos mannens föräldrar
    Kommer ni fira julen med bara familjen eller blir ni flera?Familjen
    Bara julmat eller något nytt?Vet inte än.
    Mycke julmat eller lite och utvalt?Vi har mycket men ändå inte för mycket
    Julklappar i god tid eller i sista minuten?God tid men ibland kan det bli ngn sista dagarna bara för att det är mysigt..
    Eget julpyssel eller köpt pyssel?Både och
    Paketkalender till barnen/familjen eller inte?Köpt sådan till barnen.
    Brukar ni gå på lucia?I skolan
    Brukar ni gå på julotta?Nej har gjort det någon enstaka gång.
    Andra tankar inför julen?Ska bli mysigt.
  13. Medlem sedan
    Apr 2000
    #7
    Kommer ni fira hemma hos er eller någon annanstans? Vi kommer fira utomlands då vi reser bort veckan före jul.

    Kommer ni fira julen med bara familjen eller blir ni flera? Det blir bara vi.

    Bara julmat eller något nytt? Vi kommer inte satsa på julmat just, utan på mat som är god och ha ett litet alternativt julfirande tror jag. Vi har en 12-årsdag att fira den 25 december och fokus lär hamna på den dagen.

    Mycke julmat eller lite och utvalt? Ingen traditionell julmat alls. Möjligen tar vi med något paket pepparkakor och ett par flaskor julmust.

    Julklappar i god tid eller i sista minuten? Vi är oftast ute i god tid, de första köptes i somras. Nu blir det dock inte så mycket julklappar, resan och en del upplevelser är den stora familjeklappen. Vi gör så här ungefär varannat år men brukar ibland ha ett litet julfirande hemma innan vi åker så barnen får fira med morföräldrarna.

    Eget julpyssel eller köpt pyssel? Vi kommer köpa litet juldekorationer när vi väl är på plats för att få litet julstämning i det hyrda huset. Pysslar hemma kommer vi säkert göra ändå, det är viktigt för barnen.

    Paketkalender till barnen/familjen eller inte? Inte.

    Brukar ni gå på lucia? ja, med tre av fyra som sjunger i kör är både julkonserterna och luciatågen många.

    Brukar ni gå på julotta? Nej.

    Andra tankar inför julen? Jag ser fram emot att komma bort, få litet dagsljus och värme och att bara ta det lugnt med familjen.
  14. 7
    Kommer ni fira hemma hos er eller någon annanstans? Vi kommer fira utomlands då vi reser bort veckan före jul.

    Kommer ni fira julen med bara familjen eller blir ni flera? Det blir bara vi.

    Bara julmat eller något nytt? Vi kommer inte satsa på julmat just, utan på mat som är god och ha ett litet alternativt julfirande tror jag. Vi har en 12-årsdag att fira den 25 december och fokus lär hamna på den dagen.

    Mycke julmat eller lite och utvalt? Ingen traditionell julmat alls. Möjligen tar vi med något paket pepparkakor och ett par flaskor julmust.

    Julklappar i god tid eller i sista minuten? Vi är oftast ute i god tid, de första köptes i somras. Nu blir det dock inte så mycket julklappar, resan och en del upplevelser är den stora familjeklappen. Vi gör så här ungefär varannat år men brukar ibland ha ett litet julfirande hemma innan vi åker så barnen får fira med morföräldrarna.

    Eget julpyssel eller köpt pyssel? Vi kommer köpa litet juldekorationer när vi väl är på plats för att få litet julstämning i det hyrda huset. Pysslar hemma kommer vi säkert göra ändå, det är viktigt för barnen.

    Paketkalender till barnen/familjen eller inte? Inte.

    Brukar ni gå på lucia? ja, med tre av fyra som sjunger i kör är både julkonserterna och luciatågen många.

    Brukar ni gå på julotta? Nej.

    Andra tankar inför julen? Jag ser fram emot att komma bort, få litet dagsljus och värme och att bara ta det lugnt med familjen.
  15. Medlem sedan
    Aug 2008
    #8
    Kommer ni fira hemma hos er eller någon annanstans?
    Vi funderar på att åka till makens mamma över julen, men vi har itne bestämt oss än. Skulle vilja fira hemma jag...
    Kommer ni fira julen med bara familjen eller blir ni flera?
    Familjen
    Bara julmat eller något nytt?
    Favoriter från julmaten, både den svenska och finska
    Mycke julmat eller lite och utvalt?
    Lite...
    Julklappar i god tid eller i sista minuten?
    Är ju redan klar med barnens... men sen återstår resten...
    Eget julpyssel eller köpt pyssel?
    Eget skulle jag tro, barnen är så små än
    Paketkalender till barnen/familjen eller inte?
    Kör på en variant av paket kalender där de får ett varje advent, dvs 4paket. Tycker det är lite överdrivet med en för varje dag då det oftast blir en massa s**t som bara ligger och skräpar sen. Nu kan man satsa på något lite mer användbart.
    Brukar ni gå på lucia?
    På förskolan ja... få se om vi vaknar i tid detta år då den är okristligt tidig...
    Brukar ni gå på julotta?
    Inte hela familjen, går däremot på midnattsmässan och sen själv på julottan fast den finska som firas en timme senare än den svenska här ;-)
    Andra tankar inför julen?
    Längtar till att få ta tag i julpyntandet i huset, förra året blev det inte så mycket då vi var nyinflyttade...
  16. 8
    Kommer ni fira hemma hos er eller någon annanstans?
    Vi funderar på att åka till makens mamma över julen, men vi har itne bestämt oss än. Skulle vilja fira hemma jag...
    Kommer ni fira julen med bara familjen eller blir ni flera?
    Familjen
    Bara julmat eller något nytt?
    Favoriter från julmaten, både den svenska och finska
    Mycke julmat eller lite och utvalt?
    Lite...
    Julklappar i god tid eller i sista minuten?
    Är ju redan klar med barnens... men sen återstår resten...
    Eget julpyssel eller köpt pyssel?
    Eget skulle jag tro, barnen är så små än
    Paketkalender till barnen/familjen eller inte?
    Kör på en variant av paket kalender där de får ett varje advent, dvs 4paket. Tycker det är lite överdrivet med en för varje dag då det oftast blir en massa s**t som bara ligger och skräpar sen. Nu kan man satsa på något lite mer användbart.
    Brukar ni gå på lucia?
    På förskolan ja... få se om vi vaknar i tid detta år då den är okristligt tidig...
    Brukar ni gå på julotta?
    Inte hela familjen, går däremot på midnattsmässan och sen själv på julottan fast den finska som firas en timme senare än den svenska här ;-)
    Andra tankar inför julen?
    Längtar till att få ta tag i julpyntandet i huset, förra året blev det inte så mycket då vi var nyinflyttade...
  17. Medlem sedan
    May 2004
    #9
    Tack för alls era svar, intressant läsning!
  18. 9
    Tack för alls era svar, intressant läsning!
  19. Medlem sedan
    May 2004
    #10
    Kanske ska lämna mina svar också.

    Nu lite frågor om er jul:
    Kommer ni fira hemma hos er eller någon annanstans? Hemma.

    Kommer ni fira julen med bara familjen eller blir ni flera? Familj + släkt 10-15 pers.

    Bara julmat eller något nytt? Bara julmat.

    Mycke julmat eller lite och utvalt? Vi har dragit ner på maten gör nu det vi verkligen vill ha.

    Julklappar i god tid eller i sista minuten? Vill vara i god tid, men brukar vara sen...

    Eget julpyssel eller köpt pyssel? Eget julpyssel.

    Paketkalender till barnen/familjen eller inte? Troligen inte dock en upplevelse varje söndag tillsammans, ex åka släde.

    Brukar ni gå på lucia? Jupp har i alla fall gjort tidigare, men vet inte om barnen ska gå i år.

    Brukar ni gå på julotta? Ibland.

    Andra tankar inför julen? Vi kommer att ta det lugnt denna julen och bara mysa med varandra.
  20. 10
    Kanske ska lämna mina svar också.

    Nu lite frågor om er jul:
    Kommer ni fira hemma hos er eller någon annanstans? Hemma.

    Kommer ni fira julen med bara familjen eller blir ni flera? Familj + släkt 10-15 pers.

    Bara julmat eller något nytt? Bara julmat.

    Mycke julmat eller lite och utvalt? Vi har dragit ner på maten gör nu det vi verkligen vill ha.

    Julklappar i god tid eller i sista minuten? Vill vara i god tid, men brukar vara sen...

    Eget julpyssel eller köpt pyssel? Eget julpyssel.

    Paketkalender till barnen/familjen eller inte? Troligen inte dock en upplevelse varje söndag tillsammans, ex åka släde.

    Brukar ni gå på lucia? Jupp har i alla fall gjort tidigare, men vet inte om barnen ska gå i år.

    Brukar ni gå på julotta? Ibland.

    Andra tankar inför julen? Vi kommer att ta det lugnt denna julen och bara mysa med varandra.
  21. Medlem sedan
    Sep 2009
    #11
    Inget, vi ska inte fira jul i år ! vi ska åka till afrika !
  22. 11
    Inget, vi ska inte fira jul i år ! vi ska åka till afrika !
  23. Medlem sedan
    Jan 2000
    #12
    Mina svar också:

    Kommer ni fira hemma hos er eller någon annanstans?
    Vi kommer att fira hemma hos oss.

    Kommer ni fira julen med bara familjen eller blir ni flera?
    Det blir vi familjen och barnens farmor (misstänker jag iaf).

    Bara julmat eller något nytt?
    Det blir julmat. Dels den traditionella, men även en del vegetariska varianter. Vi är nämligen sex veg + fisk personer i familjen. Förhoppningsvis hittar vi nåt nytt spännande veg.julmats recept som vi kan testa.

    Mycke julmat eller lite och utvalt?
    Vi brukar försöka att bara ha med sånt som vi verkligen gillar, men det blir rätt mycket olika iaf.

    Julklappar i god tid eller i sista minuten?
    Både och. Med åtta barn så blir det många julklappar att inhandla. Brukar planera och börjar handla det första redan under sommaren. Men tycker att det är kul att ha lite kvar till sista dagarna innan jul också.

    Eget julpyssel eller köpt pyssel?
    Både och, men det egna är roligare.

    Paketkalender till barnen/familjen eller inte?
    Barnen får varsin paketkalender. Det blir MÅNGA små paket att slå in ;-). Fast lillkillen som är 1 månad gammal får ingen i år;-).

    Brukar ni gå på lucia?
    Det brukar vara åtminstone nåt av barnen som har lucia på förskolan eller skolan, så det går vi på, men inget annat.

    Brukar ni gå på julotta?
    Nej, men funderar på att gå i år. Äldsta sonen konfirmationsläser nu och de ska gå på någon gudstjänst under jul-nyår. Så jag och han kanske smyger upp och åker på julottan.

    Andra tankar inför julen?
    Nu börjar jag längta på riktigt :-)!
  24. 12
    Mina svar också:

    Kommer ni fira hemma hos er eller någon annanstans?
    Vi kommer att fira hemma hos oss.

    Kommer ni fira julen med bara familjen eller blir ni flera?
    Det blir vi familjen och barnens farmor (misstänker jag iaf).

    Bara julmat eller något nytt?
    Det blir julmat. Dels den traditionella, men även en del vegetariska varianter. Vi är nämligen sex veg + fisk personer i familjen. Förhoppningsvis hittar vi nåt nytt spännande veg.julmats recept som vi kan testa.

    Mycke julmat eller lite och utvalt?
    Vi brukar försöka att bara ha med sånt som vi verkligen gillar, men det blir rätt mycket olika iaf.

    Julklappar i god tid eller i sista minuten?
    Både och. Med åtta barn så blir det många julklappar att inhandla. Brukar planera och börjar handla det första redan under sommaren. Men tycker att det är kul att ha lite kvar till sista dagarna innan jul också.

    Eget julpyssel eller köpt pyssel?
    Både och, men det egna är roligare.

    Paketkalender till barnen/familjen eller inte?
    Barnen får varsin paketkalender. Det blir MÅNGA små paket att slå in ;-). Fast lillkillen som är 1 månad gammal får ingen i år;-).

    Brukar ni gå på lucia?
    Det brukar vara åtminstone nåt av barnen som har lucia på förskolan eller skolan, så det går vi på, men inget annat.

    Brukar ni gå på julotta?
    Nej, men funderar på att gå i år. Äldsta sonen konfirmationsläser nu och de ska gå på någon gudstjänst under jul-nyår. Så jag och han kanske smyger upp och åker på julottan.

    Andra tankar inför julen?
    Nu börjar jag längta på riktigt :-)!
  25. Medlem sedan
    Jan 2012
    #13
    Åh så mysigt att det snart är jul!

    Kommer ni fira hemma hos er eller någon annanstans? Kommer fira hos min mamma och hennes man. Hans barn kommer från olika delar av Sverige och norden så det blir en Fanny&Alexander-jul fast utan allt det tråkiga, haha.

    Kommer ni fira julen med bara familjen eller blir ni flera? Hm både och... På lunchen på julafton har vi lutfisk och då är min moster och mina kusiner med också. Tror vi blir uppåt 40 pers på lunchen

    Bara julmat eller något nytt? Bara julmat. Vi brukar experimentera med julgodiset

    Mycke julmat eller lite och utvalt? Beror på hur man ser det?! Vi har ju bara saker vi tycker om men jag antar att det blir mycket

    Julklappar i god tid eller i sista minuten? God tid! Gärna hemmagjorda eller med mycket tanke bakom. Inte bara köpa/göra "för att".

    Eget julpyssel eller köpt pyssel? Både och! En härlig blandning

    Paketkalender till barnen/familjen eller inte? Inte. Vi har kört på chokladkalendrar och den som går på tv och sedan snurra garn efter den första julklappen på juldagsmorgonen

    Brukar ni gå på lucia? Om man har tid. Det ska inte behöva stressas. Men supermysigt om man hinner!

    Brukar ni gå på julotta? Ibland

    Andra tankar inför julen? Bara att det är den bästa tiden på året!
  26. 13
    Åh så mysigt att det snart är jul!

    Kommer ni fira hemma hos er eller någon annanstans? Kommer fira hos min mamma och hennes man. Hans barn kommer från olika delar av Sverige och norden så det blir en Fanny&Alexander-jul fast utan allt det tråkiga, haha.

    Kommer ni fira julen med bara familjen eller blir ni flera? Hm både och... På lunchen på julafton har vi lutfisk och då är min moster och mina kusiner med också. Tror vi blir uppåt 40 pers på lunchen

    Bara julmat eller något nytt? Bara julmat. Vi brukar experimentera med julgodiset

    Mycke julmat eller lite och utvalt? Beror på hur man ser det?! Vi har ju bara saker vi tycker om men jag antar att det blir mycket

    Julklappar i god tid eller i sista minuten? God tid! Gärna hemmagjorda eller med mycket tanke bakom. Inte bara köpa/göra "för att".

    Eget julpyssel eller köpt pyssel? Både och! En härlig blandning

    Paketkalender till barnen/familjen eller inte? Inte. Vi har kört på chokladkalendrar och den som går på tv och sedan snurra garn efter den första julklappen på juldagsmorgonen

    Brukar ni gå på lucia? Om man har tid. Det ska inte behöva stressas. Men supermysigt om man hinner!

    Brukar ni gå på julotta? Ibland

    Andra tankar inför julen? Bara att det är den bästa tiden på året!
  27. Medlem sedan
    Jan 2000
    #14
    Citat Ursprungligen postat av elinstålhandske Visa inlägg
    ...och sedan snurra garn efter den första julklappen på juldagsmorgonen ...
    Blir lite nyfiken. Vad är det?
  28. 14
    Citat Ursprungligen postat av elinstålhandske Visa inlägg
    ...och sedan snurra garn efter den första julklappen på juldagsmorgonen ...
    Blir lite nyfiken. Vad är det?
  29. Medlem sedan
    Jun 2007
    #15
    Kommer ni fira hemma hos er eller någon annanstans? Firar hemma i år, annars oftast hos svärföräldrarna.
    Kommer ni fira julen med bara familjen eller blir ni flera? Bara familjen på julafton. Svärisarna dagen innan. Lugnt och härligt med bara vi och barnen på julafton.
    Bara julmat eller något nytt? Vi har alltid mycket grönt och försöker ta bort de fetaste rätterna. Diabeteskost. Vi gör gärna grönkål och veg rätter.
    Mycke julmat eller lite och utvalt? Vi sprider ut julmaten över flera veckor, så att man inte äter ihjäl sig på tre dagar. En silldag, en lutfiskdag, en med skinka och grönkål etc. Till exempel hade vi häromdagen lite olika julmat, vi älskar det!
    Julklappar i god tid eller i sista minuten? God tid, hatar att stressa.
    Eget julpyssel eller köpt pyssel? Ibland hemgjort
    Paketkalender till barnen/familjen eller inte? Inte, bara choklad
    Brukar ni gå på lucia? Ja, på skola eller dagis, dotterns kyrkokör
    Brukar ni gå på julotta? Jag går gärna på midnattsmässa själv
    Andra tankar inför julen? Jag önskar julefrid helst av allt, att slippa hysterisk duktighetsiver. Man måste inte baka alla julkakor varje år, alla maträtter, det går att köpa färdigt och t.ex. Ha knytkalas med släkten. Inte julklappar till alla vuxna släktingar, bara svärfar och mor för de ställer upp alltid med barnen, de är så fina.
  30. 15
    Kommer ni fira hemma hos er eller någon annanstans? Firar hemma i år, annars oftast hos svärföräldrarna.
    Kommer ni fira julen med bara familjen eller blir ni flera? Bara familjen på julafton. Svärisarna dagen innan. Lugnt och härligt med bara vi och barnen på julafton.
    Bara julmat eller något nytt? Vi har alltid mycket grönt och försöker ta bort de fetaste rätterna. Diabeteskost. Vi gör gärna grönkål och veg rätter.
    Mycke julmat eller lite och utvalt? Vi sprider ut julmaten över flera veckor, så att man inte äter ihjäl sig på tre dagar. En silldag, en lutfiskdag, en med skinka och grönkål etc. Till exempel hade vi häromdagen lite olika julmat, vi älskar det!
    Julklappar i god tid eller i sista minuten? God tid, hatar att stressa.
    Eget julpyssel eller köpt pyssel? Ibland hemgjort
    Paketkalender till barnen/familjen eller inte? Inte, bara choklad
    Brukar ni gå på lucia? Ja, på skola eller dagis, dotterns kyrkokör
    Brukar ni gå på julotta? Jag går gärna på midnattsmässa själv
    Andra tankar inför julen? Jag önskar julefrid helst av allt, att slippa hysterisk duktighetsiver. Man måste inte baka alla julkakor varje år, alla maträtter, det går att köpa färdigt och t.ex. Ha knytkalas med släkten. Inte julklappar till alla vuxna släktingar, bara svärfar och mor för de ställer upp alltid med barnen, de är så fina.
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar