Omeprazol & gravid?
_1305 Majbarn
  1. Medlem sedan
    Nov 2007
    #1

    Omeprazol & gravid?

    Precis innan jag blev så väldigt illamående så hade jag jätteont i magen. Åkte till läkaren som sa att jag skulle äta novalucol regelbundet nu i början och se hur det funkar. Det var då magkatarr eller Gastrit som han sa.

    Jag har fortfarande ont i magen även om det inte är lika ont som innan. Men jag känner av det och jag tror att det kan göra mitt illamående värre.

    Många har frågat varför jag inte tar omeprazol. Det är för att läkaren sa att man som gravid inte ska ta det om det inte är läkarordinerat. Men jag har ju fortfarande problem med magen ou jag skulle verkligen vilja få bukt på det så att jag slipper oroa mig över det sen.

    Nån här som har erfarenhet om omeprazol och graviditet?
    Maria Kingsley ♥ ♥ William född 21/12-08 ♥ ♥ Leopold född 11/9-10 ♥ ♥
    http://mariakingsley.wordpress.com
  2. 1
    Omeprazol & gravid? Precis innan jag blev så väldigt illamående så hade jag jätteont i magen. Åkte till läkaren som sa att jag skulle äta novalucol regelbundet nu i början och se hur det funkar. Det var då magkatarr eller Gastrit som han sa.

    Jag har fortfarande ont i magen även om det inte är lika ont som innan. Men jag känner av det och jag tror att det kan göra mitt illamående värre.

    Många har frågat varför jag inte tar omeprazol. Det är för att läkaren sa att man som gravid inte ska ta det om det inte är läkarordinerat. Men jag har ju fortfarande problem med magen ou jag skulle verkligen vilja få bukt på det så att jag slipper oroa mig över det sen.

    Nån här som har erfarenhet om omeprazol och graviditet?
  3. Medlem sedan
    Jun 2006
    #2
    Har du provat gaviscon? Smakar skit men är rätt effektivt
  4. 2
    Har du provat gaviscon? Smakar skit men är rätt effektivt
  5. Medlem sedan
    Feb 2012
    #3
    Jag äter omeprazol. Fick det ju iofs utskrivet då när jag var inskriven sist..
    Ingenting är omöjligt, det omöjliga är bara lite svårare

    www.mammachexet.blogg.se
  6. 3
    Jag äter omeprazol. Fick det ju iofs utskrivet då när jag var inskriven sist..
  7. Medlem sedan
    Oct 2012
    #4
    Hej!
    När jag var in på gyn igår var jag tvungen att fylla i vilka läkemedel jag hade ätit nyligen, vilket då var folsyra, omeprazol och alvedon. Hon tittade noga och sa ingenting så då antar jag att det är okej! vad står det i bruksanvisningen? kram
  8. 4
    Hej!
    När jag var in på gyn igår var jag tvungen att fylla i vilka läkemedel jag hade ätit nyligen, vilket då var folsyra, omeprazol och alvedon. Hon tittade noga och sa ingenting så då antar jag att det är okej! vad står det i bruksanvisningen? kram
  9. Medlem sedan
    Nov 2007
    #5
    Nej men på Apoteket sa de att de får inte rekommendera det till gravida utan det ska i så fall vara ordinerat av läkare. Tror dom vill att man pratar med läkare först.
    Maria Kingsley ♥ ♥ William född 21/12-08 ♥ ♥ Leopold född 11/9-10 ♥ ♥
    http://mariakingsley.wordpress.com
  10. 5
    Nej men på Apoteket sa de att de får inte rekommendera det till gravida utan det ska i så fall vara ordinerat av läkare. Tror dom vill att man pratar med läkare först.
  11. Medlem sedan
    Nov 2007
    #6
    Illamående och kräkning står som en av de vanligaste biverkningarna för omeprazol (1-10/100). Är det nån av er som känt av det?
    Maria Kingsley ♥ ♥ William född 21/12-08 ♥ ♥ Leopold född 11/9-10 ♥ ♥
    http://mariakingsley.wordpress.com
  12. 6
    Illamående och kräkning står som en av de vanligaste biverkningarna för omeprazol (1-10/100). Är det nån av er som känt av det?
  13. Medlem sedan
    Feb 2012
    #7
    Jag spyr varje morgon strax efter att jag tagit den. Kanske därför då?! Inte kopplat ihop det förut, hmm
    Ingenting är omöjligt, det omöjliga är bara lite svårare

    www.mammachexet.blogg.se
  14. 7
    Jag spyr varje morgon strax efter att jag tagit den. Kanske därför då?! Inte kopplat ihop det förut, hmm
  15. Medlem sedan
    Jul 2012
    #8
    Gaviscon är min livräddare. Jag har IBS och lite andra problem med magen och tycker det hjälper himla bra... men jag håller med - det smakar inte gott!
  16. 8
    Gaviscon är min livräddare. Jag har IBS och lite andra problem med magen och tycker det hjälper himla bra... men jag håller med - det smakar inte gott!
  17. Medlem sedan
    Nov 2007
    #9
    Urk!! Inte så att man behöver mer saker som gör en illamående eller hur!? Hehe
  18. 9
    Urk!! Inte så att man behöver mer saker som gör en illamående eller hur!? Hehe
  19. Medlem sedan
    Feb 2012
    #10
    Ska prova att låta bli omeprazolen idag och se vad som händer. Återkommer med lägesrapport
    Ingenting är omöjligt, det omöjliga är bara lite svårare

    www.mammachexet.blogg.se
  20. 10
    Ska prova att låta bli omeprazolen idag och se vad som händer. Återkommer med lägesrapport
  21. Medlem sedan
    Feb 2012
    #11
    se på tusan! Frukosten har fått stanna nere! Första gången på flera dagar.
    Då vet jag det, inget mer omeprazol för min del!
    Ingenting är omöjligt, det omöjliga är bara lite svårare

    www.mammachexet.blogg.se
  22. 11
    se på tusan! Frukosten har fått stanna nere! Första gången på flera dagar.
    Då vet jag det, inget mer omeprazol för min del!
  23. Medlem sedan
    Oct 2012
    #12
    Hehe, ganska roligt om det är omeprazolen som ställer till det Kram!
  24. 12
    Hehe, ganska roligt om det är omeprazolen som ställer till det Kram!
  25. Medlem sedan
    Jan 2010
    #13
    Hej, kikar in här ibland fast jag tillhör en helt annan ankomstgrupp och jag har nästan samma erfarenhet av Omeprazol som du. Kräktes inte av den men blev gräsligt illamående och fick som muskelkramper i magmunnen av den.Och det trots av att just den var min stora livräddare halva förra graviditeten. Enligt min läkare beror det på att olika läkemedel har olika hjälpämnen som man plötsligt kan reagera mot, även om de har samma verksamma substans. Jag har nu fått utskrivet en som heter Pantoprazol istället. Den är inte lika beprövad vid graviditet, men så som min läkare förklarade om den så känner jag mig säker ändå, och jag klarar mig inte utan syrahämmare tyvärr.
  26. 13
    Hej, kikar in här ibland fast jag tillhör en helt annan ankomstgrupp och jag har nästan samma erfarenhet av Omeprazol som du. Kräktes inte av den men blev gräsligt illamående och fick som muskelkramper i magmunnen av den.Och det trots av att just den var min stora livräddare halva förra graviditeten. Enligt min läkare beror det på att olika läkemedel har olika hjälpämnen som man plötsligt kan reagera mot, även om de har samma verksamma substans. Jag har nu fått utskrivet en som heter Pantoprazol istället. Den är inte lika beprövad vid graviditet, men så som min läkare förklarade om den så känner jag mig säker ändå, och jag klarar mig inte utan syrahämmare tyvärr.
  27. Medlem sedan
    Jul 2012
    #14
    Det avråds från gaviscon vid graviditet har jag läst nu, på grund av att det innehåller aluminium :/
  28. 14
    Det avråds från gaviscon vid graviditet har jag läst nu, på grund av att det innehåller aluminium :/
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar