Julpyssel.... :-)
Hem & fritid
  1. Anonym
    #1

    Julpyssel.... :-)

    Stöper ni egna ljus till jul? Passar ju att göra när som helst egentligen eftersom det är nyttigare för hälsan och inomhusmiljön och även naturen! Tycker själv att det låter superambitiöst när fritiden mest går åt till ridning, dans, innebandy, fotboll mm mm men är mycket sugen på att göra egna ljus nu faktiskt, ser inte så avancerat och tidskrävande ut heller tycker jag. Köper ni veke, bivax mm nånstans på nätet så delge mig gärna för nu vill jag beställa :-)
  2. 1
    Julpyssel.... :-) Stöper ni egna ljus till jul? Passar ju att göra när som helst egentligen eftersom det är nyttigare för hälsan och inomhusmiljön och även naturen! Tycker själv att det låter superambitiöst när fritiden mest går åt till ridning, dans, innebandy, fotboll mm mm men är mycket sugen på att göra egna ljus nu faktiskt, ser inte så avancerat och tidskrävande ut heller tycker jag. Köper ni veke, bivax mm nånstans på nätet så delge mig gärna för nu vill jag beställa :-)
  3. Medlem sedan
    Feb 2007
    #2
  4. Medlem sedan
    Feb 2007
    #3
    oj skickade lite fort men så här ser det ut hos oss när vi stöper ljus ca 80 st blir det vi köper ljusmassa
    lådor med vekar i som man klipper till själva vi har köpt i butil i mariestad
    vi använder denna sorten http://www.kontorsmagasinet.se/ljusm...p-9274747.html

    så gör vi

    Ljusmassa

    Använd ljusmassa som innehåller stearin och paraffin. Det går inte att stöpa ljus av enbart stearin – sådana ljus måste gjutas.

    Vekar

    Knyt fast vekarna i en pinne så att du kan doppa flera vekar åt gången i den smälta ljusmassan. Ju tunnare veke, desto längre brinntid – men också desto lägre ljusstyrka.

    Gör så här:

    Smält ljusmassan i stöpkärlet
    Börja med att smälta ljusmassan i stöpkärlet. Stöpkärlet ska stå i ett vattenbad – smält aldrig ljusmassan direkt i en kastrull då det finns risk för överhettning. Ljusmassan ska vara 70 grader under själva stöpningen.
    Häll i vattnet i stöpkärlet
    Häll försiktigt i 70-gradigt vatten. Vattnet kommer att lägga sig under den smälta ljusmassan.

    Doppa vekarna.

    Vekarna ska vid första doppet ligga kvar i ljusmassan till dessa att alla luftbubblor försvunnit ur veken - det är viktigt att vekarna inte kommer i kontakt med vattnet under ljusmassan vid första doppet. Därefter doppar du vekarna rakt ned i massan och vidare ned i vattnet. Doppa vekarna i jämn takt men se till att de svalnar lite mellan doppen. Efter cirka 30 dopp har vekarna fått tillräckligt med ljusmassa, då är ljusen är klara.
  5. 3
    oj skickade lite fort men så här ser det ut hos oss när vi stöper ljus ca 80 st blir det vi köper ljusmassa
    lådor med vekar i som man klipper till själva vi har köpt i butil i mariestad
    vi använder denna sorten http://www.kontorsmagasinet.se/ljusm...p-9274747.html

    så gör vi

    Ljusmassa

    Använd ljusmassa som innehåller stearin och paraffin. Det går inte att stöpa ljus av enbart stearin – sådana ljus måste gjutas.

    Vekar

    Knyt fast vekarna i en pinne så att du kan doppa flera vekar åt gången i den smälta ljusmassan. Ju tunnare veke, desto längre brinntid – men också desto lägre ljusstyrka.

    Gör så här:

    Smält ljusmassan i stöpkärlet
    Börja med att smälta ljusmassan i stöpkärlet. Stöpkärlet ska stå i ett vattenbad – smält aldrig ljusmassan direkt i en kastrull då det finns risk för överhettning. Ljusmassan ska vara 70 grader under själva stöpningen.
    Häll i vattnet i stöpkärlet
    Häll försiktigt i 70-gradigt vatten. Vattnet kommer att lägga sig under den smälta ljusmassan.

    Doppa vekarna.

    Vekarna ska vid första doppet ligga kvar i ljusmassan till dessa att alla luftbubblor försvunnit ur veken - det är viktigt att vekarna inte kommer i kontakt med vattnet under ljusmassan vid första doppet. Därefter doppar du vekarna rakt ned i massan och vidare ned i vattnet. Doppa vekarna i jämn takt men se till att de svalnar lite mellan doppen. Efter cirka 30 dopp har vekarna fått tillräckligt med ljusmassa, då är ljusen är klara.
  6. Medlem sedan
    Jan 2000
    #4
    Jag skulle också vilja stöpa egna ljus (har aldrig gjort det), men det låter avancerat. Får se om jag törs ;-). Bra med en ingående beskrivning Folkabo.
  7. 4
    Jag skulle också vilja stöpa egna ljus (har aldrig gjort det), men det låter avancerat. Får se om jag törs ;-). Bra med en ingående beskrivning Folkabo.
  8. Anonym
    #5
    Jättetack för mycket utförligt svar! Men jag tänkte mig bivax-ljus, utan paraffin och stearin, gör du inte sådana Folkabo....? Har läst lite om det men aldrig provat själv, skulle vilja göra långa ljus och även blockljus av bivax....novis i detta område...men intresserad :-)
  9. 5
    Jättetack för mycket utförligt svar! Men jag tänkte mig bivax-ljus, utan paraffin och stearin, gör du inte sådana Folkabo....? Har läst lite om det men aldrig provat själv, skulle vilja göra långa ljus och även blockljus av bivax....novis i detta område...men intresserad :-)
  10. Medlem sedan
    Feb 2007
    #6
    Jag gör ju självklart bivax ljus i alla de former, vill man få klotljus så måste man klippa vaxet i trekantig avlång form klämma fast veken ordentligt ...de gäller alltid och sen rulla tätt. Långa ljus så använd hela plattans längd. vill man ha tjola men höga ljus kan man tex ta en gult och ett rött bi vax platta lägg dem på varnadra och rulla in veken.

    http://www.pandurohobby.se/Katalog/9...33-cm-10st-rod
  11. 6
    Jag gör ju självklart bivax ljus i alla de former, vill man få klotljus så måste man klippa vaxet i trekantig avlång form klämma fast veken ordentligt ...de gäller alltid och sen rulla tätt. Långa ljus så använd hela plattans längd. vill man ha tjola men höga ljus kan man tex ta en gult och ett rött bi vax platta lägg dem på varnadra och rulla in veken.

    http://www.pandurohobby.se/Katalog/9...33-cm-10st-rod
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar