Hej, jag heter Anna Lagerblad och arbetar som journalist på Svenska Dagbladet, Idagsidan. Jag ska skriva en artikelserie som ur olika perspektiv belyser vilka nya möjligheter den nya reproduktionstekniken erbjuder ofrivilligt barnlösa personer - och hur vi som individer och kultur förhåller oss till den nya medicinska tekniken.


Jag har intervjuat ett antal internationella och svenska forskare kring detta, men skulle också väldigt gärna vilja prata med människor som har personlig erfarenhet av att använda sig av reproduktionsteknik för att försöka bli föräldrar. Det kan handla om par eller ensamstående, heterosexuella eller homosexuella som fått barn med hjälp av IVF, ägg- eller spermiedonation, surrogatmödraskap eller som använt sig av ”social freezing” av ägg.


Frågor som jag är intresserad av att diskutera är bland annat: Vad har reproduktionstekniken inneburit för dig( eller er) ? Hur har det ändrat ditt liv till det positiva? Har du känt någon som helst tveksamhet inför att ta tekniken till hjälp för att bli förälder? Vilka reaktioner har du mött från omgivningen? Hur upplevde du själva processen?


Om du har personlig erfarenhet av förverkliga/ försöka förverkliga din längtan efter barn med hjälp av reproduktionsteknologi och skulle kunna tänka dig att bli intervjuad om detta, så får du väldigt gärna kontakta mig på [email protected]


Du/ni som medverkar får självklart läsa och godkänna artikeln före publicering.


Vänlig hälsning
Anna Lagerblad
Svenska Dagbladet
Idagsidan