Ostbricka...
_1305 Majbarn
  1. Medlem sedan
    Feb 2012
    #1

    Ostbricka...

    Hur farligt är det att äta lite brie osv från ostbrickan? Det är ju typ godast på hela julbordet haha.

    Kan väl inte vara helt galet farligt??
    Ingenting är omöjligt, det omöjliga är bara lite svårare

    www.mammachexet.blogg.se
  2. 1
    Ostbricka... Hur farligt är det att äta lite brie osv från ostbrickan? Det är ju typ godast på hela julbordet haha.

    Kan väl inte vara helt galet farligt??
  3. Medlem sedan
    Dec 2007
    #2
    Läs på livsmedelsverkets hemsida, där står det vad man bör äta stora mängder av och sånt man bör äta mindre av/avstå.

    Jag tror det främst handlar om mängden av den man man äter. Så om du vill ha lite ost, så ät lite ost. Men kanske inga större mängder

    (om du förstår vad jag menar )
  4. 2
    Läs på livsmedelsverkets hemsida, där står det vad man bör äta stora mängder av och sånt man bör äta mindre av/avstå.

    Jag tror det främst handlar om mängden av den man man äter. Så om du vill ha lite ost, så ät lite ost. Men kanske inga större mängder

    (om du förstår vad jag menar )
  5. Medlem sedan
    Feb 2012
    #3
    Jag syndade och tog ett kex med lite brie ^^ oops hehe
    Ingenting är omöjligt, det omöjliga är bara lite svårare

    www.mammachexet.blogg.se
  6. 3
    Jag syndade och tog ett kex med lite brie ^^ oops hehe
  7. Medlem sedan
    Aug 2010
    #4
    Njae, just med ostar så är det tyvärr inte så att det går bra att äta lite. Listeria som det finns en liten chans att få om man äter typ brie kan orsaka missfall eller att barnet dör vid förlossningen. Risken är pytteliten men konsekvenserna är så allvarliga att man nog borde undvika det ändå. Räcker med en "dålig" ost liksom.. Fast ha inte ångest över den du åt, men ät inga fler!
  8. 4
    Njae, just med ostar så är det tyvärr inte så att det går bra att äta lite. Listeria som det finns en liten chans att få om man äter typ brie kan orsaka missfall eller att barnet dör vid förlossningen. Risken är pytteliten men konsekvenserna är så allvarliga att man nog borde undvika det ändå. Räcker med en "dålig" ost liksom.. Fast ha inte ångest över den du åt, men ät inga fler!
  9. Medlem sedan
    Dec 2012
    #5
    Precis, eftersom listeria är en bakterie så är den väldigt liten. Alltså spelar det ingen roll om man tar en stor eller liten bit, för finns bakterien där så är den där.
    Men somsagt är risken väldigt liten att det finns listeria, men själv hade jag inte smakat.
    Men det är säkert ingen fara!
  10. 5
    Precis, eftersom listeria är en bakterie så är den väldigt liten. Alltså spelar det ingen roll om man tar en stor eller liten bit, för finns bakterien där så är den där.
    Men somsagt är risken väldigt liten att det finns listeria, men själv hade jag inte smakat.
    Men det är säkert ingen fara!
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar