Klåda!!
_1304 Aprilbarn
  1. Medlem sedan
    Jan 2013
    #1

    Klåda!!

    Jag har en sån hemsk klåda på rygg, underarmar och kärlekshandtagen! Jag vill bara slita av mig huden ibland. Värst är det på kvällar och mornar! Kan ju vara så att jag är torr och lite pga graviditeten. Så fort jag kliar blir det små, hur ska man säga, plitor eller "pluppar" och jag kliar också så mycket att jag spräcker blodkärl. GRYMT irriterande.

    Är det någon här som har/haft samma problem?
  2. 1
    Klåda!! Jag har en sån hemsk klåda på rygg, underarmar och kärlekshandtagen! Jag vill bara slita av mig huden ibland. Värst är det på kvällar och mornar! Kan ju vara så att jag är torr och lite pga graviditeten. Så fort jag kliar blir det små, hur ska man säga, plitor eller "pluppar" och jag kliar också så mycket att jag spräcker blodkärl. GRYMT irriterande.

    Är det någon här som har/haft samma problem?
  3. Medlem sedan
    Feb 2008
    #2
    Jag fick samma problem för några veckor sedan. Pratade med min bm om det. Hon sa att både graviditet och kyla kan göra att man få klåda och nu är det båda.
    Hon rekomenderade olja när man badar och inte duscha var dag.
    Jag duschar var morgon som ren vana, även om jag duschat eller badat kvällen innan. Så nu har jag skärpt mig och försöker hålla det till varannan dag. Tvättar bara av lite under armar och "sånt" för att känna mig fresh dem andra dagarna.

    Och smörjer med fet salva efter dusch!
    Jag märker stor skillnad! Hoppas du får bukt på det för det är as jobbigt med klåda!
  4. 2
    Jag fick samma problem för några veckor sedan. Pratade med min bm om det. Hon sa att både graviditet och kyla kan göra att man få klåda och nu är det båda.
    Hon rekomenderade olja när man badar och inte duscha var dag.
    Jag duschar var morgon som ren vana, även om jag duschat eller badat kvällen innan. Så nu har jag skärpt mig och försöker hålla det till varannan dag. Tvättar bara av lite under armar och "sånt" för att känna mig fresh dem andra dagarna.

    Och smörjer med fet salva efter dusch!
    Jag märker stor skillnad! Hoppas du får bukt på det för det är as jobbigt med klåda!
  5. Medlem sedan
    Jan 2013
    #3
    Tack för tipsen !
    Jag duschar också varje dag av ren vana... men också för att mitt hår ser ju ut som ett skatbo på morgonen. Men ska nu bli bättre på att smörja in mig, för detta gör mig tokig.
    Skulle tatt upp detta med BM senast men glömde... Så kan det vara
    Men som sagt, tack så mycket!
  6. 3
    Tack för tipsen !
    Jag duschar också varje dag av ren vana... men också för att mitt hår ser ju ut som ett skatbo på morgonen. Men ska nu bli bättre på att smörja in mig, för detta gör mig tokig.
    Skulle tatt upp detta med BM senast men glömde... Så kan det vara
    Men som sagt, tack så mycket!
  7. Medlem sedan
    Feb 2000
    #4

    Tycker...

    du ska ta och prata med BM i alla fall. Troligast är ju att du bara är torr, men det låter som du har ganska stora problem, och det kan vara hepatis, alltså leverpåverkan på grund av graviditeten, vilket såklart är viktigt att kolla upp!
    Var dig själv, det finns redan så många andra!

  8. 4
    Tycker... du ska ta och prata med BM i alla fall. Troligast är ju att du bara är torr, men det låter som du har ganska stora problem, och det kan vara hepatis, alltså leverpåverkan på grund av graviditeten, vilket såklart är viktigt att kolla upp!
  9. Medlem sedan
    Jan 2013
    #5
    Jo...jag har också läst att det kan vara hepatis. Hoppas verkligen inte detta! Men ska ringa bm imorgon och se vad hon har att säga.
  10. 5
    Jo...jag har också läst att det kan vara hepatis. Hoppas verkligen inte detta! Men ska ringa bm imorgon och se vad hon har att säga.
  11. Medlem sedan
    Jan 2012
    #6
    Om jag glömmer smörja in mig efter dusch så kan jag vakna mitt i natten av främst fötterna (men ibland hela kroppen) kliar något så hemskt! Har aldrig behövt smörja in mig förut, men nu har det blivit ett måste. Använder en body lotion från Weleda, så underbar (och inga skadliga kemikalier) :-)

    Att ta Omega3 tillskott kan väl också hjälpa huden har jag för mig?

    När det kliade som värst i händer och fötter fick jag rådet av bm att smörja och om det inte hjälpte skulle hon ta leverprover, kan vara tecken på havandeskapsförgiftning också.

    Duscha mindre och smörj mer! Använd milda, naturliga produkter som inte irriterar huden. Jag är också väldigt känslig för starka tvättmedel/sköljmedel/tvålar. Om jag tvättar händerna med någon annan tvål än min "vanliga" så får jag direkt som röda utslag på händerna och de blir torra som fnöske!
  12. 6
    Om jag glömmer smörja in mig efter dusch så kan jag vakna mitt i natten av främst fötterna (men ibland hela kroppen) kliar något så hemskt! Har aldrig behövt smörja in mig förut, men nu har det blivit ett måste. Använder en body lotion från Weleda, så underbar (och inga skadliga kemikalier) :-)

    Att ta Omega3 tillskott kan väl också hjälpa huden har jag för mig?

    När det kliade som värst i händer och fötter fick jag rådet av bm att smörja och om det inte hjälpte skulle hon ta leverprover, kan vara tecken på havandeskapsförgiftning också.

    Duscha mindre och smörj mer! Använd milda, naturliga produkter som inte irriterar huden. Jag är också väldigt känslig för starka tvättmedel/sköljmedel/tvålar. Om jag tvättar händerna med någon annan tvål än min "vanliga" så får jag direkt som röda utslag på händerna och de blir torra som fnöske!
  13. Medlem sedan
    Oct 2006
    #7
    Fy vad jobbigt. Jag har börjat känna klåda vid hantlarna och fick syn på en bristning idag. Ahhhh...har aldrig haft det innan så nu blev jag nipprig. Magen har vuxit som tusan på sista tiden men så vräker jag i mig skit också känns det som...
    Hoppas att ditt lägger sig med salva/olja nu.
  14. 7
    Fy vad jobbigt. Jag har börjat känna klåda vid hantlarna och fick syn på en bristning idag. Ahhhh...har aldrig haft det innan så nu blev jag nipprig. Magen har vuxit som tusan på sista tiden men så vräker jag i mig skit också känns det som...
    Hoppas att ditt lägger sig med salva/olja nu.
  15. Medlem sedan
    Jan 2013
    #8
    Har nu fått tid hos BM för gallsyreprov. Känns läskigt men jag vet ju att det går att behandla OM nu provsvaret skulle avvika.
    Känns skit... vill ju inte att nått ska vara fel.
  16. 8
    Har nu fått tid hos BM för gallsyreprov. Känns läskigt men jag vet ju att det går att behandla OM nu provsvaret skulle avvika.
    Känns skit... vill ju inte att nått ska vara fel.
  17. Medlem sedan
    Jan 2012
    #9
    Bra att du fått tid för prov! Förstår att du blir orolig, men är ju bäst att kolla upp det så att det kan åtgärdas om det är nåt... Men förhoppningsvis är det bara vinterkylan/uppvärmda luften inomhus i kombination med graviditeten som orsakar klådan.
    Lycka till!
  18. 9
    Bra att du fått tid för prov! Förstår att du blir orolig, men är ju bäst att kolla upp det så att det kan åtgärdas om det är nåt... Men förhoppningsvis är det bara vinterkylan/uppvärmda luften inomhus i kombination med graviditeten som orsakar klådan.
    Lycka till!
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar