Språkbruk
Stora barn
  1. Medlem sedan
    Jan 2013
    #1

    Språkbruk

    Min 11-årings fröken kontaktade mig igår ang hans språkbruk. Både fröken och andra elever hade reagerat på att han använder många fula ord som t. ex. Hej Bög! när nån kommer in i klassrummet på morgonen och sånt så hon hade tagit ett samtal med honom om det. Själv har jag inte hört honom säga sånt, men han vet att jag inte accepterar det så det är nog därför. Jag skrev tillbax till fröken och sa att jag tycker det är oacceptabelt och att det var bra att hon tog tag i det och pratatde med min son om det. Hon skrev att han själv inte verkade tycka det var så farligt och att han sagt att han pratar så med sina kompisar.Nu undrar jag om det är nån annan som haft samma problem med 5:te-klassare eller på annat sätt har erfarenhet av detta. JAg vet ju att detta är en jargong som många ungdomar har med varandra idag men jag tycker verkligen inte det är ok att kalla varandra hora och bög även om det är vänskapligt. Så hur gör jag för att få min son att sluta?
    Mdm Mim
  2. 1
    Språkbruk Min 11-årings fröken kontaktade mig igår ang hans språkbruk. Både fröken och andra elever hade reagerat på att han använder många fula ord som t. ex. Hej Bög! när nån kommer in i klassrummet på morgonen och sånt så hon hade tagit ett samtal med honom om det. Själv har jag inte hört honom säga sånt, men han vet att jag inte accepterar det så det är nog därför. Jag skrev tillbax till fröken och sa att jag tycker det är oacceptabelt och att det var bra att hon tog tag i det och pratatde med min son om det. Hon skrev att han själv inte verkade tycka det var så farligt och att han sagt att han pratar så med sina kompisar.Nu undrar jag om det är nån annan som haft samma problem med 5:te-klassare eller på annat sätt har erfarenhet av detta. JAg vet ju att detta är en jargong som många ungdomar har med varandra idag men jag tycker verkligen inte det är ok att kalla varandra hora och bög även om det är vänskapligt. Så hur gör jag för att få min son att sluta?
    Mdm Mim
  3. Medlem sedan
    Jan 2013
    #2
    Min 11-åring använder bög och andra fula ord i sitt vardagsspråk med kompisar! Jag tyckre inte det är ok även om det inte används som skällsord.
  4. 2
    Min 11-åring använder bög och andra fula ord i sitt vardagsspråk med kompisar! Jag tyckre inte det är ok även om det inte används som skällsord.
  5. Medlem sedan
    Apr 2008
    #3
    Nu har vi inte haft så stora problem, men så här har jag gjort när det varit svordomar och fula ord:

    för det första har jag pratat om ordens betydelse, vad betyder de egentligen? En bitch, vad är det? Varför används det som ett fult ord, vad är de man vill säga när man använder det ordet? Och eftersom jag är som jag är, så diskuterade ajg det från religösa aspekter, samhälleleiga, sexuelle, historiska. Varför är vissa ord fula? Just bitch slutade vara svorord när hon fick reda på att det betyder tik, vi har ju själv en flick-hund

    Och det andra är ret-ord. Varför retas man överhuvudtaget, vill man att den andre ska bli lite arg, ellervar det inte meningen att göra någo ledse? Kan vilket ord som hells vara retord?

    alltså jag har inte i fösta hand förbjudit, utan mer diskuterat. Men i slutändan har jag talat om att jag inte tycker orm det, och vill att hon inte ska göra det.
  6. 3
    Nu har vi inte haft så stora problem, men så här har jag gjort när det varit svordomar och fula ord:

    för det första har jag pratat om ordens betydelse, vad betyder de egentligen? En bitch, vad är det? Varför används det som ett fult ord, vad är de man vill säga när man använder det ordet? Och eftersom jag är som jag är, så diskuterade ajg det från religösa aspekter, samhälleleiga, sexuelle, historiska. Varför är vissa ord fula? Just bitch slutade vara svorord när hon fick reda på att det betyder tik, vi har ju själv en flick-hund

    Och det andra är ret-ord. Varför retas man överhuvudtaget, vill man att den andre ska bli lite arg, ellervar det inte meningen att göra någo ledse? Kan vilket ord som hells vara retord?

    alltså jag har inte i fösta hand förbjudit, utan mer diskuterat. Men i slutändan har jag talat om att jag inte tycker orm det, och vill att hon inte ska göra det.
  7. Medlem sedan
    Jan 2013
    #4
    Bra svar. Ska testa det. Tack!
  8. 4
    Bra svar. Ska testa det. Tack!
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar