Stel stortå
Medelålders 45+
  1. Anonym
    #1

    Stel stortå

    Min ena stortåled är stel och ibland lite öm. Jag har trott det var Hallux Valgus (sned stortå) som många kvinnor får. Men nu har jag fått mycket mer ont och gick till läkare som sa att det var artros som betyder att brosket i leden är "utslitet". Det låter ju som något man får när man är 75+ tycker jag men doktorn hävdade att man kan få det i yngre år också. Det känns inte så kul i alla fall. Finns det någon här som vet något om artros eller problem med stortåleden?
  2. 1
    Stel stortå Min ena stortåled är stel och ibland lite öm. Jag har trott det var Hallux Valgus (sned stortå) som många kvinnor får. Men nu har jag fått mycket mer ont och gick till läkare som sa att det var artros som betyder att brosket i leden är "utslitet". Det låter ju som något man får när man är 75+ tycker jag men doktorn hävdade att man kan få det i yngre år också. Det känns inte så kul i alla fall. Finns det någon här som vet något om artros eller problem med stortåleden?
  3. Medlem sedan
    Aug 1998
    #2
    Min mamma fick artros i knänen efter behandling av bröstcancer. Hon var då 64 år.
    Sen dess har jag läst på om artros (främst i knäna) och förstått det som att för att förebygga är det bra att fresta på lite lagom. T ex att springa i stället för att gå när man tränar, det är bra för att förebygga artros i knän. Då sliter man lite hela tiden och bygger upp brosket.
    Artros i stortå vet jag inget om. Vad sa din doktor? Fanns det något du kunde göra?
  4. 2
    Min mamma fick artros i knänen efter behandling av bröstcancer. Hon var då 64 år.
    Sen dess har jag läst på om artros (främst i knäna) och förstått det som att för att förebygga är det bra att fresta på lite lagom. T ex att springa i stället för att gå när man tränar, det är bra för att förebygga artros i knän. Då sliter man lite hela tiden och bygger upp brosket.
    Artros i stortå vet jag inget om. Vad sa din doktor? Fanns det något du kunde göra?
  5. Anonym
    #3
    Tydligen hjälper det som du säger att belasta lagom och träna leden. Läkaren sa att jag ska få remiss till en ortoped för att få inlägg till skorna. Hon sa också att elitidrottare ofta får artros i småleder. Jag idrottade mycket i yngre dagar även om det inte var på elitnivå. Jag har rätt stora fötter också - långa och smala - och har alltid haft svårt att hitta skor. Kanske att tårna har fått för lite plats att röra på sig i skorna?
  6. 3
    Tydligen hjälper det som du säger att belasta lagom och träna leden. Läkaren sa att jag ska få remiss till en ortoped för att få inlägg till skorna. Hon sa också att elitidrottare ofta får artros i småleder. Jag idrottade mycket i yngre dagar även om det inte var på elitnivå. Jag har rätt stora fötter också - långa och smala - och har alltid haft svårt att hitta skor. Kanske att tårna har fått för lite plats att röra på sig i skorna?
  7. Anonym
    #4
    Artros har egentligen inget med ålder att göra, det är en led som är väl mycket sliten bara. Jag är 43 och har artros i ena höften sedan ett par år tillbaka.
  8. 4
    Artros har egentligen inget med ålder att göra, det är en led som är väl mycket sliten bara. Jag är 43 och har artros i ena höften sedan ett par år tillbaka.
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar