Kampsport för 12-årig kille?!
Stora barn
  1. Medlem sedan
    Sep 2010
    #1

    Kampsport för 12-årig kille?!

    Min son på tolv år vill gärna börja med någon kampsport. Tycker det låter vettigt, han behöver ha någon fysisk aktivitet och helst inget tävlingsrelaterat. Men det finns tydligen en uppsjö av olika kampsporter och jag har ingen kunskap på det området. Vilken är skillnaden på de olika kampsporterna och vad kunde passa en 12-åring?
  2. 1
    Kampsport för 12-årig kille?! Min son på tolv år vill gärna börja med någon kampsport. Tycker det låter vettigt, han behöver ha någon fysisk aktivitet och helst inget tävlingsrelaterat. Men det finns tydligen en uppsjö av olika kampsporter och jag har ingen kunskap på det området. Vilken är skillnaden på de olika kampsporterna och vad kunde passa en 12-åring?
  3. Medlem sedan
    Feb 1999
    #2
    Om han inte vill tävla kan han välja Aikido, det tävlar man inte i. Aikido är självförsvar, det handlar om att vända en angripares kraft emot angriparen. Aikido kan möjligen upplevas som lite komplicerat.
    Judo och jujutsu är enklare. Det är mycket närkontakt, brottning och kast.
    Karate är mindre brottning, mer sparkar och slag.
    Det är de kampsporter jag vet något om. Vilken man väljer beror väl på vilken personlighet man har. Och om man inte vill tävla är det viktigt vilken klubb man väljer. En del klubbar är väldigt angelägna om att barnen ska tävla, i andra klubbar kan man välja mer själv.
  4. 2
    Om han inte vill tävla kan han välja Aikido, det tävlar man inte i. Aikido är självförsvar, det handlar om att vända en angripares kraft emot angriparen. Aikido kan möjligen upplevas som lite komplicerat.
    Judo och jujutsu är enklare. Det är mycket närkontakt, brottning och kast.
    Karate är mindre brottning, mer sparkar och slag.
    Det är de kampsporter jag vet något om. Vilken man väljer beror väl på vilken personlighet man har. Och om man inte vill tävla är det viktigt vilken klubb man väljer. En del klubbar är väldigt angelägna om att barnen ska tävla, i andra klubbar kan man välja mer själv.
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar