Vägrar läsa extra
Autismspektrum
  1. Medlem sedan
    Apr 2000
    #1

    Vägrar läsa extra

    Min dotter, 10 år, går i vanlig klass och behöver träna läsning extra för att hon inte ska bli efter. Men, hon vägrar gå med på alla försök till extra träning. Personalen är engagerade och har försökt allt, men hon vägrar. Belöningar hjälper inte (har aldrig gjort), hon har erbjudits gå till specialpedagog, men vägrar gå dit och vill inte heller läsa extra med någon av pedagogerna i klassen. Hon vill inte heller skriva på datorn istället för för hand, trots att hon fått erbjudande. Här hemma vägrar hon också läsa nåt förutom läsläxan. Inga böcker (trots att det är sådana hon önskat sig), inte tidningar eller liknande. Hon kommer att bli efter i läsningen om detta fortsätter.
    Känns som att vi testat allt, men inget hjälper. Har ni några knep?
  2. 1
    Vägrar läsa extra Min dotter, 10 år, går i vanlig klass och behöver träna läsning extra för att hon inte ska bli efter. Men, hon vägrar gå med på alla försök till extra träning. Personalen är engagerade och har försökt allt, men hon vägrar. Belöningar hjälper inte (har aldrig gjort), hon har erbjudits gå till specialpedagog, men vägrar gå dit och vill inte heller läsa extra med någon av pedagogerna i klassen. Hon vill inte heller skriva på datorn istället för för hand, trots att hon fått erbjudande. Här hemma vägrar hon också läsa nåt förutom läsläxan. Inga böcker (trots att det är sådana hon önskat sig), inte tidningar eller liknande. Hon kommer att bli efter i läsningen om detta fortsätter.
    Känns som att vi testat allt, men inget hjälper. Har ni några knep?
  3. Medlem sedan
    Jan 2000
    #2
    Att skapa motivation är det som hon behöver och vad/vilket, brinner hon för allra mest?

    Har hon något spel hon önskar? En docka hon vill ha? Ett biobesök? En del kalla det för muta, i mitt yrke som pedagog kallat jag det för motivation med en extra motor på.

    Det är svårt att ge förslag på vad som kan hjälpa för att försöka prata om att hon kommer efter, tror jag skapa mer stress och mer ovilja, hon är trots allt bara 10 år.

    Fråga tösen vad som krävs för att hon ska läsa mer. Ett stort mål, kan bli olika mindre delmål. Hon ska inte ha fritt val men hon kan tex få olika alternativ - men att komma undan läsningen är inget alternativ i slutändan.

    Det kan även vara så att ni behöver lägga ner ALL press/stress just nu och ta fram det en dag när hon själv är på G. Ibland kan man få behöva börja om från noll när inget annat funkar.

    Hoppas ni kan lösa det!
  4. 2
    Att skapa motivation är det som hon behöver och vad/vilket, brinner hon för allra mest?

    Har hon något spel hon önskar? En docka hon vill ha? Ett biobesök? En del kalla det för muta, i mitt yrke som pedagog kallat jag det för motivation med en extra motor på.

    Det är svårt att ge förslag på vad som kan hjälpa för att försöka prata om att hon kommer efter, tror jag skapa mer stress och mer ovilja, hon är trots allt bara 10 år.

    Fråga tösen vad som krävs för att hon ska läsa mer. Ett stort mål, kan bli olika mindre delmål. Hon ska inte ha fritt val men hon kan tex få olika alternativ - men att komma undan läsningen är inget alternativ i slutändan.

    Det kan även vara så att ni behöver lägga ner ALL press/stress just nu och ta fram det en dag när hon själv är på G. Ibland kan man få behöva börja om från noll när inget annat funkar.

    Hoppas ni kan lösa det!
  5. Medlem sedan
    May 1998
    #3
    Jag kallar det MUTIVATION, kanonbra ord! *S*
  6. 3
    Jag kallar det MUTIVATION, kanonbra ord! *S*
  7. Medlem sedan
    Jan 2000
    #4
    Ha ha.. DET ska jag definitivt ha i åtanke
  8. 4
    Ha ha.. DET ska jag definitivt ha i åtanke
  9. Medlem sedan
    Aug 2006
    #5
    Hoppas det gått bra för er.

    Ofta när vi pratar om motivaation pratas det om extern motivation Man lockar med något annat. det kan säkert fungera ibland men det gör ju inte läsningen rolig.

    Våra barn har ju ofta specialintressen och kan man hitta något sätt att baka in dessa i läsandet istället så kan läsandet i sig bli roligt och vi uppnår inre motivation istället. Vad är hon intresserad av?
  10. 5
    Hoppas det gått bra för er.

    Ofta när vi pratar om motivaation pratas det om extern motivation Man lockar med något annat. det kan säkert fungera ibland men det gör ju inte läsningen rolig.

    Våra barn har ju ofta specialintressen och kan man hitta något sätt att baka in dessa i läsandet istället så kan läsandet i sig bli roligt och vi uppnår inre motivation istället. Vad är hon intresserad av?
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar