Bilfràga
Pappasnack
  1. Medlem sedan
    Feb 2001
    #1

    Bilfràga

    Bor i Frankrike och har tre Saab 900 fràn 1988/89/91. Nàgon sa till oss igàr att vi kan köra med ethanol isf bensin med dessa bilar. Vi vet att det fiunkar med "stora" motorer som pà en Jeep men visste inte hur det làg till med saabar.
    Kan nàgon bekräfta detta för mig?
    Tack tack

    (har även ställt fràgan inne hos Teknik men det verkar lite dött där)
  2. 1
    Bilfràga Bor i Frankrike och har tre Saab 900 fràn 1988/89/91. Nàgon sa till oss igàr att vi kan köra med ethanol isf bensin med dessa bilar. Vi vet att det fiunkar med "stora" motorer som pà en Jeep men visste inte hur det làg till med saabar.
    Kan nàgon bekräfta detta för mig?
    Tack tack

    (har även ställt fràgan inne hos Teknik men det verkar lite dött där)
  3. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #2

    Kan inte bekräfta

    Vad jag kan se behöver man göra en del justeringar i motorn för att den skall gå bra på etanol men jag är ingen expert på bilar på något sätt.

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  4. 2
    Kan inte bekräfta Vad jag kan se behöver man göra en del justeringar i motorn för att den skall gå bra på etanol men jag är ingen expert på bilar på något sätt.
  5. Medlem sedan
    Nov 2002
    #3
    Frågan kanske passar bättre under motorsnack?

    Men kolla här:
    http://www.etanolexperten.se/

    Bra startsida där du kan hitta mer information och länkar för vidare information.
  6. 3
    Frågan kanske passar bättre under motorsnack?

    Men kolla här:
    http://www.etanolexperten.se/

    Bra startsida där du kan hitta mer information och länkar för vidare information.
  7. Medlem sedan
    Aug 2006
    #4
    Jag vet en kille med en halvgammal Saab, typ dina, som började blanda i E85 i bensinen. Han höjde dosen vartefter för att se vad som skulle hända. När han var uppe i 80-90 procent började bilen gå sämre. "Bluddra", tror jag han sa. Så han sänkte och brukade köra på ungefär hälften E85 och hälften bensin. Ungefär som på sidan som det länkas till här ovan.
    E85 i sig är 85 procent etanol och 15 procent bensin.
  8. 4
    Jag vet en kille med en halvgammal Saab, typ dina, som började blanda i E85 i bensinen. Han höjde dosen vartefter för att se vad som skulle hända. När han var uppe i 80-90 procent började bilen gå sämre. "Bluddra", tror jag han sa. Så han sänkte och brukade köra på ungefär hälften E85 och hälften bensin. Ungefär som på sidan som det länkas till här ovan.
    E85 i sig är 85 procent etanol och 15 procent bensin.
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar