Misshandlad men förtalad
Känsliga snack
  1. Medlem sedan
    Nov 2006
    #1

    Misshandlad men förtalad

    Jag bröt upp efter många års misshandel, men den fortsatte flera år efter. Efter mycket hjälp från olika myndigheter, nära och kära så är jag och barnen just nu ganska säkra. Det här är inget jag berättar för dem jag inte känner väl, medans exet har spridit ut att jag "stack för att jag är en egoistisk slyna och har dessutom tagit hans barn...." Det tar hårt att få höra sådant på omvägar då sanningen är brutal, men ändå inget jag vill berätta, för det kan skrämma nya vänner att få veta varför dörren alltid är låst och varför jag har ett larm. Han begränsar alltså fortfarande mitt livsutrymme, men den psykiska misshandeln är värst då jag får social fobi av att inte veta vad folk tror om mig och vad de väljer att tro. Hur har ni gjort som är i samma sits? Berättar ni helt öppet för att undvika den här typen av förtal, eller biter ni ihop och struntar i vad folk tror?
  2. 1
    Misshandlad men förtalad Jag bröt upp efter många års misshandel, men den fortsatte flera år efter. Efter mycket hjälp från olika myndigheter, nära och kära så är jag och barnen just nu ganska säkra. Det här är inget jag berättar för dem jag inte känner väl, medans exet har spridit ut att jag "stack för att jag är en egoistisk slyna och har dessutom tagit hans barn...." Det tar hårt att få höra sådant på omvägar då sanningen är brutal, men ändå inget jag vill berätta, för det kan skrämma nya vänner att få veta varför dörren alltid är låst och varför jag har ett larm. Han begränsar alltså fortfarande mitt livsutrymme, men den psykiska misshandeln är värst då jag får social fobi av att inte veta vad folk tror om mig och vad de väljer att tro. Hur har ni gjort som är i samma sits? Berättar ni helt öppet för att undvika den här typen av förtal, eller biter ni ihop och struntar i vad folk tror?
  3. Medlem sedan
    Oct 2001
    #2
    Jag tror att folk inte tror på honom lika mycket som du tror. Var det för många "tror" nu? För rörigt?

    Vad jag menar: Folk kanske bara lyssnar på honom, vågar inte säga emot. En psykopat brukar ju inte acceptera om folk inte håller med honom. De flesta förstår nog att det inte är så som han säger.

    Om du ändå är orolig: Säg som det är om folk frågar, men säg inget om folk bara tittar snett. Jag vet att det är svårt, jag har själv varit med om att bli förtalad. Folk tittar snett på en och man vet inte ens, vad man ska ha ha gjort, som man inte har gjort. Ju säkrare man uppträder, desto bättre. Annars kan du försöka be någon kompis att säga till andra att det inte är så som de har hört. Det går ibland bättre om någon annan säger något.
  4. 2
    Jag tror att folk inte tror på honom lika mycket som du tror. Var det för många "tror" nu? För rörigt?

    Vad jag menar: Folk kanske bara lyssnar på honom, vågar inte säga emot. En psykopat brukar ju inte acceptera om folk inte håller med honom. De flesta förstår nog att det inte är så som han säger.

    Om du ändå är orolig: Säg som det är om folk frågar, men säg inget om folk bara tittar snett. Jag vet att det är svårt, jag har själv varit med om att bli förtalad. Folk tittar snett på en och man vet inte ens, vad man ska ha ha gjort, som man inte har gjort. Ju säkrare man uppträder, desto bättre. Annars kan du försöka be någon kompis att säga till andra att det inte är så som de har hört. Det går ibland bättre om någon annan säger något.
  5. Medlem sedan
    Nov 2006
    #3
    Ja, det är sant att nog alla inte vågar säga emot, jag får nog försöka hålla huvudet högt och göra så; frågor någon så får de veta, annars säger jag inget.
  6. 3
    Ja, det är sant att nog alla inte vågar säga emot, jag får nog försöka hålla huvudet högt och göra så; frågor någon så får de veta, annars säger jag inget.
  7. Medlem sedan
    Jul 2009
    #4
    Känner lite igen mej, har haft ett X som inte bara gjorde mej illa på alla sätt utan även mina barn, efter "the big bang" som uppbrottet kallas så spred han allt skit han kunde om mej... i början så isolerade jag mej, ville inte vara med.. ville inte synas ngn stans.. men efter tiden gick så tänkte jag att, han ska inte få den makten över mej.. så jag försökte gå rakryggad ut i verkligheten. Vissa tror och stöttar mej, vissa vänder kappan till och tror inte på mej, dom är inte längre mina vänner... jag har heldre 2 riktiga vänner än 40 som talar bakom ryggen på mej... idag behöver jag inte ens tänka eller bry mej om vilka mina vänner är. det vet jag, till 100% alla andra kan fara åt h-vete... och jag bryr mej inte.. ids inte slösa mer energi på folk som ena sek är din vän och ena sek baktalar en.. jag har varit igenom helvetet och tillbaka i dessa funderingar men man måste bara sålla i det som känns riktigt och det som känns falskt och inte lägga så mycket vikt på vem som säger vad och vad andra tycker.... sanna vänner säger sanningen som den är, och står brevid dej ändå!
  8. 4
    Känner lite igen mej, har haft ett X som inte bara gjorde mej illa på alla sätt utan även mina barn, efter "the big bang" som uppbrottet kallas så spred han allt skit han kunde om mej... i början så isolerade jag mej, ville inte vara med.. ville inte synas ngn stans.. men efter tiden gick så tänkte jag att, han ska inte få den makten över mej.. så jag försökte gå rakryggad ut i verkligheten. Vissa tror och stöttar mej, vissa vänder kappan till och tror inte på mej, dom är inte längre mina vänner... jag har heldre 2 riktiga vänner än 40 som talar bakom ryggen på mej... idag behöver jag inte ens tänka eller bry mej om vilka mina vänner är. det vet jag, till 100% alla andra kan fara åt h-vete... och jag bryr mej inte.. ids inte slösa mer energi på folk som ena sek är din vän och ena sek baktalar en.. jag har varit igenom helvetet och tillbaka i dessa funderingar men man måste bara sålla i det som känns riktigt och det som känns falskt och inte lägga så mycket vikt på vem som säger vad och vad andra tycker.... sanna vänner säger sanningen som den är, och står brevid dej ändå!
  9. Medlem sedan
    Oct 2001
    #5
    Bra! Jag vet att det inte är lätt. Jag lyckas inte alltid heller. Men man får väl fortsätta försöka.
  10. 5
    Bra! Jag vet att det inte är lätt. Jag lyckas inte alltid heller. Men man får väl fortsätta försöka.
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar