Underkänt betyg
Tonåringar
  1. Anonym
    #1

    Underkänt betyg

    Min son som går ut åttan nu har fått F i ett ämne. Han har haft det kämpigt med många ämnen och förra året hade vi en plan ihop med läraren att han skulle jobba mer med läxor och vara mer aktiv på lektionerna. Det hjälpte och nu har det verkat fungera bättre, men han ligger fortfarande på precis godkänt i flera ämnen. Han verkar inte ha så svårt att lära egentligen, för när han är aktiv på lektionerna och gör sina läxor fungerar det. Men han tappar ofta modet och lusten och så lider han dessutom av jättejobbig migrän som gör att han får mycket frånvaro. Nu fick han alltså underkänt i ett ämne som han ändå jobbat mycket med. Jag blev överraskad för jag trodde man skulle få en tydligare varning. Inte bara något meddelande om att han behövde göra sina läxor bättre, för så är det ju i alla ämnen. Han är skötsam annars men sitter mycket framför dator och spelar spel. Jag vet inte vad jag ska göra mera för att få honom at få godkänt när han går ut nian. Jag tycker de verkar rätt slappa i skolan. När jag själv gick i skolan var det ett jäkla kollande att alla gjorde sina läxor och kunde man inte på läxförhören fick man skämmas. Nu verkar lärarna bara säga ”trist för er, men han har varit sjuk för mycket”. Känner mig rätt maktlös. Jag har också dålig kunskap om hur detta nya betygsystem egentligen fungerar. Finns det någon som kan ge något tips om vad jag kan göra för att sonen ska få godkänt betyg?
  2. 1
    Underkänt betyg Min son som går ut åttan nu har fått F i ett ämne. Han har haft det kämpigt med många ämnen och förra året hade vi en plan ihop med läraren att han skulle jobba mer med läxor och vara mer aktiv på lektionerna. Det hjälpte och nu har det verkat fungera bättre, men han ligger fortfarande på precis godkänt i flera ämnen. Han verkar inte ha så svårt att lära egentligen, för när han är aktiv på lektionerna och gör sina läxor fungerar det. Men han tappar ofta modet och lusten och så lider han dessutom av jättejobbig migrän som gör att han får mycket frånvaro. Nu fick han alltså underkänt i ett ämne som han ändå jobbat mycket med. Jag blev överraskad för jag trodde man skulle få en tydligare varning. Inte bara något meddelande om att han behövde göra sina läxor bättre, för så är det ju i alla ämnen. Han är skötsam annars men sitter mycket framför dator och spelar spel. Jag vet inte vad jag ska göra mera för att få honom at få godkänt när han går ut nian. Jag tycker de verkar rätt slappa i skolan. När jag själv gick i skolan var det ett jäkla kollande att alla gjorde sina läxor och kunde man inte på läxförhören fick man skämmas. Nu verkar lärarna bara säga ”trist för er, men han har varit sjuk för mycket”. Känner mig rätt maktlös. Jag har också dålig kunskap om hur detta nya betygsystem egentligen fungerar. Finns det någon som kan ge något tips om vad jag kan göra för att sonen ska få godkänt betyg?
  3. Medlem sedan
    May 2005
    #2
    Numera ska de ju fylla i ämnesmatriser och är det en modern skola bör du kunna logga in själv på något ställe och följa hur det går för din son. I annat fall borde du kunna få dem skickade till dig med något lämpligt intervall. I matriserna kan du då se ganska tydligt vad han inte fixar. Ta upp det direkt vid höststarten om du inte till och med gör det nu.
  4. 2
    Numera ska de ju fylla i ämnesmatriser och är det en modern skola bör du kunna logga in själv på något ställe och följa hur det går för din son. I annat fall borde du kunna få dem skickade till dig med något lämpligt intervall. I matriserna kan du då se ganska tydligt vad han inte fixar. Ta upp det direkt vid höststarten om du inte till och med gör det nu.
  5. Anonym
    #3
    Det finns ett skolnätverk man kan logga in på men matriserna är inte uppdaterade. Läraren har skrivit en förklaring med vilka prov som han inte har klarat. Men jag skulle vilja veta mer konkret vad han behöver öva på för att komma ifatt. Nu har jag pratat med hans mentor om att vi ska ha ett möte i början av nästa termin. Mentorn känner honom bättre än den här läraren som bara har honom i ett ämne. Tack för ditt svar.
  6. 3
    Det finns ett skolnätverk man kan logga in på men matriserna är inte uppdaterade. Läraren har skrivit en förklaring med vilka prov som han inte har klarat. Men jag skulle vilja veta mer konkret vad han behöver öva på för att komma ifatt. Nu har jag pratat med hans mentor om att vi ska ha ett möte i början av nästa termin. Mentorn känner honom bättre än den här läraren som bara har honom i ett ämne. Tack för ditt svar.
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar