Stora nedskärningar i resursskolor
Autismspektrum
  1. Medlem sedan
    Sep 2006
    #1

    Stora nedskärningar i resursskolor

    Hej! Någon här som drabbats av nedskärningarna? Enligt uppgifter från vår skola har de barn som sökt om i år fått halverad skolpeng och på sikt verkar det som alla ska få det! Detta gäller just nu barn med särskilda behov i Stockholm (men inte särskolan). Men det kan nog sprida sig till fler kommuner. Nästan otroligt illa. Jag förstår inte hur det ska kunna leda till annat än katastrof! MVH Cpappa
  2. 1
    Stora nedskärningar i resursskolor Hej! Någon här som drabbats av nedskärningarna? Enligt uppgifter från vår skola har de barn som sökt om i år fått halverad skolpeng och på sikt verkar det som alla ska få det! Detta gäller just nu barn med särskilda behov i Stockholm (men inte särskolan). Men det kan nog sprida sig till fler kommuner. Nästan otroligt illa. Jag förstår inte hur det ska kunna leda till annat än katastrof! MVH Cpappa
  3. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #2

    En kommentar i tidningen

    Här skriver SvD om detta: http://www.svd.se/opinion/ledarsidan...nd_8452974.svd

    Jag tycker att det verkar som om grundfelet ligger i att gränserna för vad som motiverar extra stöd har förskjutits så att pengarna till slut inte räcker till dem som verkligen behöver stöd. Det är helt orimligt att man i Stockholm på två år skulle ha en mer än fyrdubbling av antalet barn i behov av särskilt stöd.

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  4. 2
    En kommentar i tidningen Här skriver SvD om detta: http://www.svd.se/opinion/ledarsidan...nd_8452974.svd

    Jag tycker att det verkar som om grundfelet ligger i att gränserna för vad som motiverar extra stöd har förskjutits så att pengarna till slut inte räcker till dem som verkligen behöver stöd. Det är helt orimligt att man i Stockholm på två år skulle ha en mer än fyrdubbling av antalet barn i behov av särskilt stöd.
  5. Medlem sedan
    Sep 2006
    #3
    Tack för länken! Ja det är underligt att antalet ökar så snabbt.
    Även om lite kan förklaras med att den nya skollagen säger att barn med autism men ej utv.störning ska läsa enligt vanliga läroplanen och ej tillhöra särskolan.
    Har en son på 10 år med mycket stort hjälpbehov som har en pedagog med sig hela skoldagen. Vet inte hur det skulle gå annars, men det kanske är tur att han beter sig så störande att de nog inte placerar i honom i klassrum på länge (även om klassrumsträning är bra förstås).
  6. 3
    Tack för länken! Ja det är underligt att antalet ökar så snabbt.
    Även om lite kan förklaras med att den nya skollagen säger att barn med autism men ej utv.störning ska läsa enligt vanliga läroplanen och ej tillhöra särskolan.
    Har en son på 10 år med mycket stort hjälpbehov som har en pedagog med sig hela skoldagen. Vet inte hur det skulle gå annars, men det kanske är tur att han beter sig så störande att de nog inte placerar i honom i klassrum på länge (även om klassrumsträning är bra förstås).
  7. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #4

    Har det inte alltid varit så?

    Jag har en grabb med högfungerande autism och en med autism som är på gränsen till lätt utvecklingsstörning och ingen av dem har varit aktuell för någon särskola.

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  8. 4
    Har det inte alltid varit så? Jag har en grabb med högfungerande autism och en med autism som är på gränsen till lätt utvecklingsstörning och ingen av dem har varit aktuell för någon särskola.
  9. Medlem sedan
    Sep 2006
    #5
    Ja, det kanske är så för många även om det inte är givet ur mitt perspektiv.

    Sonen är inte direkt högfungerande, har mycket lite språk. De barn som kan prata lite mer kanske nästan alltid har hamnat i vanliga skolan.

    Men det har alltid varit ett önskemål att han ska gå i vanlig skola om det går... tyvärr har ovilja att samarbeta med oss och brist på kompetens i vanliga skolan hindrat hittills.
  10. 5
    Ja, det kanske är så för många även om det inte är givet ur mitt perspektiv.

    Sonen är inte direkt högfungerande, har mycket lite språk. De barn som kan prata lite mer kanske nästan alltid har hamnat i vanliga skolan.

    Men det har alltid varit ett önskemål att han ska gå i vanlig skola om det går... tyvärr har ovilja att samarbeta med oss och brist på kompetens i vanliga skolan hindrat hittills.
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar