Assistent i skolan - hur får man det?
Bokstavsbarn
  1. Medlem sedan
    Jan 2012
    #1

    Assistent i skolan - hur får man det?

    Hej, har en son på 13 år och har precis idag börjat 7:an. Han fick diagnosen ADHD för ca 3 år sedan och medicinerar med Concerta vilket funkar si så där. Förra året startade vi terminen i skolan med ett möte med rektor, lärare, specialpedagog och psykologen från BUP och de skulle göra olika insatser för att han skulle nå sina mål. Detta gick dessvärre inte alls. Hans betyg från 6:an var i stort sett F i alla ämnen. Nu har jag återigen bett om ett möte, som vi kommer ha på torsdag. Nu till min fråga. Hur får man en assistent? Med alla neddragningar i skolan o s v. Han behöver mer hjälp och stöd. Han behöver göra proven muntligt. Han klarar inte av läxor alls. Orken tar slut i och med skolan är över för dagen! Han går oftast inte till matsalen utan leker istället eller går till kiosken och köper godis - även om han vet att han inte får göra det! Han klarar ju liksom så många andra inte ta flera moment / uppgifter samtidigt, som man förväntas göra i åk 7. Bad lärarna förra året maila hem hans läxor för vi skulle kunna få reda på det - han själv "glömmer" nämligen lätt av det. Det gick inte! För det är så många lärare och alla kommer inte ihåg det...... Nu tänkte jag ladda lite mer och skulle gärna vilja ha hjälp av andra som kanske gått igenom samma sak! Önskedrömmen är ju en assistent! Det är ju skolans skyldighet att han ska klara av målen och gå ur grundskolan godkänd - eller?? Tacksam för all hjälp och synpunkter. Tack på förhand
  2. 1
    Assistent i skolan - hur får man det? Hej, har en son på 13 år och har precis idag börjat 7:an. Han fick diagnosen ADHD för ca 3 år sedan och medicinerar med Concerta vilket funkar si så där. Förra året startade vi terminen i skolan med ett möte med rektor, lärare, specialpedagog och psykologen från BUP och de skulle göra olika insatser för att han skulle nå sina mål. Detta gick dessvärre inte alls. Hans betyg från 6:an var i stort sett F i alla ämnen. Nu har jag återigen bett om ett möte, som vi kommer ha på torsdag. Nu till min fråga. Hur får man en assistent? Med alla neddragningar i skolan o s v. Han behöver mer hjälp och stöd. Han behöver göra proven muntligt. Han klarar inte av läxor alls. Orken tar slut i och med skolan är över för dagen! Han går oftast inte till matsalen utan leker istället eller går till kiosken och köper godis - även om han vet att han inte får göra det! Han klarar ju liksom så många andra inte ta flera moment / uppgifter samtidigt, som man förväntas göra i åk 7. Bad lärarna förra året maila hem hans läxor för vi skulle kunna få reda på det - han själv "glömmer" nämligen lätt av det. Det gick inte! För det är så många lärare och alla kommer inte ihåg det...... Nu tänkte jag ladda lite mer och skulle gärna vilja ha hjälp av andra som kanske gått igenom samma sak! Önskedrömmen är ju en assistent! Det är ju skolans skyldighet att han ska klara av målen och gå ur grundskolan godkänd - eller?? Tacksam för all hjälp och synpunkter. Tack på förhand
  3. Anonym
    #2
    Du måste gå till rektorn och säga som det är och kräva en resurs. Får du inte gehör där får du gå till skolchef eller politikerna i kommunen och kräva hjälp eller får du anmäla dem. För som du sa alla ska ha chans att klara målen och skolan får inte neka hjälp. Så har jag fattat det i varjefall.
  4. 2
    Du måste gå till rektorn och säga som det är och kräva en resurs. Får du inte gehör där får du gå till skolchef eller politikerna i kommunen och kräva hjälp eller får du anmäla dem. För som du sa alla ska ha chans att klara målen och skolan får inte neka hjälp. Så har jag fattat det i varjefall.
  5. Medlem sedan
    Jan 2004
    #3
    Du kan inte kräva att han får en resurspersonal. det du kan kräva är ATT de sätter in årgärder för att han ska klara skolans mål. Men du kan inte kräva HUR de ska göra detta. Om skolan anser att det finns andra sätt att lösa detta så kan du inte kräva ett annat sätt. Tyvärr.
  6. 3
    Du kan inte kräva att han får en resurspersonal. det du kan kräva är ATT de sätter in årgärder för att han ska klara skolans mål. Men du kan inte kräva HUR de ska göra detta. Om skolan anser att det finns andra sätt att lösa detta så kan du inte kräva ett annat sätt. Tyvärr.
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar