Hjälp med ekonomisk fråga...semesterdag
Pappasnack
  1. Anonym
    #1

    Hjälp med ekonomisk fråga...semesterdag

    mitt lönekontor kan inte räkna ut vilken summa som gäller för 4.36 dagar i semsterlön+ersättning.
    Jag är idiot på matte så jag kan inte alls.
    Kan någon hjälpa mig härinne...
    Jag tjänar 23.500 kr/månaden på en heltidslön men jobbar 91:5% el 36.5 t/v.
    Hur räknar jag ut slutsumman av 4.36 dagar???
  2. 1
    Hjälp med ekonomisk fråga...semesterdag mitt lönekontor kan inte räkna ut vilken summa som gäller för 4.36 dagar i semsterlön+ersättning.
    Jag är idiot på matte så jag kan inte alls.
    Kan någon hjälpa mig härinne...
    Jag tjänar 23.500 kr/månaden på en heltidslön men jobbar 91:5% el 36.5 t/v.
    Hur räknar jag ut slutsumman av 4.36 dagar???
  3. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #2

    Räkna är nog enkelt

    Att veta vilka regler som gäller och vad du syftar på är en annan femma. Såvitt jag vet är semesterersättningen 12% på lönen. Hur man beräknar ett visst antal dagar på en månadslön vet jag inte i och med att det kan vara 28-31 dagar i en månad och 20-23 arbetsdagar i en månad

    Om vi kikar i ett kollektivavtal, visserligen vet jag inte vilket som kan gälla för dig men antar att de ser hyfsat lika ut i sådana frågor, så kan vi läsa i Hotell- och restaurangfackets avtal (http://visita.se/Upload/dokument/Per...20slutlig.pdf/ ) i kap 6, sid 22, att
    lön / dag där beräknas som månadslön *12 / 365.
    Din månadslön borde vara 23.500*0,915 = 21.502,50 om man tar hänsyn till deltiden.

    För din del skulle det innebära att totala lönen för den här insatsen skulle bli (4,36 * 23.500 * 0,915 * 12 / 365) * 1,12 där den sista faktorn alltså är inklusive semesterersättning.

    Totalt: 3.452 kr (med öresavrundning)
    Om frågan bara var hur stor semesterersättningen är, jag var inte riktigt säker på vilket, får du samma siffror som ovan men med 0,12 i stället för 1,12 på slutet: 370:- (åter, avrundat)



    Med reservation för att ditt avtal kan se annorlunda ut och för hur du har definierat dina 0,36 dagar, om det så mycket av dina dagar eller av fulla dagar.

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  4. 2
    Räkna är nog enkelt Att veta vilka regler som gäller och vad du syftar på är en annan femma. Såvitt jag vet är semesterersättningen 12% på lönen. Hur man beräknar ett visst antal dagar på en månadslön vet jag inte i och med att det kan vara 28-31 dagar i en månad och 20-23 arbetsdagar i en månad

    Om vi kikar i ett kollektivavtal, visserligen vet jag inte vilket som kan gälla för dig men antar att de ser hyfsat lika ut i sådana frågor, så kan vi läsa i Hotell- och restaurangfackets avtal (http://visita.se/Upload/dokument/Per...20slutlig.pdf/ ) i kap 6, sid 22, att
    lön / dag där beräknas som månadslön *12 / 365.
    Din månadslön borde vara 23.500*0,915 = 21.502,50 om man tar hänsyn till deltiden.

    För din del skulle det innebära att totala lönen för den här insatsen skulle bli (4,36 * 23.500 * 0,915 * 12 / 365) * 1,12 där den sista faktorn alltså är inklusive semesterersättning.

    Totalt: 3.452 kr (med öresavrundning)
    Om frågan bara var hur stor semesterersättningen är, jag var inte riktigt säker på vilket, får du samma siffror som ovan men med 0,12 i stället för 1,12 på slutet: 370:- (åter, avrundat)



    Med reservation för att ditt avtal kan se annorlunda ut och för hur du har definierat dina 0,36 dagar, om det så mycket av dina dagar eller av fulla dagar.
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar