Hur hade er reaktion varit?
Stora barn
  1. AnonymTröttMamma
    #1

    Hur hade er reaktion varit?

    Tänk er in i denna situation: Tre barn varav en med ADHD. Kväll och det är läggning av det yngsta barnet (som man ligger hos till hen somnar). Säger åt de stora, som lugnt tittar på tv, att de ska vara lugna medan jag somnar hen. När hen är två sekunder från att somna bryter kriget ut. Hör bråk mellan de stora. Går tillslut ut för att sätta på en film till adhd-barnet och möts av kaos. Vatten i badkaret då den ena tänkt bada. I badet fullt med tomburkar. På golvet fullt med vatten och dyngsura kläder. Vatten på hela hallgolvet. Två barn som står och skriker åt varandra och försöker skvallra på varandra. Bredvid dig en trött men klarvaken liten plutt. Hur hade ni reagerat/gjort?
  2. 1
    Hur hade er reaktion varit? Tänk er in i denna situation: Tre barn varav en med ADHD. Kväll och det är läggning av det yngsta barnet (som man ligger hos till hen somnar). Säger åt de stora, som lugnt tittar på tv, att de ska vara lugna medan jag somnar hen. När hen är två sekunder från att somna bryter kriget ut. Hör bråk mellan de stora. Går tillslut ut för att sätta på en film till adhd-barnet och möts av kaos. Vatten i badkaret då den ena tänkt bada. I badet fullt med tomburkar. På golvet fullt med vatten och dyngsura kläder. Vatten på hela hallgolvet. Två barn som står och skriker åt varandra och försöker skvallra på varandra. Bredvid dig en trött men klarvaken liten plutt. Hur hade ni reagerat/gjort?
  3. Medlem sedan
    Jun 2003
    #2
    Jag ligger inte bredvid små barn så de somnar om de större behöver mig samtidigt.Hur liten ? och hur stora är "de stora"?
    Jag skulle helt enkelt strukturera om hela kvällarna .Och i vår familj frågar barnen om de kan bada innan de börjar tappa upp vatten och man skriker inte hursomhelst när nån annan ska lägga sig /sover.
    Förr var förr...Nu är nu!
  4. 2
    Jag ligger inte bredvid små barn så de somnar om de större behöver mig samtidigt.Hur liten ? och hur stora är "de stora"?
    Jag skulle helt enkelt strukturera om hela kvällarna .Och i vår familj frågar barnen om de kan bada innan de börjar tappa upp vatten och man skriker inte hursomhelst när nån annan ska lägga sig /sover.
  5. AnonymTröttMamma
    #3
    Jag frågade efter din reaktion i den situationen. Inte efter att du skulle kritisera hur vårt upplägg är. Jag tycker inte heller att man ska skrika då någon ska sova, men barn med ADHD styrs av impulser och egentligen vet hen att hen inte ska göra så, men kan i stunden inte styra det. Att vi ligger bredvid vår minsting är vårt val och vanligtvis brukar vi vara två vuxna hemma vid sängdax men denna kväll gick det inte. Men min fråga kvarstår - hur hade Du reagerat i den stunden?
  6. 3
    Jag frågade efter din reaktion i den situationen. Inte efter att du skulle kritisera hur vårt upplägg är. Jag tycker inte heller att man ska skrika då någon ska sova, men barn med ADHD styrs av impulser och egentligen vet hen att hen inte ska göra så, men kan i stunden inte styra det. Att vi ligger bredvid vår minsting är vårt val och vanligtvis brukar vi vara två vuxna hemma vid sängdax men denna kväll gick det inte. Men min fråga kvarstår - hur hade Du reagerat i den stunden?
  7. Medlem sedan
    Aug 2000
    #4
    Jag skulle ha suckat, sagt till minstingen "mamma kommer snart, men du får gå och lägga dig ner i sängen så länge medan jag fixar det här".
    Sedan hade jag sagt till de båda större barnen "Jag skiter i vem som började, det enda jag bryr mig om är att ni avslutar det snyggt. Ni slutar tjafsa med varandra nu bums. Nu måste vi torka golvet så det inte blir förstört och det ska ni båda två hjälpa mig med."
    Och så hade jag satt igång med hallgolvet först och främst eftersom det (sannolikt) inte tål vatten på samma sätt som badrumsgolvet. Badrummet kan vänta till efter minstingen somnat.
  8. 4
    Jag skulle ha suckat, sagt till minstingen "mamma kommer snart, men du får gå och lägga dig ner i sängen så länge medan jag fixar det här".
    Sedan hade jag sagt till de båda större barnen "Jag skiter i vem som började, det enda jag bryr mig om är att ni avslutar det snyggt. Ni slutar tjafsa med varandra nu bums. Nu måste vi torka golvet så det inte blir förstört och det ska ni båda två hjälpa mig med."
    Och så hade jag satt igång med hallgolvet först och främst eftersom det (sannolikt) inte tål vatten på samma sätt som badrumsgolvet. Badrummet kan vänta till efter minstingen somnat.
  9. Medlem sedan
    Aug 2000
    #5
    Så hade jag också gjort
  10. 5
    Så hade jag också gjort
  11. Anonym
    #6
    Besservisser
  12. 6
    Besservisser
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar