Saker att göra hemma på pappaledigheten.
Pappasnack
  1. Medlem sedan
    Sep 2013
    #1

    Saker att göra hemma på pappaledigheten.

    Jag är just nu pappaledig med min 9 månaders son men jag börjar få slut på saker att göra. Eller snarare jag vet inte riktigt vad jag ska göra när jag är hemma med honom. Han trivs rätt bra i sitt lilla hörn där han leker med sina leksaker eller att han rullar runt på golvet som första försök till att krypa. Eller så knatar han runt för sig själv i vardagsrummet.

    Jag känner bara att jag behöver underlag för att underhålla honom. Han verkar klara sig bra för sig själv och jag känner mer att jag kommer och stör när jag kommer och leker med honom än att jag hjälper till. De enda gånger jag egentligen behöver rycka in är om han börjar gnyla och då kan jag ta upp honom i knät och så sitter vi och tittar på TV en stund.

    Finns det några förslag från er som hänger här på vad man kan göra mer? Börjar få lite dåligt samvete för att jag inte leker med honom mer men eftersom han klarar sig själv så blir det liksom inte av.

    Är det nån som har några tips?
  2. 1
    Saker att göra hemma på pappaledigheten. Jag är just nu pappaledig med min 9 månaders son men jag börjar få slut på saker att göra. Eller snarare jag vet inte riktigt vad jag ska göra när jag är hemma med honom. Han trivs rätt bra i sitt lilla hörn där han leker med sina leksaker eller att han rullar runt på golvet som första försök till att krypa. Eller så knatar han runt för sig själv i vardagsrummet.

    Jag känner bara att jag behöver underlag för att underhålla honom. Han verkar klara sig bra för sig själv och jag känner mer att jag kommer och stör när jag kommer och leker med honom än att jag hjälper till. De enda gånger jag egentligen behöver rycka in är om han börjar gnyla och då kan jag ta upp honom i knät och så sitter vi och tittar på TV en stund.

    Finns det några förslag från er som hänger här på vad man kan göra mer? Börjar få lite dåligt samvete för att jag inte leker med honom mer men eftersom han klarar sig själv så blir det liksom inte av.

    Är det nån som har några tips?
  3. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #2

    Ballonger är alltid bra

    De studsar omkring och är mjuka. Bollar var också populära när mina killar var i den åldern. Att bara sitta och rulla en stor boll till varandra tyckte de om.

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  4. 2
    Ballonger är alltid bra De studsar omkring och är mjuka. Bollar var också populära när mina killar var i den åldern. Att bara sitta och rulla en stor boll till varandra tyckte de om.
  5. Kerstimärta
    #3
    Läs!

    Ligg eller halvsitt i sängen tätt tillsammans, gör det mysigt med täcke och mjuka kuddar.

    Läs sen något för barnet. En barnbok är kanske bäst. Men, även en dagstidning funkar (inte värsta slaktnyheterna kanske....).

    Ta så några korta stunder varje dag.

    Prata med barnet, använd inte barnspråk. Sätt er i trädgården/parken till exempel och så pratar du om det ni ser.

    Det är både trevligt, skapar gemenskap och trygghet och anknytning samt att det är utvecklande för barnets språk.
  6. 3
    Läs!

    Ligg eller halvsitt i sängen tätt tillsammans, gör det mysigt med täcke och mjuka kuddar.

    Läs sen något för barnet. En barnbok är kanske bäst. Men, även en dagstidning funkar (inte värsta slaktnyheterna kanske....).

    Ta så några korta stunder varje dag.

    Prata med barnet, använd inte barnspråk. Sätt er i trädgården/parken till exempel och så pratar du om det ni ser.

    Det är både trevligt, skapar gemenskap och trygghet och anknytning samt att det är utvecklande för barnets språk.
  7. Medlem sedan
    Aug 2013
    #4
    Det är ju en perfekt ålder för små äventyr. Ta vagnen och strosa omkring. Byggvaruhusets lampavdelning tyckte min grabb var bäst vill jag minnas. Sen går man på café och äter en mosad banan för där finns människor att titta på.
  8. 4
    Det är ju en perfekt ålder för små äventyr. Ta vagnen och strosa omkring. Byggvaruhusets lampavdelning tyckte min grabb var bäst vill jag minnas. Sen går man på café och äter en mosad banan för där finns människor att titta på.
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar