Föräldraledighet - fördomar
Pappasnack
  1. Medlem sedan
    Apr 2008
    #1

    Föräldraledighet - fördomar

    Hej pappor!
    När ni varit föräldralediga har ni då stött på fördomar? Och i så fall i vilka situationer?
  2. 1
    Föräldraledighet - fördomar Hej pappor!
    När ni varit föräldralediga har ni då stött på fördomar? Och i så fall i vilka situationer?
  3. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #2

    Har inte sett något sådant

    Jag var inte pappaledig själv eftersom mina killar var små under den stora krisen i början av 90-talet då hustruns företag lades ner just efter att äldste sonen fötts och föräldrapenningen var ett bra sätt att se till att hon hade en inkomst tills läget på arbetsmarknaden vände. Att jag inte var pappledig då har definitivt inte påverkat mina relationer till barnen senare.

    Jag har däremot en hel del kolleger på jobbet som är pappalediga och det är inget uppseendeväckande alls här. Det betraktas som en del av vardagen men det är möjligt att det är olika beroende på vilken branch man jobbar inom. Jag är inom IT-branchen.

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  4. 2
    Har inte sett något sådant Jag var inte pappaledig själv eftersom mina killar var små under den stora krisen i början av 90-talet då hustruns företag lades ner just efter att äldste sonen fötts och föräldrapenningen var ett bra sätt att se till att hon hade en inkomst tills läget på arbetsmarknaden vände. Att jag inte var pappledig då har definitivt inte påverkat mina relationer till barnen senare.

    Jag har däremot en hel del kolleger på jobbet som är pappalediga och det är inget uppseendeväckande alls här. Det betraktas som en del av vardagen men det är möjligt att det är olika beroende på vilken branch man jobbar inom. Jag är inom IT-branchen.
  5. Medlem sedan
    May 2004
    #3

    Njae jag vet inte...

    om det var fördomar eller så men jag var f-ledig en månad med vår förste men det var omöjligt att komma in ibland alla damer så man blev rätt ensam. Så jag var aldrig f-ledig mer och inte var hustrun ledsen för det, då fick hon alla dagar för sig själv.

    På jobbet har det funnits en del fördomar ja men det är mest från den gamla generationen. Det kommer att dö bort med dom vad det lider.
    Same shit different day.
    Hänger här dygnet runt, alla dagar på året.

    Är du en utav idioterna....ja då kan du dra åt helvete.
  6. 3
    Njae jag vet inte... om det var fördomar eller så men jag var f-ledig en månad med vår förste men det var omöjligt att komma in ibland alla damer så man blev rätt ensam. Så jag var aldrig f-ledig mer och inte var hustrun ledsen för det, då fick hon alla dagar för sig själv.

    På jobbet har det funnits en del fördomar ja men det är mest från den gamla generationen. Det kommer att dö bort med dom vad det lider.
  7. Medlem sedan
    Aug 2006
    #4
    Nej, jag kan inte minnas att jag stötte på någon fördomsfullhet. Har två barn och var ledig 7-8 månader per unge.
  8. 4
    Nej, jag kan inte minnas att jag stötte på någon fördomsfullhet. Har två barn och var ledig 7-8 månader per unge.
  9. Medlem sedan
    Jan 2011
    #5
    För 18 år sedan fick mammorna mig att sluta gå på det där man kunde gå på mitt på dagen med sin bebis.... Öppna förskolan kanske det hette.

    Jag kom in med min son 6 månader gammal och genast så slängde de sig på mig och skulle hjälpa mig med. Blöjbyte, mata, välling, sjunga, vagga etc aldrig känt mig så förnärmad och idiotförklarad. Det var som om min son skulle dö utan en kvinnas hand. Hittade en öppen förskola på Kungsholmen där bara pappor var valkomna, vi var sju stycken pappor och det drevs av en FD förskolärare som såg det som hände runt om ang pappor som försökte vara pappor.
  10. 5
    För 18 år sedan fick mammorna mig att sluta gå på det där man kunde gå på mitt på dagen med sin bebis.... Öppna förskolan kanske det hette.

    Jag kom in med min son 6 månader gammal och genast så slängde de sig på mig och skulle hjälpa mig med. Blöjbyte, mata, välling, sjunga, vagga etc aldrig känt mig så förnärmad och idiotförklarad. Det var som om min son skulle dö utan en kvinnas hand. Hittade en öppen förskola på Kungsholmen där bara pappor var valkomna, vi var sju stycken pappor och det drevs av en FD förskolärare som såg det som hände runt om ang pappor som försökte vara pappor.
  11. Medlem sedan
    Nov 2004
    #6

    Den hade jag gärna gått till

    Bodde då på just Kungsholmen, men missade tydligen den. Har nämligen exakt samma erfarenheter, varenda kvinna från tolv år och uppåt hade åsikter och kommentarer.

    Var med dottern på sjukhus för en del märkliga utslag då hon var två år, hade min mamma med mig eftersom vi varit hos henne då utslagen poppade upp, och läkaren sade inte flaska till mig innan jag blev förbannad och sade att jag är barnets pappa, varför envisades hon med att tala med farmor? frågade också om sjukhuset hade tänkt sig en anmälan till Diskrimineringsombudsmannen. Behöver jag nämna att det var en kvinnlig läkare?

    Det har kanske ändrats nu, vet ej.
    Pataplof!!!
    När vargar parar sig så är det för alltid!!!
    Hellre en pandabjörn än en gummibjörn!!!
    I'am like the tin man trying to find a heart. Can anyboby help me?
  12. 6
    Den hade jag gärna gått till Bodde då på just Kungsholmen, men missade tydligen den. Har nämligen exakt samma erfarenheter, varenda kvinna från tolv år och uppåt hade åsikter och kommentarer.

    Var med dottern på sjukhus för en del märkliga utslag då hon var två år, hade min mamma med mig eftersom vi varit hos henne då utslagen poppade upp, och läkaren sade inte flaska till mig innan jag blev förbannad och sade att jag är barnets pappa, varför envisades hon med att tala med farmor? frågade också om sjukhuset hade tänkt sig en anmälan till Diskrimineringsombudsmannen. Behöver jag nämna att det var en kvinnlig läkare?

    Det har kanske ändrats nu, vet ej.
  13. Medlem sedan
    Jan 2011
    #7
    Som sagt du ska inte svara här inne.......
    Undra sa flundran om gäddan är fisk.

    De va däringa sa käringa från Skövde.


    Hoppa o skit o få randiga ben.
  14. 7
    Som sagt du ska inte svara här inne.......
  15. Medlem sedan
    Jan 2011
    #8
    Den låg på Alströmergatan, Den var helt kanon. Kvinnan som drev den höll sig i bakgrunden om vi inte bjöd in henne.
  16. 8
    Den låg på Alströmergatan, Den var helt kanon. Kvinnan som drev den höll sig i bakgrunden om vi inte bjöd in henne.
  17. Medlem sedan
    Aug 2007
    #9
    Kan delge min erfarenhet dock som sjukpensionerad pga FN skada och far till tre barn som jag under nu efter 11 års tid varit flitig besökare till olika öppna förskolor, kyrkis osv.
    Har det faktiskt vad jag kan minnas aldrig vara några "motgångar" eller andra motgångar, visst det har förstås mest varit mammor och pappor som kommit och gått med korta mellan rum som sig bör...
  18. 9
    Kan delge min erfarenhet dock som sjukpensionerad pga FN skada och far till tre barn som jag under nu efter 11 års tid varit flitig besökare till olika öppna förskolor, kyrkis osv.
    Har det faktiskt vad jag kan minnas aldrig vara några "motgångar" eller andra motgångar, visst det har förstås mest varit mammor och pappor som kommit och gått med korta mellan rum som sig bör...
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar