Järntillskott
Februaribarn 2014
  1. Medlem sedan
    Jul 2011
    #1

    Järntillskott

    Hej! Hur är det egentligen med järntillskott? Jag är gravid med andra ungen i v 20 nu och har läst att nästan alla behöver järntillskott från den här veckan, men jag har ingen ny tid hos barnmorskan förrän v 25. Det är då andra besöket, på inskrivningen i v 12 tog hon prover som jag inte fick något svar på (vilket hon sa på förhand betyder att jag inte behöver ta järntillskott då). Ska jag 1. Börja käka tillskott? 2. Höra av mig till barnmorskan? eller 3. Vänta snällt till nästa besök? Vad tycker ni?
  2. 1
    Järntillskott Hej! Hur är det egentligen med järntillskott? Jag är gravid med andra ungen i v 20 nu och har läst att nästan alla behöver järntillskott från den här veckan, men jag har ingen ny tid hos barnmorskan förrän v 25. Det är då andra besöket, på inskrivningen i v 12 tog hon prover som jag inte fick något svar på (vilket hon sa på förhand betyder att jag inte behöver ta järntillskott då). Ska jag 1. Börja käka tillskott? 2. Höra av mig till barnmorskan? eller 3. Vänta snällt till nästa besök? Vad tycker ni?
  3. Medlem sedan
    Aug 2013
    #2
    Bästa svaret får man alltid av barnmorskan. Bara att ringa
  4. 2
    Bästa svaret får man alltid av barnmorskan. Bara att ringa
  5. Medlem sedan
    May 2010
    #3
    Jag hade nog valt alternativ 3 och avvaktat om jag var du. Det vill säga om du känner dig pigg och inte uppenbarligen i behov av tillskott. Det är ju inte så långt till vecka 25 ändå. Själv fick jag brev om att jag ska ta järntillskott var 2-3:e dag fr.o.m. vecka 20. (Jag frågar mig varför det inte finns någon tablett med rätt dos som man kan ta varje dag... Borde finnas tycker jag, om det nu är så vanligt att gravida behöver tillskott. Det blir ju ganska jobbigt att hålla reda på när man ska ta och inte ta tabletten.) Jag hade varit tacksam för att slippa, gillar inte att knapra piller och hade inte velat göra det i onödan.

    Men, som sagt före mig, det är ju enkelt att ringa och kolla med BM om du vill vara säker på att brevet inte kommit bort eller så.
  6. 3
    Jag hade nog valt alternativ 3 och avvaktat om jag var du. Det vill säga om du känner dig pigg och inte uppenbarligen i behov av tillskott. Det är ju inte så långt till vecka 25 ändå. Själv fick jag brev om att jag ska ta järntillskott var 2-3:e dag fr.o.m. vecka 20. (Jag frågar mig varför det inte finns någon tablett med rätt dos som man kan ta varje dag... Borde finnas tycker jag, om det nu är så vanligt att gravida behöver tillskott. Det blir ju ganska jobbigt att hålla reda på när man ska ta och inte ta tabletten.) Jag hade varit tacksam för att slippa, gillar inte att knapra piller och hade inte velat göra det i onödan.

    Men, som sagt före mig, det är ju enkelt att ringa och kolla med BM om du vill vara säker på att brevet inte kommit bort eller så.
  7. Medlem sedan
    Jan 2004
    #4
    Jag tror också att du kan vänta till bm-besöket. Då får du också veta ditt järnvärde. Tidigare graviditeter har jag haft bra järnvärde och inte behövt knapra förrän ca v 30. Den här gången testar jag med blutsaft i förebyggande för att kanske slippa tabletter om saften funkar bra. Den har jag börjat med nu.
  8. 4
    Jag tror också att du kan vänta till bm-besöket. Då får du också veta ditt järnvärde. Tidigare graviditeter har jag haft bra järnvärde och inte behövt knapra förrän ca v 30. Den här gången testar jag med blutsaft i förebyggande för att kanske slippa tabletter om saften funkar bra. Den har jag börjat med nu.
  9. Medlem sedan
    Aug 2013
    #5
    Om du mår bra så skulle jag också tipsa om att avvakta tills besöket på mvc. Jag var extremt trött och när jag kom till barnmorskan i vecka 22 visade det sig att mitt järnvärde var nere på 102 (det ska ju vara över 130) så jag var tvungen att lämna blodprov för att kontrollera varför det var så lågt och så fick jag rivstarta med tabletterna och äta dom varje dag. Proverna såg bra ut men järnvärdet måste upp och jag är så glad att jag började med dessa. Mår riktigt bra sen jag började med järnet. Blivit mycket piggare och gladare. Mår inte alls dåligt av tabletterna utan tvärtom!!
  10. 5
    Om du mår bra så skulle jag också tipsa om att avvakta tills besöket på mvc. Jag var extremt trött och när jag kom till barnmorskan i vecka 22 visade det sig att mitt järnvärde var nere på 102 (det ska ju vara över 130) så jag var tvungen att lämna blodprov för att kontrollera varför det var så lågt och så fick jag rivstarta med tabletterna och äta dom varje dag. Proverna såg bra ut men järnvärdet måste upp och jag är så glad att jag började med dessa. Mår riktigt bra sen jag började med järnet. Blivit mycket piggare och gladare. Mår inte alls dåligt av tabletterna utan tvärtom!!
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar