"Spökveckor" och allmän orolighet
Junibarn 2014
  1. Medlem sedan
    Jan 2010
    #1

    "Spökveckor" och allmän orolighet

    Usch vad jobbiga de här första månaderna är innan man får veta "på riktigt" att det finns något där inne som lever och har det bra. Jag mår dessutom mycket bättre denna graviditeten, mår nästan inte illa alls, känner mig nästan helt ogravid ibland. Jag vet att man borde njuta nu, att dessa veckorna är bland de bästa, innan man blir tung och otymplig och massa krämpor på grund av det och att man borde vara tacksam att man inte har fler symptom men det är inte lätt. Ska inte på inskrivning förrän v.10-11 typ och sen är det ju inte ultraljud förrän i v. 18-20 eller något sånt.. Får massa konstiga idéer att där inte är något därinne, googlar på "graviditetssymptom som försvinner" och får bara upp massa trist läsning om folk som fått missfall.. :-( Ni som också har barn innan, kommer ni ihåg när ni fick lyssna på hjärtat första gången?

    Längtar också till magen syns lite mer som en gravidmage. Nu ser jag bara ut som om jag gått upp massa i vikt (har redan gått upp något kilo trots att jag bara är i v.7, snart 8) men är svullen och glåmig och inga kläder sitter bra. Någon annan som redan ökat något kilo?
  2. 1
    "Spökveckor" och allmän orolighet Usch vad jobbiga de här första månaderna är innan man får veta "på riktigt" att det finns något där inne som lever och har det bra. Jag mår dessutom mycket bättre denna graviditeten, mår nästan inte illa alls, känner mig nästan helt ogravid ibland. Jag vet att man borde njuta nu, att dessa veckorna är bland de bästa, innan man blir tung och otymplig och massa krämpor på grund av det och att man borde vara tacksam att man inte har fler symptom men det är inte lätt. Ska inte på inskrivning förrän v.10-11 typ och sen är det ju inte ultraljud förrän i v. 18-20 eller något sånt.. Får massa konstiga idéer att där inte är något därinne, googlar på "graviditetssymptom som försvinner" och får bara upp massa trist läsning om folk som fått missfall.. :-( Ni som också har barn innan, kommer ni ihåg när ni fick lyssna på hjärtat första gången?

    Längtar också till magen syns lite mer som en gravidmage. Nu ser jag bara ut som om jag gått upp massa i vikt (har redan gått upp något kilo trots att jag bara är i v.7, snart 8) men är svullen och glåmig och inga kläder sitter bra. Någon annan som redan ökat något kilo?
  3. Medlem sedan
    Apr 2013
    #2
    Jag förstår hur du känner dig och du är långt ifrån ensam... Jag tror att 99,9% av alla som är gravida och planerar att behålla barnet har en oro för det här med missfall och MA osv. Jag är precis lika nojig som du, men försöker som sagt njuta. Jag har efter mycket googlande och ångest slutat med detta och intalar mig själv "att jag väntar ett barn och inte ett missfall" som någon klok själv skrev i ett forum. Men med min dotter, som fyller 4 nu i slutet på oktober var jag precis lika nojig, hade ständig ångest och sprang på toaletten så fort jag kände att något rann till. Men allt gick vägen! Tack och lov. Jag fick lyssna på min dotters hjärta i v.9 förra graviditeten och jag ska begära det denna gång också (inskrivning v9). Man är ju lite svullen, men längtar också till att magen börjar växa =)
    Tar du folsyra eller andra vitaminer?
  4. 2
    Jag förstår hur du känner dig och du är långt ifrån ensam... Jag tror att 99,9% av alla som är gravida och planerar att behålla barnet har en oro för det här med missfall och MA osv. Jag är precis lika nojig som du, men försöker som sagt njuta. Jag har efter mycket googlande och ångest slutat med detta och intalar mig själv "att jag väntar ett barn och inte ett missfall" som någon klok själv skrev i ett forum. Men med min dotter, som fyller 4 nu i slutet på oktober var jag precis lika nojig, hade ständig ångest och sprang på toaletten så fort jag kände att något rann till. Men allt gick vägen! Tack och lov. Jag fick lyssna på min dotters hjärta i v.9 förra graviditeten och jag ska begära det denna gång också (inskrivning v9). Man är ju lite svullen, men längtar också till att magen börjar växa =)
    Tar du folsyra eller andra vitaminer?
  5. Medlem sedan
    Jan 2010
    #3
    Vi äter ganska bra och varierat hemma och framförallt ofta vegetariskt. Känner jag något dag att jag käkat lite sämre och inte fått i mig vad jag behöver av frukt och grönt brukar jag komplettera med medstops multivitamin "kvinna" som innehåller både järn och folsyra.
  6. 3
    Vi äter ganska bra och varierat hemma och framförallt ofta vegetariskt. Känner jag något dag att jag käkat lite sämre och inte fått i mig vad jag behöver av frukt och grönt brukar jag komplettera med medstops multivitamin "kvinna" som innehåller både järn och folsyra.
  7. Anonym
    #4
    Jag hade samma känsla precis i början, men för en vecka sedan var jag inne och undersökte njurarna då jag haft njurbäckeninflamation så passade vi på att kolla med ultraljudet över livmodern, sedan jag fick se det lilla livet har känslan försvunnit och min mage har börjat växa. (är i vecka 7 men ser ut som jag är i vecka 18 ungefär). jag tror att bara man intalar sig och även folk omkring en ser det som en självklarhet att det är en bebis i ens mage då blir det mer verkligt.
  8. 4
    Jag hade samma känsla precis i början, men för en vecka sedan var jag inne och undersökte njurarna då jag haft njurbäckeninflamation så passade vi på att kolla med ultraljudet över livmodern, sedan jag fick se det lilla livet har känslan försvunnit och min mage har börjat växa. (är i vecka 7 men ser ut som jag är i vecka 18 ungefär). jag tror att bara man intalar sig och även folk omkring en ser det som en självklarhet att det är en bebis i ens mage då blir det mer verkligt.
  9. Medlem sedan
    Aug 2013
    #5
    Halloj!

    Jag har också redan gått upp ngt kilo. magen syns riktigt väl, kan inte dölja att ngt är på g... Kan inte ha några av mina vanliga brallor längre.

    Tänker också lite som du ibland, men i det stora försöker jag njuta och vara lycklig. tror att det är vanligt, och på ngt sätt naturligt att tänka lite så ändå, kroppens och knoppens försvar på ngt sätt. Kommer inte ihåg när jag fick lyssna på hjärtat första ggn, bara att det var en fantastisk och lättande känsla

    Kram
  10. 5
    Halloj!

    Jag har också redan gått upp ngt kilo. magen syns riktigt väl, kan inte dölja att ngt är på g... Kan inte ha några av mina vanliga brallor längre.

    Tänker också lite som du ibland, men i det stora försöker jag njuta och vara lycklig. tror att det är vanligt, och på ngt sätt naturligt att tänka lite så ändå, kroppens och knoppens försvar på ngt sätt. Kommer inte ihåg när jag fick lyssna på hjärtat första ggn, bara att det var en fantastisk och lättande känsla

    Kram
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar