hur ska vi göra på morgonen, hjälp!?
Bokstavsbarn
  1. Medlem sedan
    Oct 2013
    #1

    hur ska vi göra på morgonen, hjälp!?

    Är bonusmamma åt en underbar fantastisk 8årig tjej med adhd. Hon har medicin och mestadels går allt superbra, men ej om mornarna.. Hon vill inte gå upp, inte äta, inte klä sig, inte det och mest ingenting.. Känns som vi har provat allt! Vi kör henne till skolan 7.45 och går upp kl6 men händer ändå att hon blir sen:$ vi har provat gå upp senare och tidigare, provatatt ge henne vad hon vill till frukost, hållt oss lugna, blivit arga, blivit ledsna, lockat med saker, gett henne konsekvenser men inget funkar! Nästintill varje morgon likadant.. Någon som har nån idé eller tips?
  2. 1
    hur ska vi göra på morgonen, hjälp!? Är bonusmamma åt en underbar fantastisk 8årig tjej med adhd. Hon har medicin och mestadels går allt superbra, men ej om mornarna.. Hon vill inte gå upp, inte äta, inte klä sig, inte det och mest ingenting.. Känns som vi har provat allt! Vi kör henne till skolan 7.45 och går upp kl6 men händer ändå att hon blir sen:$ vi har provat gå upp senare och tidigare, provatatt ge henne vad hon vill till frukost, hållt oss lugna, blivit arga, blivit ledsna, lockat med saker, gett henne konsekvenser men inget funkar! Nästintill varje morgon likadant.. Någon som har nån idé eller tips?
  3. Anonym
    #2
    Har haft/har motsvarande situation. Har du testat med att ge henne ett glas juice "i sängen" som hon kan dricka en stund innan hon behöver stiga upp? Då får hon kanske dels igång hungerkänslorna så hon känner ett behov att komma upp för att äta frukost, och dels så får hon nog energi för att klara det.

    Sedan kan ett detaljerat bildschema kanske hjälpa. Ett med både text och bilder på vad som ska ske och när. (Jag skrev tiderna digitalt och ritade en analog klocka brevid en bild på vad som skulle ske, tex stiga ur sängen kl 06:15, klä på sig kl 06:20 etc.)

    Dock var det som hjälpte mest att vi skaffade katt... Denna katt låter jag varje morgon komma till barnets säng och mha lite kattgodis har jag tränat katten att "puffa" på barnet så hen kommer ur sängen. Efter påklädning så får barnet lov att själv ge katten lite godis. Eftersom katten sitter och väntar på sin belöning så vill barnet självt skynda sig en del. Det är tydligen mycket trevligare att vakna på detta sätt än av att jag kommer och bråkar på morgonen...
  4. 2
    Har haft/har motsvarande situation. Har du testat med att ge henne ett glas juice "i sängen" som hon kan dricka en stund innan hon behöver stiga upp? Då får hon kanske dels igång hungerkänslorna så hon känner ett behov att komma upp för att äta frukost, och dels så får hon nog energi för att klara det.

    Sedan kan ett detaljerat bildschema kanske hjälpa. Ett med både text och bilder på vad som ska ske och när. (Jag skrev tiderna digitalt och ritade en analog klocka brevid en bild på vad som skulle ske, tex stiga ur sängen kl 06:15, klä på sig kl 06:20 etc.)

    Dock var det som hjälpte mest att vi skaffade katt... Denna katt låter jag varje morgon komma till barnets säng och mha lite kattgodis har jag tränat katten att "puffa" på barnet så hen kommer ur sängen. Efter påklädning så får barnet lov att själv ge katten lite godis. Eftersom katten sitter och väntar på sin belöning så vill barnet självt skynda sig en del. Det är tydligen mycket trevligare att vakna på detta sätt än av att jag kommer och bråkar på morgonen...
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar